نگار رشیدی 

احسان حدادی، چهره ‌نام‌‌آشنای دوومیدانی ایران از این پس به عنوان رییس فدراسیون دوومیدانی شناخته می‌شود. فدراسیونی که پس از استعفای هاشم صیامی در اردیبهشت سال گذشته توسط سه سرپرست اداره شد و سرانجام بعد از 14 ماه با انتخاب حدادی به عنوان رییس جدید از بلاتکلیفی درآمد. حدادی با اختصاص 40 رای از 60 رای، در رقابتی یک‌طرفه مسند ریاست را به دست آورد. از طرف دیگر پیام‌های تبریک دوومیدانی‌کاران در صفحات مجازی نشان داد که انتخاب او مورد قبول ورزشکاران است. 

حضور حدادی به عنوان رییس فدراسیون اما دو بعد دارد؛ در نگاه اول اینکه یک نفر از جنس دوومیدانی در راس این رشته قرار گرفته، اتفاق بسیار خوبی است. در بسیاری از رشته‌ها بارها دیده شده که حضور فردی به عنوان رییس که هیچ شناختی از آن ورزش نداشته، مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده است. اما حدادی خود سال‌ها در دوومیدانی بوده، روزهای خوب و بد زیادی را دیده و مشکلات و چالش‌های این رشته را عمیقا تجربه و احساس کرده است. 

بعد دیگر ماجرا این است که فدراسیون طی سال‌های اخیر و به ویژه یک سال گذشته که با سه سرپرست اداره شده، اصلا شرایط خوبی نداشته و از آرامش و ثبات دور بوده است. در این اوضاع کار برای حدادی که پیش از این هیچ سابقه مدیریتی نداشته، بسیار سخت خواهد بود. موضوعی که مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک هم در مجمع به آن اشاره کرد. هرچند که حدادی در زمان ارائه برنامه‌هایش عنوان کرد اگر مدیریت نمی‌دانست،‌ نمی‌توانست دوران ورزشی خوبی داشته باشد. موضوعی که تا حدودی هم درست به نظر می‌رسد چراکه حدادی هم مانند بسیاری دیگر از ملی‌پوشان که از حمایت فدراسیون برخوردار نبودند یا کم‌ترین حمایت را داشتند،‌ بارها خودش روند تمریناتش را برنامه‌ریزی و اجرا کرد. با این حال کار در فدراسیونی با تعداد زیادی رشته و ورزشکار بسیار متفاوت و سخت خواهد بود. 

یکی از اقداماتی که اهالی دوومیدانی را به آینده امیدوار می‌کند،‌ جوانی و انگیزه این مدیر جوان است. او بعد از نقره بازی‌های آسیایی هانگژو کارهای حضورش در انتخابات را شروع کرد و با سفر به شهرهای مختلف هم با مسئولان و ورزشکاران رایزنی کرد و هم از آخرین شرایط دوومیدانی در کشور آگاه شد. او حالا می‌تواند با انتخاب نفرات درست در هیات‌رییسه فدراسیون، گام‌هایش را با دقت هرچه بیشتر بردارد تا با کم‌ترین خطا و مشکل، فدراسیون را در مسیر درست مدیریت کند. حدادی باید در انتخاب این نفرات به شدت هوشیار باشد تا خود و فدراسیون را از آفت صندلی‌دوستان و عاشقان سفر در امان نگاه دارد. 

او در مجمع انتخاباتی وعده مهمی داد و آن وعده کسب 10 مدال در بازی‌های آسیایی 2026 است. حدادی برای تحقق این وعده باید از همین امروز کار را استارت بزند چراکه کسب نتیجه در دوومیدانی نیاز به تمرینات مستمر دارد و نمی‌توان در فاصله کوتاه تا این مسابقات، برای کسب مدال برنامه‌ریزی کرد. حدادی همزمان باید مشکلات قبلی و زخم‌های عمیقی که به پیکر ورزش مادر طی سال‌ها مدیریت نادرست وارد شده را ترمیم کند. باید دید ستاره سابق تیم ملی می‌تواند آرامش را به این رشته برگرداند یا نه.