مرتضی سعیدی 

 

نیمکت‌ها در لیگ برتر ایران در مقایسه با لیگ‌ باشگاه‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آنقدرها هم لرزان نیست. اما در قیاس با لیگ‌های اروپایی مربیان در فوتبال ایران می‌دانند که این نیمکت‌ها قرار نیست خیلی هم به آنها وفادار بمانند.

عدم وجود استراتژی مشخص و به دنبال آن بی‌ثباتی مدیریتی در باشگاه‌ها باعث شده است خبری از برنامه‌های بلندمدت نباشد و حتی قراردادهای بلندمدت مربیان با باشگاه‌ها دوامی نداشته باشد و عمدتا دچار موریانه‌زدگی شود. عهدنامه‌هایی که اعتبارشان محدود و عمرشان کم است. 

از تیم قهرمان لیگ یعنی پرسپولیس که شروع کنیم ابعاد ماجرا برای‌مان روشن می‌شود. آنها نتوانستند شرایطی را فراهم کنند که اوسمار ویرا سرمربی‌شان که تیم را در انتهای فصل به عنوان نخست لیگ رساند، به همکاری‌اش با سرخ‌ها ادامه دهد. سرخ‌پوشان پایتخت فصل را با مربی اسپانیایی جدید خود، کارلوس گاریدو آغاز می‌کنند.

استقلالی ‌ها که با جواد نکونام در مقطعی طولانی از فصل در صدر جدول قرار داشتند و در هفته‌های پایانی قافیه را به رقیب سنتی‌شان باختند، قرار است با نکونام ادامه دهند و مجددا برای رسیدن به قهرمانی لیگ تلاش کنند.

سپاهان که از یک جایی از فصل از جمع مدعیان جا ماند هم تصمیم گرفته با مورایس ادامه دهد. مورایسی که در طول فصل چندین بار زمرمه‌های جدایی‌اش از جمع طلایی‌پوشان شنیده شد، حالا دیگر در ایران جاگیر و پاگیر شده و همین‌جا خواهد ماند.

تراکتوری‌های تبریز هم مثل پرسپولیس فصل را با مربی جدیدی شروع خواهند کرد. آنها با یک انتخاب جذاب سراغ سرمربی کروات اسبق تیم ملی دراگان اسکوچیچ رفته‌اند تا با خریدهای دیگری که در سبد خرید نقل و انتقالاتی‌شان به چشم می‌خورد، نشان دهند که این فصل به شکل ملموس‌تری دنبال کسب جام هستند.

ملوان پس از گذراندن فصل خوبش با مهدی تارتار، نتوانست برای ادامه همکاری با این سرمربی به توافق برسد. دبل سعید دقیقی در لیگ مقابل انزلی‌چی‌ها کار خودش را کرد و حالا قرار است در فصل پیشِ رو دقیقی روی نیمکت تیم میزبان سن‌سیروس بنشیند.

گل‌گهر سیرجان که عملکرد متوسطی در لیگ داشت و در میانه‌های جدول به کارش پایان داد سراغ مهدی تارتاری رفت که با وجود کارنامه خوبش، در انزلی ماندگار نشد.

محمد ربیعی که از مربیان جوان و خوب لیگ برتر است پس از پیوستن به ذوب‌آهن وضعیت این تیم در جدول و تاکتیک‌های تیم را به خوبی بهبود بخشید تا این فصل را هم ذوبی‌ها بخواهند با خودش ادامه دهند.

مجتبی حسینی هم از دیگر مربیان تمدیدی لیگ برتر است و قرار است در آلومینیوم اراک بماند و به روند حوبش ادامه دهد. در شروع فصل نقل و انتقالات گل‌گهری‌ها به دنبال جذب او بودند اما در نهایت بین او و مدیران باشگاه آلومینیوم برای ادامه همکاری‌شان توافق حاصل شد.

شمس‌آذر که پس از کسب جواز حضور در لیگ برتر از همان ابتدای کارش با سعید دقیقی نشان داد قرار نیست به آسانسور لیگ تبدیل شود، پس از رفتن دقیقی به انزلی، ترجیح داد یک مربی انزلی‌چی سکان هدایتش را به عهده بگیرد. فولادی‌ها برای احیای باشگاه‌شان و جلوگیری از وضعیتی که فصل قبل دچارش شده بودند، سراغ یحیی رفتند و این فصل هم گل‌محمدی قرار است روی نیمت سرخ‌پوشان بنشیند؛ اما این بار در اهواز.

وضعیت نیمکت تیم‌ها در لیگ برتر طبق بررسی‌ها هنوز به گونه‌ای نیست که از لفظ ثبات در توصیفش استفاده کنیم و هنوز هم بیشتر نیمکت‌ها پایه‌های لرزانی دارند. هوادار هم با وجود گذشت این حجم از زمان نقل و انتقالات و رسیدن به زمان شروع تمرینات هنوز هم تکلیف سرمربی‌اش مشخص نیست.

اوضاع لیگ‌مان به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود به جز چهار تیم بالای جدول فصل گذشته، مربیان باقی تیم‌ها از شروع کارشان خطر را حس کرده‌اند و احتمالا تعداد زیادی از آنها در انتهای فصل روی نیمکت تیم فعلی‌شان نباشند. از جمع تیم‌های مدعی قهرمانی با توجه به سابقه همکاری‌های نیمه‌کاره و کارنامه‌ای که نشان می‌دهد او مردی برای تمام فصول نیست، در صورت گرفتن نتایج نامطلوب در شروع لیگ، امکان تغییر مربی روی نیمکت سرخ‌پوشان پایتخت بیشتر از سایرین است.