سعید طالبی چابک

تاریخ دیدارهای اسپانیا و فرانسه که امروز در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها مقابل هم قرار می‌گیرند، حالا 102 ساله است. در آوریل سال ۱۹۲۲ و طی نخستین بازی دو تیم، اسپانیا با چهار گل فرانسه را شکست داد. در هشت بازی آخر دو تیم، فرانسه فقط دو بازی را برده و پنج مرتبه به اسپانیا باخته است. یک بازی هم به تساوی کشیده شده است.

دو تیم روی‌ هم رفته ۱۰ جام معتبر تصاحب کرده‌‌اند. فرانسه 6 قهرمانی شامل دو قهرمانی در جام‌ جهانی، دو قهرمانی در یورو و دو قهرمانی در جام‌ کنفدراسیون‌ها دارد و اسپانیا هم چهار قهرمانی شامل یک قهرمانی در جام‌ جهانی و سه قهرمانی در یورو کسب کرده است. دو تیم پرطرفدار فوتبال اروپا حالا برای رسیدن به فینال یک جام معتبر دیگر رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت تا در صورت پیروزی، آماده جدال با برنده دیدار انگلیس و هلند در فینال شوند. هر دو تیم از ابتدای مسابقات شانس بالایی برای رسیدن به مراحل بالاتر داشتند و حالا هم در جمع چهار تیم پایانی در شرایطی به مصاف هم می‌روند که در صورت پیروزی و حضورشان در فینال، کارشناسان برای این دو تیم شانس بیشتری برای قهرمانی قائل هستند تا دو تیم دیگر حاضر در نیمه‌نهایی.

پنج بازی قبلی که فرانسه و اسپانیا در یورو انجام داده‌اند، ماتادورها را در وضعیت بهتری نشان داده است و شاید بتوان با کمی شجاعت و کنار گذاشتن ترس از پیش‌بینی اشتباه، برای اسپانیا شانس بیشتری برای حضور در فینال بازی‌ها در نظر گرفت

پنج بازی قبلی که دو تیم در یورو انجام داده‌اند، اسپانیا را در وضعیت بهتری نشان داده است و شاید بتوان با کمی شجاعت و کنار گذاشتن ترس از پیش‌بینی اشتباه، برای اسپانیا شانس بیشتری برای حضور در فینال بازی‌ها در نظر گرفت. بازی با طراوت و سیال و خلاقانه ماتادورها و طراحی متنوع در فاز هجومی باعث زیبایی و چشم‌نوازی فوتبال شاگردان دلوفئونته شده و برای آنها 11 گل در پنج بازی را به ارمغان آورده است. لاروخا در تمام بازی‌های یورو موفق شده در همان 90 دقیقه قانونی دروازه رقبا را حداقل برای یک بار باز کند. آنها در دفاع هم بسیار منسجم هستند و با توجه به بازی رو به جلو و هجومی خود، عملکرد دفاعی فوق‌العاده‌ای داشتند. در دور گروهی هیچ توپی از خط دروازه اونای سیمون نگذشت و در دو بازی بعدی هم فقط یک بار در هر بازی این اتفاق افتاد تا اسپانیایی‌ها با 11 گل زده و دو گل خورده در پنج بازی، آمار درخشانی را ثبت کرده باشند.

خروس‌ها اما وضعیت عجیب و پیچیده‌ای در آمار گلزنی‌شان دارند. آنها در مجموع پنج بازی فقط سه بار موفق به ثبت گل شدند که دو تای آنها را مدافعان حریف به فرانسوی‌ها هدیه دادند. تنها یک گل توسط فرانسوی‌ها در این جام به ثمر رسیده و آن هم گل امباپه از روی نقطه پنالتی به لهستان بوده است. آمار گلزنی فرانسوی‌ها با توجه به کیفیت مهاجمان و هافبک‌های‌شان و حضور ستاره‌هایی مثل امباپه، گریزمان، تورام و دمبله اصلا قابل قبول نیست. نقطه قوت فرانسه در این جام اما بیشتر در کنترل روند بازی توسط خط میانی‌شان و همچنین در آمار فوق‌العاده خط دفاع و دروازه‌بان‌شان است. خروس‌ها در چهار بازی موفق به کلین‌شیت شدند و مجیک مایک در دروازه‌ تنها یک بار مقابل پنالتی لواندوفسکی تسلیم شده است. کلین‌شیت‌های پیاپی، فرانسوی‌ها را در موقعیت برنده قرار داده و برای تکرارش در بازی با اسپانیا کار سختی در پیش دارند. آنها باید موتور گلزنی ماتادورها که پنج بازی متوالی ا‌ست به خوبی کار می‌کند را از کار بیندازند.

دلوفئونته احتمالا در بازی با فرانسه هم سعی خواهد کرد که از همان ابتدا نبض بازی را در دست بگیرد و اجازه ندهد فرانسوی‌ها میانه میدان را مال خود کنند. با توجه به مصدومیت پدری که روی تکل خشن تونی کروز اتفاق افتاد و محرومیت روبن لو نورماند و کارواخال، دست دلوفئونته آنقدرها هم باز نیست اما تیم‌های رسیده به نیمه‌نهایی به جز هلند نیمکت‌های پرباری دارند و از این جهت با مشکل جدی مواجه نمی‌شوند.

 با اینکه موراتا عملکرد خوبی در این تورنمنت نداشته اما باز هم با بازوبند کاپیتانی از ابتدا به زمین خواهد رفت تا حداقل در نیمه اول و زمانی که هنوز ساختار دفاعی فرانسوی‌ها دچار اختلال نشده با حضور دائمی‌اش در باکس و حوالی آن خط دفاع تیم دشان را عقب نگه ‌دارد. البته این در صورتی است که او هم بازی را از دست ندهد. چراکه یوفا هنوز تایید نکرده که آیا آنتونی تیلور، داور مسابقه، در جریان جشن‌های دیوانه‌وار پس از گل پیروزی‌بخش مرینو به او هم کارت زرد نشان داده است یا خیر. گزارش پخش این بود که کاپیتان اسپانیا کارت زرد دریافت کرده است، اما این اخطار در گزارش رسمی پس از بازی یوفا منعکس نشده است.

احتمال حضور فیکس دنی اولمو در این دیدار بالاتر است و شاید بهتر باشد نکو ویلیامز تا لحظه اطمینان از پیروزی لاروخا در زمین بماند. اسپانیا از خلاقیت و تکنیک نکو سود زیادی کرده و از حالا مشخص است که باشگاه‌های بزرگ فوتبال اروپا برای فعال کردن بند فسخ و به خدمت گرفتن او همه کاری خواهند کرد.

دشان هم در آن سو برای اینکه چرخش بازی و انتقال توپ بین خطوط را در اسپانیا با مشکل مواجه کند، با تراکم بالا در میانه زمین تیمش را به میدان می‌فرستد و نیروهای هجومی تیمش را در فاصله‌ای نزدیک‌تر به دایره میانی چینش خواهد کرد. برگشتن ربیو به ترکیب فرانسه محتمل است و با توجه به نیمه دوم بازی با پرتغال، شاید دشان مجاب شده باشد که دمبله را از ابتدا به زمین بفرستد. حضور تورام به جای کولو موانی هم در اسکواد اولیه فرانسه اتفاق بهتری است. در کنار همه اینها به نظر می‌رسد فرانسه برای عبور از سد این اسپانیا به شدت نیازمند یک کیلین امباپه آماده است. یک نینجای واقعی برای انجام دادن کاری که در این تورنمنت انگار برای فرانسوی‌ها بیش از حد سخت شده است؛ برای گل زدن.

شاید بازی با اسپانیا موسم افتادن نقاب از چهره و درخشش ستاره خروس‌ها باشد که اگر این اتفاق نیفتد، فرانسوی‌ها در پایان نبرد احتمالا مجبور به انداختن شمشیرهای‌شان خواهند شد و از یک قدمی فینال یورو 2024 به خانه بازخواهند گشت.