نگار رشیدی 

پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی در بازدید وزیر ورزش از اردوی شاگردانش، جمله طلایی‌اش که بارها به آن اشاره داشته است را تکرار کرد. او گفت المپیک یک مدال به شمشیربازی ایران بدهکار است که جمله‌ای کاملا درست است. شاید فخری بعد از ماه‌ها به خاطر گرفتن طلبش از المپیک به ایران برگشت و بار دیگر هدایت تیم ملی را به دست گرفت. شاید اگر ماشین زمانی وجود داشت، فخری و تیمش به المپیک 2016 ریو برمی‌گشتند و اجازه نمی‌دادند ناداوری مدال المپیک را از مجتبی عابدینی و شمشیربازی ایران بگیرد. اما چاره‌ای نیست تا سابریست‌های کشورمان در میدانی دیگر حق خود را از این آوردگاه ورزشی بگیرند. 

شاید به جرات بتوان گفت شمشیربازی ایران که تنها رشته تیمی کاروان کشورمان در المپیک پاریس هم به حساب می‌آید، از مصمم‌ترین ورزشکارانی هستند که قصد دارند طلسم مدال را بشکنند و حساب‌شان را با این بازی‌ها تسویه کنند. آنها ماه‌ها و حتی سال‌ها تلاش کردند و در حال حاضر در بهترین شرایط خود به سر می‌برند. فخری و شاگردانش همین حالا در پاریس به سر می‌برند تا با برگزاری دو اردوی تدارکاتی با مصر و فرانسه میزبان، در آمادگی کامل وارد 

پیست شوند. 

از المپیک 1900 تا 2024

شاید جالب باشد بدانید که ورزش ایران برای نخستین بار با یک شمشیرباز راهی بازی‌های المپیک شد. ایران در نخستین دوره المپیک حضور نداشت اما در دومین دوره که به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد، نماینده‌ای را راهی این مسابقات کرد. «مهر» در این باره نوشته است:«اولین حضور نماینده این رشته مربوط به بیش از یک قرن پیش می‌شود یعنی زمانی که نام «پرشیا» مورد استعمال خارجیان برای کشور ایران بود و مظفرالدین شاه شخص اول مملکت به حساب می‌آمد. وی «فریدون میرزا ملکم» که پدرش «میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله» مسئولیت سفارت ایران در چند کشور اروپایی را برعهده داشت را برای حضور در المپیک ۱۹۰۰ معرفی کرد. بدین ترتیب «فریدون میرزا ملکم» به عنوان یک دانشجوی ایرانی و اولین المپین از «پرشیا» با لقب «پرنس» راهی فرانسه شد و در مسابقات شمشیربازی اسلحه اپه با حریفانش به رقابت پرداخت.» 

به دنبال تاریخ‌سازی در هشتمین حضور 

اگر حضور «پرنس» در المپیک 1900 پاریس را فاکتور بگیریم، شمشیربازی ایران هشتمین حضورش در بازی‌های المپیک را پیش رو دارد و امیدوار است این بار با دست پر بازی‌ها را ترک کند. از المپیک 1900 پاریس 124 سال می‌گذرد و حالا بهترین فرصت است که نام شمشیربازان کشورمان در پاریس در فهرست مدال‌آوران قرار بگیرد. 

نکته مهم اینجاست که شمشیربازی کشورمان برای دومین دوره است که موفق به کسب سهمیه تیمی شده و پیش از این تنها در بخش انفرادی مسابقات موفق به کسب سهمیه شده بود. اولین باری که سابریست‌ها سهمیه تیمی به دست آوردند به دوره قبلی المپیک یعنی بازی‌های 2020 توکیو برمی‌گردد که مسابقات با تدابیر شدید کرونایی برگزار شد. 

درست است که چهارمی مجتبی عابدینی در المپیک ریو بهترین عملکرد شمشیربازی ایران به حساب می‌آید اما فراموش نکنیم که تیم فعلی از ستاره‌ای باتجربه بهره می‌برد که تمام تمرکزش را روی مدال گذاشته است. صحبت از علی پاکدامن است. کسی که در المپیک توکیو تا مرحله یک‌چهارم نهایی پیش رفت اما نتوانست از آن بالاتر بیاید. پاکدامن با تجربه دو المپیک ریو و توکیو، فقط برای رسیدن به مدال شمشیر می‌زند. 

در بخش تیمی المپیک توکیو هم مجموع عملکرد ملی‌پوشان به گونه‌ای نبود که رده‌ای بهتر از ششمی کسب شود. 

حالا تمرکز تنها چیزی است که شمشیربازان کشورمان برای شکستن طلسم به آن احتیاج دارند. هرکدام از نماینده‌های کشورمان موفق به کسب مدال شوند، قطعا اتفاقی شیرین و فراموش‌نشدنی است اما مدال شمشیربازی با حضور پیمان فخری در راس تیم ملی، طعم دیگری خواهد داشت. 

چهارمی المپیک فخری به عنوان سرمربی 

پیمان فخری در المپیک‌های لندن، ریو و توکیو هدایت سابریست‌ها را بر عهده داشته و حالا قرار است چهارمین المپیک خود را در قامت سرمربی تجربه کند. این مربی در آغاز دور جدید همکاری با فدراسیون شمشیربازی با تیم ملی اسلحه سابر صاحب دو مدال نقره و برنز تیمی و انفرادی در مسابقات قهرمانی آسیا شد و بسیار امیدوار است که در چهارمین حضور متوالی در المپیک بتواند شاگردانش را صاحب مدال این بازی‌ها کند.

علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهرارسباران ترکیب چهار نفره تیم ملی اسلحه سابر را در المپیک پاریس تشکیل می‌دهند. ترکیبی که تنها یک تفاوت با المپیک توکیو دارد و آن هم کنار رفتن مجتبی عابدینی و اضافه شدن فرزاد باهرارسباران است. 

مسابقات انفرادی اسلحه سابر شنبه 6 مرداد برگزار می‌شود و رقابت‌های تیمی هم چهارشنبه 10 مرداد برگزار خواهد شد.