مرتضی سعیدی

بالاخره سرمربی جدید باشگاه پرسپولیس معرفی شد تا خیال هواداران از بابت نیمکت تیم‌شان آسوده شود. خوان کارلوس گاریدو سرمربی 56 ساله اسپانیایی که متولد شهر والنسیا است، بعد از توافق با مدیران باشگاه پرسپولیس به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس معرفی شد تا هدایت قهرمان فصل گذشته را بر عهده بگیرد. گاریدو سابقه مربیگری در تیم‌های خوب اروپایی همچون ویارئال، اف.سی بروژ و رئال بتیس را در کارنامه‌اش دارد. علاوه بر اینها او هدایت الاهلی و اسماعیلی مصر، رجا کازابلانکا، ستاره ساحلی و ویداد مراکش را هم بر عهده داشته است. او با مربیگری در تیم‌های آسیایی هم بیگانه نیست و با سرمربیگری در تیم‌های الاتفاق عربستان و العین امارات شناخت خوبی هم از فوتبال و تیم‌های خاورمیانه دارد.

گاریدو با الاهلی مصر قهرمان سوپرکاپ مصر و قهرمان جام کنفدراسیون‌های آفریقا شد. او همچنین با رجا کازابلانکا قهرمان «ترون کاپ» مراکش و قهرمان جام کنفدراسیون‌های آفریقا شده است. آخرین تیم باشگاهی او USM الجزایر است و حالا باید دوباره به خاورمیانه برگردد تا این بار چالشی جدید را در پرسپولیس داشته باشد.

گاریدو فعالیت مربیگری خود را در سال ۱۹۹۳ و از سن ۲۴ سالگی با تیم «ال پوج» که یک تیم محلی بود آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۸ هدایت این تیم را برعهده داشت و در سال ۱۹۹۸ به تیم دسته سومی «دیپورتیوو اوندا» پیوست تا نخستین تجربه جدی مربیگری خود را تجربه کرده باشد. این تیم بخشی از تیم ویارئال اسپانیا است و به نوعی «تیم رزرو» ویارئال محسوب می‌شود.

او سپس در تیم دوم ویارئال کار خود را ادامه داد تا اینکه در فصل ۲۰۰۹ به عنوان سرمربی تیم اصلی ویارئال منصوب شد و در این فصل با ویارئال به مقام هفتم لالیگا رسید و در فصل ۲۰۱۰ این تیم را به موفقیت‌های قابل توجهی از جمله راهیابی به نیمه‌نهایی لیگ اروپا و صعود به لیگ قهرمانان اروپا رساند. در لالیگا عنوان چهارمی را کسب کرد و فصل موفقی را با این تیم پشت سر گذاشت.

اما در فصل ۲۰۱۱ همه چیز برای او و ویارئال تغییر کرد. ویارئال نتایج ضعیفی در این فصل گرفت. مصدومیت‌های پیاپی روی عملکرد تیم تاثیر گذاشته بود و برخی تصمیمات مدیریتی موجب شده بود او در کنفرانس‌های مطبوعاتی نتایج ضعیف تیمش را به عوامل بیرونی مانند داوری نسبت دهد و در نهایت پس از یک شکست خانگی تحقیرآمیز در کوپا‌دل‌ری برابر تیم دسته سومی میراندرس اخراج شد. اتفاقی که بعدها در تیم‌های دیگری که هدایت‌شان را بر عهده گرفت به دفعات برایش تکرار شد. آمار بالای اخراج‌های او نشان از این دارد که مربی پرنوسانی است.

او در سال  ۲۰۱۲ به عنوان سرمربی کلوب بروژ منصوب شد و به دنبال اخراج ژرژ لیکنس، این سمت را بر عهده گرفت. گاریدو در ابتدای کار خود نتایج مناسبی کسب کرد، اما در نهایت نتوانست به موفقیت پایدار دست یابد. درنهایت در سپتامبر ۲۰۱۳، پس از تنها کمتر از یک سال، گاریدو از سمت خود برکنار شد.

خوان کارلوس گاریدو در مدت کوتاهی که سرمربی رئال بتیس بود، نتایج چندان مطلوبی کسب نکرد. او در دسامبر ۲۰۱۳ به عنوان سرمربی بتیس منصوب شد، اما پس از تنها ۹ بازی رسمی و تنها یک پیروزی، در ژانویه ۲۰۱۴ از سمت خود برکنار شد. در طول این مدت، بتیس سه شکست متوالی را تجربه کرد. او بیشترین موفقیت‌هایش را در قاره آفریقا به دست آورد. در سال ۲۰۱۴ با تیم الاهلی مصر به قهرمانی جام کنفدراسیون آفریقا و سوپر جام مصر دست یافت اما در پایان فصل از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد. عملکرد موفق او در الاهلی موجب شد از سوی پایگاه «Football Coach World Ranking»  به عنوان سی و چهارمین مربی ارزشمند جهان انتخاب شود.

کارلوس گاریدو با العین سابقه رویارویی با استقلال تهران را هم دارد و برابر این تیم ایرانی یک بار متحمل شکست شده و یک بار هم به تساوی رسیده است. اتفاقی که اگر در فصل جدید لیگ برتر تکرار شود، روزهای سختی را در تهران برای سرمربی اسپانیایی جدید سرخ‌ها رقم خواهد زد

کارلوس گاریدو با العین سابقه رویارویی با استقلال تهران را هم دارد و برابر این تیم ایرانی یک بار متحمل شکست شده و یک بار هم به تساوی رسیده است. اتفاقی که اگر در فصل جدید لیگ برتر تکرار شود، روزهای سختی را در تهران برای سرمربی اسپانیایی جدید سرخ‌ها رقم خواهد زد اما ماتادور روی نیمکت سرخ قصد ندارد سرنوشتی مشابه اتفاقی که در العین برایش افتاد داشته باشد. چراکه سرمربی جدید پرسپولیس در دربی‌هایی که هدایت تیم‌های مختلف را بر عهده داشته، بیشتر پیروز بوده و هواداران می‌توانند از این حیث روی او حساب کنند.