نگار رشیدی 

معمولا در مسابقاتی مثل المپیک، تجربه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که ورزشکاران با خود به میدان می‌برند. البته هستند ورزشکاران جوان و المپیک اولی که با تکیه بر نیروی انگیزه و جوانی به عنوان مدعی پا به میدان رقابت می‌گذارند و جذابیت بازی‌ها را دوچندان می‌کنند، اما با این حال تماشای رقابت ستاره‌هایی که پیش از این هم در المپیک‌ها حضور داشتند، حس و حال دیگری دارد. شاید بتوان گفت به همان اندازه هم جای بسیاری از ورزشکاران در این میدان خالی خواهد بود. ورزشکارانی که در میادین بین‌المللی و المپیک دوره قبل حضور داشتند و دیدن دوباره‌شان در این میدان جذاب می‌شد. 

متاسفانه در ورزش کشورمان هم هستند کسانی که در المپیک 2020 توکیو حضور داشتند و موفق هم ظاهر شدند اما نتوانستند برای دوره جدید این آوردگاه سهمیه به دست بیاورند. اینکه چرا این ورزشکاران طی سه سال به این مرحله از ناکامی رسیدند، جای بررسی تخصصی و دقیق‌ دارد که در این مطلب نمی‌گنجد. به این ترتیب تنها نگاهی خواهیم داشت به این افراد تا جای‌شان را در طول مسابقات خالی کنیم. 

کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو موفق شد سه مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز را از آن خود کند. طبیعتا انتظار می‌رفت که تمام این مدال‌آوران در پاریس هم حضور داشته باشند اما تنها دارنده‌های مدال نقره و برنز خودشان را به دوره جدید این بازی‌ها رساندند. ناگفته نماند در این موضوع یک استثنا هم وجود دارد. یکی از طلایی‌های کاروان ایران در توکیو سجاد گنج‌زاده بود که در رشته کاراته روی سکوی نخست ایستاد. کاراته اساسا رشته المپیکی نیست و در توکیو به درخواست میزبان وارد رقابت‌ها شد. بنابراین انتظاری در این باره متوجه گنج کاراته ایران نمی‌شود. 

اما دو طلایی دیگر کاروان توکیو بسیار ناامیدکننده عمل کردند. محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی در یک رقابت داخلی به سعید اسماعیلی باخت و المپیک پاریس را از دست داد. چهره‌ای نام‌آشنا در کشتی فرنگی جهان که امسال باید رقابت‌ فرنگی‌کاران را از تلویزیون تماشا کند. به نظر می‌رسد این فرنگی‌کار شیرازی که در 27 سالگی به سر می‌برد، باید به همان المپیک توکیو بسنده کند. 

جواد فروغی ملی‌پوش تیراندازی کشورمان هم دیگر چهره ناکام المپیک 2024 است. فروغی در توکیو با گرفتن مدال طلا که بسیار دور از انتظار بود لقب تاریخ‌ساز را برای خود به دست آورد. بعد از این مدال انتظارها از جواد بسیار بالا رفت اما متاسفانه او در سرازیری سقوط قرار گرفت و تا جایی پیش رفت که حتی فدراسیون در برخی از اعزام‌ها تصمیم به کنار گذاشتن او می‌گرفت؛ چراکه شانسی برای موفقیتش قائل نبود. با این حال او تمام فرصت‌هایش برای رسیدن به سهمیه المپیک را سوزاند تا سلاحش را فعلا غلاف کرده باشد. 

جدا از مدال‌آوران المپیک توکیو، جای دو چهره دیگر هم در پاریس خالی خواهد بود. نازنین ملایی که یکی از بهترین قایقرانان تیم ملی بود، می‌توانست بخشی از رقابت‌های پاریس باشد. او در توکیو توانست برای نخستین بار روئینگ ایران را به فینال B برساند و با کسب عنوان یازدهمی المپیک، تاریخ‌ساز شود. ملایی اما برای المپیک پاریس تصمیم گرفت در انتخابی‌های تیم ملی شرکت نکند و به این ترتیب المپیک را  از دست داد. 

دانیال شه‌بخش بوکسور تیم ملی کشورمان هم با مدال تاریخی که در قهرمانی جهان به دست آورد، می‌توانست دومین المپیکش را تجربه کند. او در توکیو تا مرحله یک‌هشتم نهایی پیش رفت اما در کسب سهمیه المپیک پاریس ناکام بود. 

چشم‌انتظار مدال

بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به دیگر مدال‌آوران المپیک توکیو که سهمیه پاریس را به دست آوردند و از شانس‌های کسب مدال هم به حساب می‌آیند. در راس این فهرست حسن یزدانی قرار دارد. آزادکار نام‌آشنای کشتی ایران و جهان که در المپیک توکیو رقابت مدال طلا را به دیوید تیلور باخت اما امسال از شانس‌های اصلی قهرمانی به حساب می‌آید. او با وجود اینکه بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو جراحی سختی روی کتفش انجام داد، همان‌طور که وعده داده بود خودش را به موقع رساند و حالا امید اول کاروان کشورمان برای کسب مدال طلا در وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد است. جایی که رقیب دیرینه او یعنی تیلور آمریکایی حضور ندارد. یزدانی یک طلا و یک نقره المپیک را در کارنامه دارد و در سومین تجربه حضور در المپیک، نگاهش به سکوی اول است. 

امیرحسین زارع دیگر نماینده‌ کشورمان در کشتی آزاد است که در توکیو به مدال برنز رسید و حالا در اندیشه کسب یک مدال خوش‌رنگ‌تر است. بسیاری از کارشناسان او را از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا در وزن 125 کیلوگرم می‌دانند.

در کشتی فرهنگی هم محمدهادی ساروی خودش را از توکیو به پاریس رسانده است. او در توکیو موفق به کسب مدال برنز شد و در پاریس هم برای فتح یکی از سکوهای مدال می‌جنگد. ساروی در پاریس در وزن 97 کیلوگرم روی تشک می‌رود. 

درنهایت به علی داوودی وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین ایران می‌رسیم. کسی که به نظر می‌رسد با حضور لاشا تالاخادزه غول گرجستانی باید مثل توکیو برای مدال نقره وزنه بزند. او البته رقبای سرسخت دیگری هم از بحرین و ارمنستان دارد و برای دومین مدال المپیکی‌اش باید با دقت وزنه بزند.