سعید طالبی چابک

آخرین بازی گروه B یورو 2024 به دراماتیک‌ترین شکل ممکن برای ایتالیا و تراژیک‌ترین حالت برای مردان کروات به پایان رسید. لوکا مودریچ و یارانش در آستانه حذف از جام قرار گرفتند و فقط معجزه می‌تواند آنها را در جام نگه دارد. معجزه‌هایی که باید در بازی‌های گروه‌های دیگری رخ دهد.

در لایپزیش، دیدار حساس کرواسی و ایتالیا با نتیجه یک – یک پایان یافت. در دقایق ابتدایی ایتالیا فرصت‌های خوبی خلق کرد که با درخشش دومینیک لیواکوویچ راهی به دروازه کرواسی پیدا نکرد. به تدریج کروات‌‌ها هم از لاک دفاعی بیرون آمدند، اما از موقعیت‌های‌شان بهره‌ای نگرفتند تا تساوی بدون‌ گل نتیجه پایانی این نیمه باشد. دقیقه ۵۴ بعد از این که با استفاده از VAR برای کرواسی پنالتی اعلام شد، این پنالتی را لوکا مودریچ هدر داد. جانلوئیجی دوناروما پنالتی مودریچ رامهار کرد، اما یک دقیقه بعد خود مودریچ گلزنی کرد و بلیزرها را پیش انداخت. لوچانو اسپالتی که چیزی برای از دست دادن نداشت، با تعویض‌های تهاجمی سعی کرد از شکست رها شود، چراکه سوم شدن برای آتزوری ریسک بزرگی برای صعود به همراه داشت و ممکن بود شرایط را در دور بعد سخت کند.

کرواسی برای ماندگاری در یورو 2024، به نتایج بازی‌های باقی‌مانده مرحله گروهی احتیاج دارد. در صورت تحقق نتایج زیر در گروه C وF، تیم زلاتکو دالیچ یکی از عجیب‌ترین صعودهای تاریخ فوتبال را تجربه خواهد کرد.

اول پیروزی انگلیس مقابل اسلوونی با اختلاف حداقل سه گل که این اتفاق رخ نداد و نتیجه این بازی با تساوی بدون گل همراه شد،‌ دوم پیروزی دانمارک مقابل صربستان که این بازی هم کرواسی را یاری نکرد و با نتیجه مساوی بدون گل تمام شد،‌ سوم پیروزی ترکیه مقابل چک و درنهایت پیروزی پرتغال مقابل گرجستان که دو بازی آخر روز گذشته برگزار شدند. 

در روزی که لوکا مودریچ ثانیه‌هایی پس از خراب کردن ضربه پنالتی موفق به گلزنی شده بود و می‌توانست بار دیگر ناجی کرواسی شود، ماتیا زاکانی در دقیقه 98 بالاخره برای مدافع عنوان قهرمانی گل زد و ایتالیا را به مراحل حذفی یورو 2024 رساند. شاگردان اسپالتی برای صعود به عنوان تیم دوم تنها به یک امتیاز احتیاج داشتند و پس از تجربه دیداری فشرده مقابل اسپانیا به سختی و در واپسین لحظات بازی به هدف خود رسیدند. آخرین بازیکنان نسل طلایی کرواسی نیز به شکلی اندوهگین، از یورو 2024 و احتمالا تیم ملی کناره‌گیری می‌کنند. پسرانی که بعد از کرواسی 1998 دوباره توانسته بودند با هدایت زلاتکو دالیچ در سطح اول فوتبال اروپا و جهان خوش بدرخشند و اولین فینال جام جهانی را تجربه کنند حالا شاید کم‌کم به دنبال یک میخ روی دیوار بگردند تا کفش‌های‌شان را آویزان کنند. مودریچ و هم‌نسلانش با همراهی جوان‌هایی که به تیم اضافه شده بودند در جام جهانی 2022 هم خوش درخشیدند و با پیروزی مقابل شگفتی‌ساز جام یعنی مراکش به مقام سوم جهان دست یافتند. نسلی که به رهبری مودریچ و با همراهی ستارگانی چون راکیتیچ، ربیچ، مانژوکیچ، ورسالیکو و سایر نفراتی که تحت هدایت زلاتکو دالیچ پیراهن کرواسی را به تن می‌کردند، کاری کردند که باد به شکل مطلوبی به پرچم کشورشان بوزد.

کروات‌ها در دیدار با آلبانی و ایتالیا، طی دقایق 95 و 98، دو پیروزی را از دست دادند. تیمی که متشکل از بازیکنانی با میانگین سنی بالاتر بود، شاید تاوان همین مساله و خستگی ساق‌های پسران بالغ اما خسته دالیچ را با باز شدن دروازه‌اش در دقایق پایانی بازی پس داد. آنها در بازی اول جام هم مقابل اسپانیا متحمل شکست سه بر صفر شدند. با اینکه کرواسی بد هم بازی نمی‌کرد، توان هجومی محدود و عدم انسجام دفاعی‌اش در بازی با ماتادورها مشهود بود. اگر معجزه‌ای رخ ندهد کرواسی از یورو 2024 کنار خواهد رفت تا پس از چند تورنمنت خوب متوالی، ماجراجویی‌های بزرگ پسران دالیچ متوقف شود. 

سرمربی کرواسی، پس از بازی از عصبانیت منفجر شد و از اینکه داور هلندی دنی ماکلی هشت دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد، گلایه داشت. در واقع گل تساوی زاکانی در دقیقه 98 به ثمر رسید تا کرواسی تقریبا از یورو 2024 حذف شود. دالیچ عنوان کرد:«ما کشور کوچکی هستیم با یک فدراسیون کوچک. هشت دقیقه زمان تلف شده طبیعی نبود و این قطعا در نتیجه پایانی تاثیر داشت. نمی‌دانم داور آن هشت دقیقه را از کجا آورد؟ پنج سال است که درباره رفتار یوفا و فیفا صحبت می‌کنم، اما هیچ‌کس به حرف من گوش نداده است. من مضحکه خاص و عام شدم. بازی نمی‌توانست هشت دقیقه زمان تلف شده داشته باشد. چند خطا و وقفه در بازی برای جبران هشت دقیقه وجود داشت؟» سرمربی کروات سپس ترجیح داد بیشتر در مورد داور صحبت نکند.

دالیچ خوب می‌دانست که اینها بهانه خوبی نمی‌شود. مقابل آلبانی همه چیز در دستان خودشان بود و همین‌طور برابر ایتالیا. آنها دو پنالتی داشتند و هر دو را از دست دادند تا خداحافظی تلخی با یورو 2024 داشته باشند.