مرتضی سعیدی

فصل نقل‌وانتقالات فوتبال تابستانه فوتبال ایران به روزهای داغ و پرحرارت خود رسیده است و هر لحظه شاهد خبر یا شایعه‌ای پیرامون تیم‌ها و بازیکنان بزرگ هستیم. حتی رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی یورو و تقابل‌های جذابش هم از توجه به اتفاقاتی که در فوتبال خودمان در حال رقم خوردن است، غافل‌مان نمی‌کند. یکی از نکات جالب توجه این روزها، علامت سوالی است که در درون دروازه تیم‌های بزرگ وجود دارد و مشخص نیست شماره یک آنها در فصل تازه لیگ برتر چه کسی خواهد بود؟ 

این در حالی است که بیشتر تیم‌های لیگ با حفظ گلر و تقویت گلر ذخیره‌شان، پرونده خط دروازه را بسته‌اند اما وضعیت چهار تیم مدعی قهرمانی لیگ انگار متفاوت است.

پرسپولیس

جدایی علیرضا بیرانوند باعث شده تا پرسپولیس به دنبال جذب یک دروازه‌بان باشد. آنها گزینه‌ داخلی‌ خوبی مثل محمدرضا اخباری را در اختیار دارند و به گزینه‌های خارجی هم می‌اندیشند. امیر عابدزاده هم به صورت رسمی از باشگاه ماریتیمو جدا شد و در حال حاضر تیمی ندارد و باشگاه به جذب او هم فکر می‌کند. اخباری که هنوز تحت قرارداد باشگاه گل‌گهر سیرجان است البته مشتری‌های دیگری هم از جمله فولاد دارد و باید دید که درنهایت تصمیم می‌گیرد پیراهن کدام تیم را در فصل جدید لیگ برتر به تن کند. 

استقلال

کم‌تر کسی تصور می‌کرد پس از گذراندن فصلی درخشان، استقلال به دنبال جذب گلر باشد اما این اتفاق رخ داده است. کاپیتان آبی‌پوشان تهرانی ممکن است به دلایل غیرفوتبالی فصل بعد عضوی از این تیم نباشد و به همین خاطر، باشگاه استقلال با یک سنگربان بوسنیایی به توافق رسیده است که در صورت جدایی حسینی، بتواند از این دروازه‌بان بهره ببرد. البته روی دیگر سکه زمانی خودنمایی می‌کند که مجوزهای لازم برای سیدحسین صادر شود و او همچنان به بازی در تیم تهرانی ادامه دهد. در این صورت گلر خارجی به تیم دیگری قرض داده خواهد شد. نباید از این نکته غافل شد که جواد نکونام با خرید گلر خارجی مذکور مخالف بوده و امکان دارد فارغ از سرنوشتی که برای حسینی در پیش باشد، دروازه‌بان بوسنیایی را در استقلال فصل جدید نبینیم.

سپاهان

در اردوی سپاهان اوضاع به اندازه سرخابی‌های پایتخت مبهم نیست اما ممکن است این‌جا نیز شاهد اتفاقات جدیدی باشیم. نیما میرزازاد در فصلی که گذشت میزان حضور بیشتری در درون زمین داشت و این مساله فقط به خاطر غیبت‌های غیرفنی پیام نیازمند نبود. نیما به تازگی قرارداد خود را با طلایی‌پوشان تمدید کرده و بعید نیست در فصل بعد او را بازهم در قاب دروازه تیم تحت هدایت ژوزه مورایس ببینیم. هرچند بعید نیست با ترانسفر شدن پیام نیازمند، وضعیت دروازه نصف‌جهانی‌ها هم پیچیده شود.

تراکتور

طبق شنیده‌ها علیرضا بیرانوند با تراکتور به توافق رسیده و فصل بعد را در تبریز سپری خواهد کرد. حضور بیرو مساوی با جدایی حسین پورحمیدی است. دروازه‌بانی که در فصل قبل نمایش پرفرازونشیبی داشت و علی‌رغم چند اشتباه تاثیرگذار، بیشترین کلین‌شیت را در لیگ به ثبت رساند. پورحمیدی می‌خواهد در ترکیب اصلی حضور داشته باشد و با حضور بیرانوند چنین اتفاقی برایش رخ نمی‌دهد. این یعنی او تبدیل به گزینه‌ای جذاب در فصل نقل‌وانتقالات برای تیم‌هایی خواهد شد که به دنبال جذب دروازه‌بان هستند. تیم‌هایی که دیگر فقط مدعیان قهرمانی نیستند و دست بر قضا به میانه‌جدولی‌ها هم مربوط خواهد شد.