نگار رشیدی

درست 20 روز دیگر بهترین ورزشکاران جهان در سی‌و‌سومین دوره المپیک گرد هم جمع می‌شوند تا برای اثبات خود و کسب مدال در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان با هم به رقابت بپردازند. کاروان کشورمان هم با المپیکی شدن سامیار عبدلی به عنوان آخرین المپین ایران، با 40 سهمیه راهی پاریس خواهد شد.

کاروان کوچک ایران

از نظر عددی، ایران یکی از کاروان‌های کوچک خود را راهی المپیک می‌کند. ایران از چهار دوره گذشته المپیک یعنی ‌2008 پکن روند رو به رشدی از نظر تعداد سهمیه طی کرده بود. ایران در 2008 پکن و 2012 لندن موفق به کسب 54 سهمیه شد، در المپیک 2016 ریو 63 سهمیه به دست آورد و در المپیک 2020 توکیو هم با 68 سهمیه (اعزام 65 ورزشکار) کار خود را تمام کرد. این بار اما تنها 40 ورزشکار در 13 رشته موفق شدند خودشان را به المپیک برسانند. عددی که البته از پیش‌بینی‌‌ها بیشتر است که آن هم به لطف سهمیه تیمی شمشیربازی، تاریخ‌سازی در ژیمناستیک و سنگنوردی و سهمیه اعطایی به دوچرخه‌سواری و شنا اتفاق افتاده است؛ وگرنه تعداد سهمیه‌ها حتی از پیش‌بینی‌ها هم کم‌تر می‌شد. پیش از این کمیته ملی المپیک پیش‌بینی ۳۵ سهمیه در ۱۶ رشته را کرده بود که برخلاف تعداد سهمیه‌ها، در تعداد رشته‌ها هدف محقق نشد. اگر بسکتبال و والیبال در کسب سهمیه ناکام نمی‌ماندند، حالا از تعداد بیشتری از سهمیه صحبت می‌کردیم.

جالب است بدانید بیشترین تعداد سهمیه متعلق به کشتی با ۱۱ نفر است و رشته‌های ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، شنا و سنگنوردی هرکدام با یک ورزشکار کم‌ترین تعداد سهمیه را در پاریس دارند.

85 همراه در راه المپیک

در المپیک پاریس 85 نفر هم ورزشکاران کشورمان را همراهی می‌کنند تا یاری‌رسان آنها در مسیر کسب موفقیت باشند. طبق اعلام مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک ۷۵ نفر کادر فنی و ۱۰ نفر کادر رسانه راهی پاریس می‌شوند و کل کاروان با کادر سرپرستی حدودا ۱۲۳ تا ۱۲۴ نفر  هستند. البته که در کشورهای پیشرفته که مدعی کسب مدال در المپیک هستند، تعداد همراهان بیشتر از این اعداد است. ورزشکاران حرفه‌ای با افراد متخصص در هر زمینه‌ای راهی آوردگاه‌های بزرگ می‌شوند که معمولا ورزشکاران کشورمان از این امکان بی‌بهره یا کم‌بهره هستند.

المپیکی‌ها را بشناسید

در بین 40 نماینده ایران در پاریس، هم چهره‌های باتجربه دیده می‌شوند و هم المپیک اولی. در این بخش به معرفی نفرات راه‌یافته به المپیک می‌پردازیم. در کشتی آزاد رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم و در کشتی فرنگی مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم، علیرضا مهمدی در وزن ۸۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی نمایندگان کشورمان هستند.

در تیراندازی هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر، شرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ بادی ۱۰ متر، فاطمه امینی‌پژوه در تفنگ بادی ۱۰ متر و محمد بیرانوند در اهداف پروازی المپیکی شده‌اند. در تکواندو مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم، ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم، مبینا نعمت‌زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم و آرین سلیمی در وزن ۸۰+ کیلوگرم سهمیه گرفته‌اند.

همچنین در شمشیربازی علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهرارسباران موفق به کسب سهمیه تیمی و انفرادی اسلحه سابر شدند. در وزنه‌برداری هم میرمصطفی جوادی در وزن ۸۹ کیلوگرم و علی داوودی در دسته فوق‌سنگین نماینده‌های کشورمان هستند.

قایقرانی با مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دو نفره سبک وزن، نبی رضایی در کانوی ۱۰۰۰ متر، فاطمه مجلل در روئینگ تک نفره و علی آقامیرزایی در کایاک ۱۰۰۰ متر مردان به آب خواهد زد. ژیمناستیک هم با تاریخ‌سازی مهدی الفتی در کسب سهمیه پرش خرک، بخشی از کاروان ایران در المپیک خواهد بود. تنیس روی میز هم با سه چهره آشنا که سومین المپیک‌شان را تجربه می‌کنند یعنی نیما و نوشاد عالمیان و ندا شهسواری پشت میز رقابت می‌ایستد.

تنها سهمیه دوچرخه‌سواری نیز نصیب علی لبیب در بخش جاده شد. تیروکمان هم با مبینا فلاح در ریکرو انفرادی رقابت می‌کند، سنگنوردی رضا علیپور باتجربه را در اختیار دارد و شنا با سامیار عبدلی که سهمیه فدراسیون جهانی نصیبش شد، راهی المپیک می‌شود. درنهایت دوومیدانی هم با دو چهره المپیک‌دیده یعنی حسن تفتیان و فرزانه فصیحی در دوی 100 متر وارد پیست رقابت می‌شود.

بانوان رکورد شکستند

خبر خوب این المپیک در حال حاضر این است که رکورد حضور زنان ایران در ادوار مختلف المپیک با کسب 11 سهمیه شکسته شد. پیش از این بیشترین حضور زنان ایران در بازی‌های المپیک با 10 سهمیه در توکیو رقم خورده بود. این بار اما با کسب سهمیه فرزانه فصیحی، تعداد سهمیه بانوان به 11 رسید تا یک گام دیگر رو به جلو برداشته باشند.

از نظر عددی، ایران یکی از کاروان‌های کوچک خود را راهی المپیک می‌کند. کسب 40 سهمیه البته از پیش‌بینی‌ها بیشتر است که آن هم به لطف سهمیه تیمی شمشیربازی، تاریخ‌سازی در ژیمناستیک و سنگنوردی و سهمیه اعطایی به دوچرخه‌سواری و شنا اتفاق افتاده است

مبینا فلاح (تیروکمان)، هانیه رستمیان (تیراندازی)، فاطمه امینی (تیراندازی)، شرمینه چهل‌امیرانی (تیراندازی)، ندا شهسواری (تنیس روی میز)، ناهید کیانی (تکواندو)، مبینا نعمت‌زاده (تکواندو)، مهسا جاور (قایقرانی)، زینب نوروزی (قایقرانی)، فاطمه مجلل (قایقرانی) و فرزانه فصیحی (دوومیدانی) دخترانی هستند که به زودی باید در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان رقابت کنند. باید دید این دختران می‌توانند دومین مدال بانوان در بازی‌های المپیک را هم دشت کنند یا نه.

مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان معتقد است که بانوان می‌توانستند در سه یا چهار رشته دیگر هم موفق به کسب سهمیه شوند. موضوعی که دور از ذهن نیست و با کمی مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر می‌شد که شاهد این اتفاق باشیم. در هر حال المپیک پاریس پایان راه نیست و هستند دختران جوانی که آرزوهای بزرگی در سر دارند و می‌توان با حمایت از آنها، آینده را تضمین کرد.

پیش‌بینی نمی‌کنیم

سیاستی که این دوره مسئولان ورزش و فدراسیون‌ها در پیش گرفته‌اند، این است که پیش‌بینی از کسب مدال انجام ندهند. هدف از این کار برداشتن فشار از روی دوش ورزشکاران است. با این وجود بیشتر نگاه‌ها کماکان به کشتی و وزنه‌برداری دوخته شده است. در کشتی حسن یزدانی با نبودن دیوید تیلور شانس اصلی مدال طلاست. البته کشتی‌گیران دیگری هم هستند که در میادین جهانی و آسیایی بارها خوش درخشیده‌اند اما المپیک فضایی بسیار متفاوت دارد و کار برای همه شرکت‌کننده‌ها سخت خواهد بود. در وزنه‌برداری هم با اینکه از حالا به نظر می‌رسد مدال‌های طلا به رقبا اختصاص دارد، اما دو نماینده کشورمان می‌توانند با ایستادن روی سکوهای دوم و سوم نام خود را در این رقابت‌ها ثبت کنند.

در دیگر رشته‌ها هم هستند ورزشکارانی که برای مدال تلاش می‌کنند و باید دید کدام‌شان می‌توانند در این کاروان کوچک، کیفیت اعزام را با مدال‌های‌شان بالا ببرند.

تلاش برای پاداش نامعلوم

زمانی که پاداش مدال‌آوران مشخص است، ورزشکاران به اندازه کافی برای کسب مدال انگیزه نمی‌گیرند. چراکه آنها همیشه کفه ترازو را در مقایسه با ورزشی مثل فوتبال که موفقیتی هم نداشته ناعادلانه دیده و می‌بینند. حالا هم که وزارت ورزش پاداش خود را برای مدال‌آوران مشخص نکرده، ایجاد انگیزه مالی در ورزشکاران به درستی پیش نرفته است. کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان درباره پاداش‌های وزارتخانه فقط گفته که از المپیک توکیو بهتر است! بهتر است وزارت ورزش تا قبل از شروع بازی‌ها این موضوع را مشخص و اعلام کند تا ورزشکاران با انگیزه بیشتری به میدان رقابت وارد شوند. محمدشروین اسبقیان معاون قهرمانی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده میزان پاداش‌ها به زودی مشخص می‌شود. اما زمان زیادی تا شروع المپیک نمانده و وزارت ورزش باید حواسش به این نکته باشد.