سعید طالبی چابک

دیدار پربرخورد و پرهیجان بلژیک و فرانسه تا ‌دقیقه 85 با تساوی بدون گل دنبال می‌شد که یک شوت از طرف کولو ‌موآنی بازیکن تعویضی خروس‌ها به پای یان فرتونگن برخورد کرد و ‌وارد دروازه بلژیک شد. فرانسه با همین تک‌گل بازی را برد و به مرحله ‌یک‌چهارم نهایی یورو 2024 صعود کرد؛ ‌فرانسه‌ای که آمده بود نشان دهد بهتر از چیزی که در مرحله گروهی از خود به نمایش گذاشت، در چنته دارد. در بازی با بلژیک هم آنها دست بالا را داشتند ولی عدم دقت کافی در زدن ضربات آخر مانع ایجاد برتری در نتیجه بازی می‌شد. از آن طرف بلژیکی‌ها و مخصوصا دی‌بروینه در موقعیت‌های کم‌تری که به دست آوردند دقیق‌تر بودند و اگر عکس‌العمل‌های مانیان نبود، ممکن بود فرانسه تیمی باشد که مجبور به وداع با یورو 2024 می‌شود.

پرتغال؛ دیگر مدعی قهرمانی بعد از شکست غیرمنتظره در بازی با گرجستان، هنوز موفق به بازیابی روحیه تیمی نشده است. آنها با وجود همه نواقصی که در دو بازی اخیر این تیم مشهود بود، خود را به جمع هشت تیم نهایی یورو رساندند تا ماجراجویی اروپایی‌شان هنوز ادامه داشته باشد

شاگردان دیدیه دشان با اینکه بازی باطراوتی به نمایش می‌گذارند، نمایشی در قامت یک مدعی ارائه نداده‌اند. از شروع بازی‌های یورو تا به امروز مدعیان روی کاغذ نتوانستند روندی را پیش بگیرند که در اینجای جام با خیال راحت از آنها به عنوان مدعی نام ببریم. انگلیس و هلند با اینکه در طرف راحت‌تر جدول قرار گرفته‌اند، وضعیت مطلوبی ندارند. حتی حضور هر دوی آنها در جمع چهار تیم پایانی با اما و اگرهای زیادی همراه است. این سمت جدول هم که تیم‌ها شرایط به مراتب سخت‌تری برای فینالیست شدن دارند. شاید تنها تیم‌هایی که در اندازه‌های مدعی قهرمانی یورو ظاهر شده‌اند، اسپانیای دلوفئونته و آلمان میزبان هستند که در یک فینال زودرس باید برای رسیدن به جمع چهار تیم روبه‌روی هم قرار بگیرند. همان‌طور که پیش از این در مطالب قبلی عنوان کرده بودیم،‌ اسپانیای دلافئونته در یورو 2024 بسیار هماهنگ و باانگیزه نشان داده است. آنها با کسب چهار پیروزی از چهار بازی و برد مقابل ایتالیا و کرواسی برای حریفان خط و نشان جدی کشیده‌اند و قطعا ناگلزمن و شاگردانش از اینکه مجبورند در این مرحله مقابل لاروخا قرار بگیرند خوشحال نیستند.

آلمان میزبان هم که به جز بازی مقابل سوئیس آماده، در سایر بازی‌ها کار دشواری برای شکست حریفانش نداشت، هنوز به شکل جدی با چالش مواجه نشده است. به هر حال کار ژرمن‌ها نسبت به سایر رقبا در گروه‌های دیگر یورو راحت‌تر بود. اما با نگاهی به شکل بازی آنها و امتیاز میزبانی که از آن بهره می‌برند، به هیچ وجه مقابل اسپانیا از پیش بازنده نیستند. احتمال اینکه یک پای فینال یورو از دل بازی آلمان و اسپانیا بیرون بیاید بسیار بالاست.

پرتغال؛ دیگر مدعی جام که تحت هدایت روبرتو مارتینز و با کاپیتانی رونالدو و حضور ستاره‌هایی مثل لیائو، برونو فرناندز، برناردو سیلوا و... با درخشش در دو بازی ابتدایی جام هوادارانش را به آینده تیم در یورو امیدوارتر کرده بود، بعد از شکست غیرمنتظره در بازی با گرجستان، هنوز موفق به بازیابی روحیه تیمی نشده است. اولین بازی دور حذفی برای برزیل اروپا بدجور گره خورد و کریستیانو رونالدو و یارانش برابر اسلوونی حسابی به مشکل خوردند. در طول 90 دقیقه پرتغالی‌ها نتوانستند به حد کافی موقعیت ایجاد کنند و در اندک مواقعی که این اتفاق افتاد هم با سد محکم یان اوبلاک مواجه شدند. بالاخره یک پنالتی در نیمه اول مسابقه این فرصت را به پرتغالی‌ها داد که از حریف سختکوش خود جلو بیفتند. کاپیتان رونالدو پشت ضربه پنالتی ایستاد تا بالاخره اولین گلش را در یورو 2024 به ثمر برساند. اما اوبلاک با مهار پنالتی رونالدو پرتغالی‌ها را در شوک فرو برد و اشک‌ cr7 را درآورد. بازی برای دو تیم در 120 دقیقه با همان نتیجه بدون گل به پایان رسید. ضیافت پنالتی‌ها آغاز شد و در پرتغال پرستاره، نوبت به درخشیدن کسی رسید که کمتر کسی فکرش را می‌کرد برای بردن اسلوونی نیاز به درخشش او باشد. دیگو کاستا که با گرفتن یک تک به تک کاملا خطرناک روی اشتباه مدافع کهنه‌کار و هم‌بازی‌اش در پورتو ناجی پپه شده بود، با مهار هر سه پنالتی نخست اسلوونی ناجی کریستیانو رونالدو و پرتغال شد تا با وجود همه نواقصی که در دو بازی اخیر این تیم مشهود بود، آنها خود را به جمع هشت تیم نهایی یورو برسانند و ماجراجویی اروپایی‌شان هنوز ادامه داشته باشد. اتفاقی که به هر حال جام را جذاب‌تر می‌کند. حضور قدرت‌های فوتبال اروپا در مراحل پایانی حتی وقتی در اوج نیستند هم در تک‌بازی‌های حساس حذفی، فوتبال را تماشایی‌تر می‌کند.