سعید طالبی چابک

دو بازی دیگر از مرحله یک‌هشتم پایانی یورو برگزار شد. دو بازی که در هر کدام از آنها یکی از مدعیان قهرمانی پیش از شروع یورو 2024 به مصاف تیمی می‌رفت که صعودش به جمع 16 تیم پایانی هم دور از انتظار بود. دو بازی که تصاویر و شمایل متفاوتی از دو قدرت فوتبال دنیا را به نمایش گذاشت. نمایشی از شکوه و ثبات و قوام‌یافتگی و تئوری مشخص در اسپانیا در مقابل نمایشی از رخوت و درماندگی و استیصال تجمع بزرگی از ستارگان فوتبال در قالب یک تیم ملی که در انگلیس با هدایت زیر بادِ انتقاد گرت ساوت‌گیت تماشا کردیم.

در بازی اول، انگلیس سر در گم گرت ساوت‌گیت به مصاف اسلواکی رفت و در همان نیمه اول از حریف عقب افتاد. تحرک کم بازیکنان سه‌شیرها در زمین، عدم وجود خلاقیت در طراحی حمله و شرکت نکردن پیستون‌ها در حمله حتی بعد از عقب افتادن از حریف علامت سوال‌های بزرگ فوتبالی بود که انگلیس ارائه می‌داد. نشاندن ترنت الکساندر آرنولد و پالمر روی نیمکت خلاقیت را در سمت راست زمین برای انگلستان به کلی از بین برده بود. بالاخره با اضافه شدن پالمر به ترکیب و تقریبا از دقیقه 70 بازی انگلیس موفق شد موقعیت‌هایی هم خلق کند. هری کین که در نیمه اول یک اسم زیبای انگلیسی در زمین بود و نه بیشتر شانس‌هایی برای نشان دادن هری کینی که می‌شناسیم در زمین به دست آورد، اما برای به گل رسیدن این انگلیس بی‌برنامه و کم‌رمق یک نفر باید یک کار خاص انجام می‌داد. یک شگفتانه لازم بود تا انگلیسی که 90 دقیقه نتوانسته بود دروازه اسلواکی را باز کند را نجات دهد. شگفتانه‌ای که ستاره رئال مادرید در روزی که بازی درخشانی هم ارائه نداده بود به سکوهای سفید ورزشگاه تقدیم کرد. بلینگامی که در مادرید، به وجد آوردن سکوهای سفیدپوش را به خوبی تمرین کرده و در آنجا هم نبوغ خود را ثابت کرده است با یک قیچی برگردان زیبا توانست انگلیس را در جام نگه ‌دارد.

 شیوه بازی انگلستان مورد پسند تماشاگران نیست و خروجی مطلوبی هم برای آنها نداشته. هیچ‌کدام از بازی‌های یورو 2024 برای آنها راحت نبوده و بعید است ساوت‌گیت در ادامه تورنمنت هم تغییر تاکتیک بدهد یا به ترکیب تیمش به حد کافی دست بزند

برای تیمی مثل اسلواکی از دست دادن پیروزی، در فاصله یک دقیقه به پایان بازی اتفاق جبران‌ناپذیری است. آنها همان لحظه که گل مساوی را دریافت کردند، باور گذشتن از سد انگلیس را از دست دادند. همین کافی بود تا در ابتدای وقت اضافه در شلوغی محوطه جریمه تمرکزشان را از دست بدهند و کسی را بدون یارگیری رها کنند که در باکس خوب بلد است چطور توپ را به تور بچسباند. انگلیس با ضربه سر کین از اسلواکی جلو افتاد و همین کافی بود که از این مرحله عبور کند.

شیوه بازی انگلستان مورد پسند تماشاگران نیست و خروجی مطلوبی هم برای آنها نداشته. هیچ‌کدام از بازی‌های یورو 2024 برای آنها راحت نبوده و بعید است ساوت‌گیت در ادامه تورنمنت هم تغییر تاکتیک بدهد یا به ترکیب تیمش به حد کافی دست بزند. حالا آنها قرار است به مصاف سوئیسی بروند که برای رسیدن به جمع هشت تیم پایانی، مدافع عنوان قهرمانی ایتالیا را حذف کرده است.

در بازی دیگر اما اسپانیا مقابل گرجستانی قرار گرفت که با وجود درخشش در بازی مقابل پرتغال، کمتر کسی شانس صعود برایش قائل بود. تیم ملی فوتبال اسپانیا توانست با غلبه بر گرجستان، راهی یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ شود. لاروخا توانست با برتری چهار بر یک برابر گرجستانی‌ها به جمع هشت تیم برتر اروپا صعود کند و حریف آلمان میزبان در یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها شود.

اسپانیای دلافئونته که برخلاف تیم ملی‌های دو دهه اخیر اسپانیا، شاکله اصلی‌اش را بازیکنان شاغل در لالیگا (بدون تمرکز روی رئال مادرید و بارسلونا) شکل داده‌اند، در یورو 2024 بسیار هماهنگ و باانگیزه نشان داده است. آنها در صورت شکست آلمان در یک‌چهارم نهایی، شانس زیادی برای قهرمانی دارند

از همان ابتدای بازی تیم دلافئونته سوار بر بازی بود و روان و سیال بازی می‌کرد. تیمی که از گروه مرگ رقابت‌ها با 9 امتیاز کامل به مرحله حذفی رسیده بود در زمین شمایل یک مدعی جدی را داشت. حتی زمانی که در یک غافلگیری و روی ضدحمله و ارسال گرجستانی‌ها دروازه‌ خودشان را باز کردند، هیچ اثری از نگرانی و ترس از شکست در ماتادورها دیده نمی‌شد. آ‌ها تا لحظه رسیدن به گل شکل بازی خود را عوض نکردند. اسپانیای دلافئونته که برخلاف تیم ملی‌های دو دهه اخیر اسپانیا، شاکله اصلی‌اش را بازیکنان شاغل در لالیگا (بدون تمرکز روی رئال مادرید و بارسلونا) شکل داده‌اند، در یورو 2024 بسیار هماهنگ و باانگیزه نشان داده است. گرجستان ویلی سانیول می‌دانست جلوی چه تیمی بازی می‌کند و آرایش پنج دفاعه‌اش را تا زمانی که گل دوم را دریافت نکرده بود، حفظ کرد. مهارهای ماماداشویلی بارها دروازه را نجات داد اما برای گل نخوردن جلوی این اسپانیا شاید به دو ماماداشویلی نیاز باشد. گرجستان که با رسیدن به همین مرحله هم کار بزرگی انجام داده بود، برای برگشتن به بازی ریسک کرد و همین برای اسپانیا کافی بود تا راه را برای زدن گل‌های بعد باز ببیند. تیمی که به دنبال فضا برای انتقال توپ از دفاع به هافبک و هجوم همه‌جانبه است. تیمی که با وجود ویلیامز و یامال، رویز و پدری معجونی از خلاقیت و پختگی در عین جوانی است و با وجود رودری، کارواخال و موراتا به راحتی می‌تواند تیم را بالانس نگه‌ دارد.

تیمی که بعد از گل زیبای ویلیامز که با گذشتن از سد ستاره خط دفاعی پرسپولیس، گولسیانی به ثمر رساند هم عقب ننشست و نشان داد بازیکنانی که از نیمکت به زمین می‌فرستد هم تعیین‌کننده و موثر هستند و با گل اولمو نسخه تیم خوب ویلی سانیول را پیچید تا شاهد فینال زودرس یورو 2024 در مرحله یک‌چهارم پایانی بین میزبان و لاروخا باشیم. دیداری که برنده‌اش شانس زیادی برای بردن جام خواهد داشت.