نگار رشیدی

حضور قایقرانان ایران در بازی‌های المپیک قدمت زیادی ندارد. درواقع ایران از المپیک 2000 سیدنی به بعد در رشته قایقرانی نماینده داشته است. طی 6 دوره اخیر بازی‌های المپیک اما قایقرانی ایران توانسته نسبتا روند رو به رشدی داشته باشد. البته باید اشاره داشت که قایقرانی در المپیک 2004 آتن، موفق به کسب سهمیه نشد. از نظر تعداد نماینده، ایران در المپیک 2000 سیدنی با یک نماینده (نادر عیوضی) حضور داشت، در المپیک ۲۰۰۸ پکن دو نماینده (محسن شادی و هما حسینی) داشت، در المپیک 2012 لندن تعداد قایقران‌های ایران به چهار (احمدرضا طالبیان، آرزو حکیمی، محسن شادی و سولماز عباسی) رسید، در المپیک 2016 ریو عادل مجللی و مهسا جاور نمایندگان کشورمان بودند و در المپیک 2020 توکیو که از قضا بهترین نتیجه قایقرانی هم در این بازی‌ها ثبت شد، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی به آب زدند.

قایقرانی ایران حالا در ششمین دوره حضورش در بازی‌های المپیک با بیشترین تعداد ورزشکار قرار است به رقابت بپردازد تا از این حیث دست به تاریخ‌سازی زده باشد. قایقرانی ایران با پنج ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت می‌کند که از نظر تعداد نماینده در بازی‌های المپیک بی‌سابقه است. مهسا جاور، زینب نوروزی و فاطمه مجلل در روئینگ، علی آقامیرزایی و محمدنبی رضایی در کایاک و کانو نمایندگان ایران در المپیک پاریس هستند. همچنین ایران برای نخستین بار در قایق دو نفره به رقابت می‌پردازد. همچنین دختران قایقرانی توانستند با سه سهمیه بیشترین تعداد سهمیه زنان را نیز در این دوره ثبت کنند.

اینکه قایقرانی ایران تا به اینجا چنین رکوردهایی را ثبت کرده و دست به تاریخ‌سازی زده، اتفاق خوبی است و به اندازه خود ارزشمند است. اما آنچه این تاریخ‌سازی را شیرین می‌کند، کسب مدال در المپیک است. موضوعی که فعلا خیلی دور به نظر می‌رسد. چراکه قایقرانی ایران سال‌هاست با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان است و همین مشکلات رقابت را با رقبایی که تا دندان مسلح هستند، بسیار سخت می‌کند. به همین دلیل هم هدفگذاری‌ها در المپیک مانند بسیاری از رشته‌های دیگر برای قایقرانی متفاوت است. یکی از این هدفگذاری‌ها که مهسا جاور هم به آن اشاره داشته است، ثبت یک رکورد جدید در پاریس است. درواقع میدان المپیک برای بسیاری از ورزشکاران ایران از جمله قایقرانان، میدانی برای رقابت با خود است تا بتوانند بهتر از همیشه باشند و رکوردهای جدید به ثبت برسانند. همچنین رسیدن به فینال A مسابقات هم می‌تواند مهر تاییدی بر عملکرد نمایندگان کشورمان باشد. در هر حال باید از هر رشته به اندازه توان و شرایط خود انتظار داشت و نمی‌توان از حالا فشار زیادی را روی دوش پاروزنان کشورمان گذاشت.

شاید اگر نازنین ملایی قید تیم ملی را نمی‌زد و در مسابقات انتخابی شرکت می‌کرد، می‌شد از حالا امید داشت که او یک گام دیگر رو به جلو بردارد و نسبت به توکیو پایانی بهتر داشته باشد. ملایی در المپیک 2020 در روئینگ یازدهم شد تا بهترین نتیجه قایقرانی ایران را به نام خود بزند. در هر حال جای او به عنوان یکی از بهترین ورزشکاران کشورمان در کاروان ایران بسیار خالی به نظر می‌رسد.  

البته در ترکیب المپیکی قایقرانی کشورمان دو چهره دیگر هستند که از باتجربه‌های این رشته به حساب می‌آیند و نگاه‌های بسیاری به آنهاست. علی آقامیرزایی در المپیک 2020 و مهسا جاور در المپیک 2016 حضور داشتند و حالا امیدوارند در دومین المپیک خود دست به کارهای بزرگی بزنند. جاور که به همراه زینب نوروزی در بازی‌های آسیایی هانگژو به مدال تاریخی نقره رسید، انگیزه‌های زیادی دارد تا در پاریس خوش بدرخشد. جاور در المپیک 2016 ریو در قایق تک‌نفره رقابت کرد و در پاریس در قایق دو نفره مسابقه می‌دهد.

کار تیم ملی قایقرانی ایران در المپیک پاریس از شنبه 6 مرداد با برگزاری مرحله گروهی روئینگ یک‌نفره زنان و مرحله گروهی روئینگ دو نفره زنان آغاز می‌شود. چهارشنبه 17 مرداد هم مرحله گروهی کایاک ۱۰۰۰ متر مردان و مرحله گروهی کانو ۱۰۰۰ متر مردان برگزار می‌شود.