میزبانی بدیمن

نخستین بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا در حالی برگزار شد که باز هم آلمان نتوانست در میزبانی خود از یک تورنمنت به آخرین مسابقه برسد. اولین شب مرحله یک‌چهارم برای هواداران آلمان بسیار سخت گذشت چون باید در خانه خود جام را به تیم دیگری تقدیم کنند.

سعید طالبی چابک

 

میزبانی باز هم برای آلمان خوش‌یمن نبود

از زمانی که مشخص شد طبق جدول بازی‌ها، قرار است آلمان و اسپانیا در یک‌چهارم‌نهایی یورو با هم روبه‌رو شوند، از این بازی به عنوان فینال زودهنگام بازی‌ها اسم برده شد. فینالی که خیلی زودتر از فینال اصلی بین دو مدعی جام برگزار شد. آلمانی‌ها که در میزبانی‌های قبلی خود هم توفیق چندانی نداشتند و به جز جام جهانی 2006 که در خانه سوم شدند، در خانه برای رسیدن به سکوها و جام‌ها همیشه به مشکل خورده بودند، اینجا هم به سد محکم ماتادورها خوردند. اسپانیای جذاب دلوفئونته که با ترکیب متفاوتی از بهترین‌های لالیگا و نه صرفا محوریت رئال و بارسا شکل گرفته، در بازی‌های قبل هم در قامت مدعی ظاهر شده بود و آلمانی‌ها خوب می‌دانستند ایستگاه لاروخا، ایستگاه خطرناکی است. تیم ناگلزمن پس از دریافت گل از اسپانیا متحد و منسجم‌تر عمل کرد و راضی نشد که در 90 دقیقه تسلیم شود و بالاخره بازی را به وقت اضافه کشاند، اما مقابل طراوت و پویایی اسپانیا و فلسفه مشخصی که در زمین دارند، کم آورد. آلمان در بازی مقابل ماتادورها در دقایق زیادی از بازی انگار مهره‌ای به عنوان هافبک دفاعی در زمین نداشت. گل دوم اسپانیایی‌ها زمانی به ثمر رسید که مجال جبران برای مانشافت نمانده بود. هرچند که داور برای بازگشت میزبان چند دقیقه‌ای هم بیش از حد معمول زمان داد، اما باز هم کافی نبود تا میزبانی برای آلمان‌ها خوش‌یمن شود. 

به هر حال حذف میزبان در جام‌ها هرچه دیرتر اتفاق بیفتد به جذابیت مسابقات کمک خواهد کرد و با حذف آلمان حالا تماشاگران میزبان باید در ورزشگاه‌های کشورشان، ادامه مسابقات را بدون امکان حضور تیم‌شان به تماشا بنشینند. بازی با اسپانیا و آلمان ناگلزمن که برای رساندن بازی به ضربات پنالتی فقط یک دقیقه کم آورد، در حافظه تاریخی یورو ثبت خواهد شد.

آلمانی‌ها که در میزبانی‌های قبلی خود هم توفیق چندانی نداشتند و به جز جام جهانی 2006 که در خانه سوم شدند، در خانه برای رسیدن به سکوها و جام‌ها همیشه به مشکل خورده بودند، اینجا هم به سد محکم ماتادورها خوردند

خروس‌ها برنده جدال گل‌نزن‌ها 

دومین دیدار دور یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا میان فرانسه و پرتغال بدون ردوبدل‌ شدن گلی در وقت‌های قانونی و اضافی پایان یافت تا ضربه‌های پنالتی تعیین‌کننده برنده این بازی باشد. این جدال اگرچه گلی در برنداشت اما در ۱۲۰ دقیقه بارها دو تیم موقعیت‌های گلزنی ایجاد کردند که یا با بی‌دقتی همراه شد یا با مهارهای نجات‌بخش مانیان و کاستا به جایی نرسیدند. فرانسه گل‌نزن که به شکل عجیبی در این جام پای بازیکنانش به گل‌زنی باز نمی‌شود، در این بازی هم موفق نشد دروازه حریفش را باز کند. نکته جالب اینکه فرانسه بدون اینکه هیچ‌کدام از بازیکنانش در جریان بازی گلزنی کنند، به دور نیمه‌نهایی و بازی مقابل لاروخا، شانس اصلی قهرمانی رسیده است.

پرتغالی‌ها هم که پس از بازی با ترکیه در باز کردن دروازه رقبا به مشکل خورده بودند، برای سومین بازی متوالی در زدن گل ناکام ماندند. امباپه و رونالدو به عنوان ستاره‌های دو تیم بازی خوبی به نمایش نگذاشتند. این اتفاق در خصوص رونالدو برجسته‌تر و مشهودتر بود.

در ضربه‌های پنالتی این فرانسه بود که با نتیجه پنج بر سه توانست پرتغال را شکست دهد و راهی دور نیمه‌نهایی و حریف لاروخا در بازی سه‌شنبه‌‌شب آینده شود. بازی بزرگی که یک پای فینال را مشخص می‌کند. همه بازیکنان هر دو تیم ضربات پنالتی خود را وارد دروازه کردند و فقط فلیکس بود که ضربه پنالتی سوم تیمش را به تیر دروازه کوبید تا رویای کریستیانو رونالدو در یورو ۲۰۲۴ محقق نشود. حالا باید دید آیا او به خط پایانش در تیم ملی رسیده یا سودای حضور در جام جهانی آینده را کماکان در سر می‌پروراند.

تیم‌های آن سوی جدول یورو در قیاس با سمتی که حالا فرانسه و اسپانیا قرار است نیمه‌نهایی‌اش را بازی کنند، انگار فرزندان همسایه هستند. نگاه‌ها به این سمت جدول طوری است که انگار قرار نیست آنها شانسی برای بردن جام به خانه داشته باشند

پذیرش پایان 

برای یکی از دو بازیکن فعال در فوتبال که می‌توان جرات کرد و نام‌شان را به عنوان بهترین‌های تاریخ فوتبال بر زبان آورد؛ کریستیانو رونالدو که در کنار لیونل مسی سال‌هاست می‌درخشند و فوتبال را جذاب‌تر می‌کنند و در تیم ملی کشورشان هنوز هم نقش رهبر را در زمین به عهده دارند، مواجه شدن با آمار منفی و انتقاداتی که بر اساس فکت‌های کارشناسی مطرح می‌شود دشوار است. بازی با فرانسه و شکست در ضربات پنالتی پرونده رونالدو و پرتغال را در یورو 2024 بست. پرونده‌ای که نکات منفی بسیاری در آن به چشم می‌خورد. 

شاگردان مارتینز قرار بود برای رونالدو کاری را کنند که آرژانتینی‌ها برای مسی در جام جهانی انجام دادند. همان «یکی برای همه» و «همه برای یکی» در زمین برای بردن هر چیزی که در مسیر وجود دارد. اما نه‌تنها پرتغال توانایی تیمی کافی برای محقق کردن چنین شرایطی را نداشت، بلکه خود رونالدو هم در 39 سالگی اصلا در این مسابقات روند خوبی نداشت. رونالدوی یورو با فاصله‌ای زیاد نسبت به رونالدوی النصر همین سال گذشته در یورو ظاهر شد. پنج بازی پیاپی بدون به ثمر رسیدن یک گل در جریان بازی و از دست دادن یک پنالتی مهم در وقت‌های اضافه بازی با اسلوونی آماری نیست که برای ستاره پرتغالی پذیرفتنی باشد. حضور کم‌اثر، ضربات ایستگاهی کم‌دقت و دقت پایین در ضربات نهایی رونالدو را در جمع بازیکنان ناموفق یورو 2024 قرار می‌دهد. هرچند با توجه به در پیش‌ رو بودن جام جهانی، شاید هنوز برای رونالدو یک شانس دیگر وجود داشته باشد تا در تورنمنتی معتبر برای بردن جام بجنگد، اما بعید نیست که عملکرد شخصی و تیمی ارائه شده توسط او و یارانش در یورو، او را به سمت پذیرش پایان هدایت کند. پذیرش پایان چالش‌های بزرگ و رسیدن به آرامشی که برای خداحافظی کم‌کم باید به آن پناه برد. برای شروع یک مسیر تازه.

آن سوی جدول، یک بازی تا بردن جام 

تیم‌های آن سوی جدول یورو در قیاس با سمتی که حالا فرانسه و اسپانیا قرار است نیمه‌نهایی‌اش را بازی کنند، انگار فرزندان همسایه هستند. انگلیس و هلند که از ابتدای جام اسم‌شان به عنوان مدعی مطرح می‌شد و ترکیه‌ای که یکی از شگفتی‌های جام بود و با حذف اتریش گام‌های بعدی‌اش را هم محکم برداشت، در کنار سوئیسی که مدافع عنوان قهرمانی را از یورو 2024 کنار زد. اما نگاه‌ها به این سمت جدول طوری است که انگار قرار نیست آنها شانسی برای بردن جام به خانه داشته باشند. 

درخشش اسپانیا در همه بازی‌ها از یک سو، و عملکرد نه‌چندان دلچسب انگلیس ساوت‌گیت و بازی‌هایی که حتی در صورت پیروزی انگلیس هم با انتقادهای جدی کارشناسان مواجه می‌شود و قرار گرفتن هلند در جایگاه سوم جدول گروهی و صعود ناپلئونی‌اش به جمع 16 تیم از سوی دیگر باعث این شده که برای دیدن قهرمان یورو سرها به سمت دیگر جدول بچرخد. در حالی که هنوز انگلیس با مهره‌های ارزشمندی که دارد می‌تواند در تک‌بازی برای هر حریفی دردسر شود و هلند در بازی مقابل رومانی نشان داد که می‌تواند متفاوت از دور گروهی ظاهر شود. به هر حال هر تیمی که از آن نیمه جدول به فینال برسد، برای بردن جام یک بازی سخت خواهد داشت. چه سه‌شیرها و هلندی‌ها پا به فینال بگذارند و چه شگفتی‌سازان جام یعنی سوئیس و ترکیه راهی فینال شوند، برای بردن جام در آخرین ایستگاه قرار نیست مغلوب خروس‌ها یا ماتادورها باشند. یورو 2024 کم بازی و نتیجه غیرقابل پیش‌بینی نداشته و به نظر نمی‌رسد شکست اسپانیا یا فرانسه برابر انگلیس و هلند جزو نتایج عجیب این تورنمنت محسوب شود.