آریا رهنورد

حدود سه سال قبل، برخورد پرسپولیس و استقلال خوزستان تاثیر زیادی در سرنوشت قهرمانی لیگ داشت اما حالا بین دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر، فاصله‌ای نجومی ایجاد شده است. تیم برانکو هنوز برای قهرمانی می‌جنگد اما استقلال خوزستان انگیزه‌ای به جز بقا ندارد و برای ماندن در لیگ، باید دست به معجزه بزند. در اولین مسابقه هفته هجدهم لیگ برتر، پرسپولیس و استقلال خوزستان تلاش خواهند کرد تا هدیه ولنتاین هواداران‌شان را مهیا کنند!

پرسپولیس و استقلال خوزستان در حالی امروز به مصاف هم می‌روند که هر دو در هفته هفدهم لیگ برتر شکست خورده‌اند. برای استقلال خوزستان، این یک نتیجه «عادی» دیگر به شمار می‌رود اما پرسپولیسی‌ها پیش از جدال هفته گذشته در اهواز، هرگز در لیگ برتر هجدهم در معرض شکست قرار نداشتند. نتیجه دیدار هفته قبل با فولاد خوزستان، انگیزه تیم برانکو برای کنار زدن استقلال خوزستان را به اوج می‌رساند. روی کاغذ این ساده‌ترین بازی فصل پرسپولیس است اما نباید فراموش کرد همین تیم در جدال جنجال‌برانگیز نیم‌فصل اول، دو امتیاز را برابر آبی‌های اهواز از دست داد. تیم پروفسور که در غیاب شجاع‌خلیل‌زاده در دفاع کاملا متزلزل ظاهر شده بود، حالا دوباره این بازیکن را به عنوان زوج سیدجلال حسینی در اختیار خواهد داشت. شیری و مصلح نیز همانند دیدارهای گذشته در کناره‌های خط دفاعی قرار می‌گیرند. کمال کامیابی‌نیا که هفته گذشته در اهواز موفق به گل‌زنی برای قرمزها شد، باز هم در میانه میدان به بازی گرفته خواهد شد. در غیاب احمد نوراللهی محروم اما احتمالا نعمتی و عالیشاه به همراه سروش رفیعی پشت سر علی علیپور و مهدی‌ ترابی توپ خواهند زد. به جز سعید کریمی جوان و کم‌سن‌وسال، سایر مهره‌های تازه‌وارد پرسپولیس هنوز موفق به گل‌زنی برای تیم‌شان نشده‌اند و درخشش چندانی در این تیم نداشته‌اند. آنها می‌توانند از جدال با استقلال خوزستان برای شروع درخشش در پرسپولیس استفاده کنند. تیم برانکو بعد از محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالات، حالا ترمیم شده تا ترکیب پرستاره‌تر و نیمکت کامل‌تری در اختیار داشته باشد. در اردوی رقیب اما چیزی به نام «خرید زمستانی» وجود نداشته و استقلالی‌ها در زمستان تنها فروشنده بوده‌اند. ایمان مبعلی پس از ترک این تیم راهی فولاد شده و یونس دلفی حالا برای شارلروا در لیگ بلژیک توپ می‌زند. تیم بدون امتیاز دور برگشت لیگ برتر برای بقا در سطح اول فوتبال ایران، چاره‌ای به جز اعتماد به فوتبالیست‌های جوان ندارد.

اوضاع پرسپولیس و استقلال خوزستان در جدول رده‌بندی لیگ برتر کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. قرمزها 9 بار در این فصل برنده شده‌اند و سهم آبی‌ها تنها دو پیروزی بوده است. قرمزها تنها یک بار شکست خورده‌اند اما استقلال خوزستان 9 بار زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کرده است. قرمزها 20 گل زده و هشت گل خورده در کارنامه دارند اما آبی‌ها 10 گل زده‌اند و 23 گل از تیم‌های مختلف دریافت کرده‌اند. فاصله دو تیم اما همیشه به این اندازه زیاد نبوده است. در لیگ برتر پانزدهم، استقلال خوزستان با هدایت عبدا... ویسی و در اختیار داشتن ستاره‌هایی مثل فرناندو د خسوس، کولیبالی، حسن بیت‌سعید و رحیم زهیوی ناگهان به یکی از مدعیان جدی قهرمانی تبدیل شد. لسترسیتی فوتبال ایران، سایه پرسپولیس را به عنوان جدی‌ترین رقیب پشت سر خودش احساس می‌کرد. آنها در مسابقه رفت تیم پروفسور را شکست دادند و در بازی برگشت قافیه را به این تیم باختند اما در جدول لیگ، هرگز تسلیم سرخ‌ها نشدند و تا هفته ماقبل پایانی، برتری‌شان را حفظ کردند. این تیم برای قهرمانی لیگ پانزدهم، باید ذوب‌آهن را شکست می‌داد و در نهایت موفق به انجام این کار بزرگ شد تا پرسپولیس با همه ستاره‌ها، به خاطر تفاضل گل جام قهرمانی را از دست بدهد. آن پایان تلخ، هنوز از ذهن مهره‌های پرسپولیس و هواداران باشگاه خارج نشده و همین موضوع انگیزه مضاعفی برای شکست دادن استقلال خوزستان به این تیم خواهد بخشید.

از دست دادن 6 امتیاز با حکم بی‌رحمانه فیفا، تجربه مشترک دو تیم مسابقه امروز به شمار می‌رود. پرسپولیس اواسط لیگ هفتم و در حالی که برای قهرمانی با سپاهان مبارزه می‌کرد، ناگهان به دلیل عدم پرداخت مطالبات یکی از بازیکنان خارجی، 6 امتیاز از دست داد. به نظر می‌رسید این شوک بزرگ، به معنای از دست رفتن شانس قهرمانی باشد اما تیم امپراتور تسلیم نشد و تا آخرین ثانیه‌ها برای رسیدن به قهرمانی امیدوار ماند. این تیم سرانجام در آخرین ثانیه‌ها از آخرین مسابقه فصل، دراماتیک‌ترین قهرمانی ممکن را تجربه کرد و بعد از سال‌ها فاتح لیگ برتر شد. حالا استقلال خوزستان، زندگی زیر بار سنگین کسر 6 امتیاز را تجربه می‌کند. اگر این اتفاق رخ نداده بود، آنها همین حالا در جدول بالاتر از سپیدرود رشت قرار داشتند اما حالا دیگر ماموریت فرار از سقوط برای شاگردان کریم بوستانی بیش از حد دشوار شده است. تیم قطبی می‌تواند الگوی خوبی برای استقلال خوزستان باشد. آنها هنوز هم برای ماندن در لیگ شانس دارند اما برای این کار دوباره باید همه اهالی فوتبال ایران را شگفت‌زده کنند.