هفت امتیاز با قلب شیر

طلسم بی‌شکست ماندن پرسپولیس در لیگ هجدهم، سرانجام در اهواز شکسته شد. ماجراهای عجیب پیش از شروع مسابقه و البته تصمیم‌های جنجالی داور، موجب شدند که در رسانه‌ها کم‌تر به «تیم برنده» پرداخته شود اما حالا با گذشت چند روز از این مسابقه حساس، ستایش‌ها از افشین قطبی آغاز شده است. امپراتور سابق پرسپولیسی‌ها، فولاد بحران‌زده را تحویل گرفت و در زمانی نه‌چندان طولانی، شاگردانش را به نقطه اوج نزدیک کرد. کنار زدن پرسپولیس با برانکو برای افشین قطبی معنای خاص خودش را دارد. بدون تردید حضور روی نیمکت پرسپولیس در آینده، یکی از انگیزه‌های جدی او برای بازگشت به فوتبال ایران بوده است.

آریا طاری

یک روز قبل از مسابقه با پرسپولیس در ورزشگاه غدیر اهواز، افشین قطبی در کنفرانس مطبوعاتی از هواداران تیم رقیب عذرخواهی کرد و دست روی این نکته گذاشت که هرگز انتظار ایستادن مقابل پرسپولیس را نداشته است. او هنوز هم به واسطه قهرمانی دراماتیک لیگ هفتم و خوش‌قولی‌اش در بین هواداران قرمزهای پایتخت از محبوبیت زیادی برخوردار است. این محبوبیت اما موجب نشد سرمربی فولاد انگیزه کافی برای شکست دادن صدرنشین لیگ برتر نداشته باشد. 

تیم قطبی مسابقه را فوق‌العاده آغاز کرد و در همان ثانیه‌های ابتدایی، نشان داد که چطور حریصانه به دنبال پیروزی است. فولاد در همان لحظات ابتدایی در شرایط آفساید به گل رسید تا زنگ خطر را برای خط دفاعی پرسپولیس به صدا دربیاورد. تیمی که در دو بازی خارج از خانه گذشته‌اش تاکتیک دفاع و ضدحمله را مدنظر قرار داده بود، این بار تصمیم گرفت حمله کند و حریف را به کمک هواداران حاضر در ورزشگاه تحت‌فشار قرار بدهد. حتی بعد از به ثمر رساندن گل اول نیز عطش فولادی‌ها فروکش نکرد و آنها آنقدر به حمله ادامه دادند که سرانجام در ثانیه‌های پایانی نیمه اول صاحب یک ضربه پنالتی شدند. فولاد در نیمه دوم کمی عقب کشید و دیگر مسلط به توپ نبود اما با این وجود توانست برتری‌اش در نتیجه را تا پایان مسابقه حفظ کند و یک پیروزی حساس را جشن بگیرد. آنها اولین تیمی بودند که در لیگ برتر هجدهم، زمین بازی با پرسپولیس را به عنوان تیم برنده ترک کردند. پیش از شروع بازی تصور می‌شد حتی یک تساوی نیز نتیجه‌ای درخشان برای فولاد باشد اما نمایش پسران اهواز در زمین نشان می‌داد آنها با هیچ هدفی به جز برنده شدن مسابقه را آغاز نکرده‌اند.

قطبی بیشتر از نتایج، به خاطر حال و هوایی که به تیم تزریق کرده مورد تحسین قرار می‌گیرد. او شور و شوق فوتبال بازی کردن را دوباره به جمع ستاره‌های فولاد برگردانده است

پیش از شروع به کار افشین قطبی، فولادی‌ها در 14 هفته لیگ برتر تنها سه پیروزی به دست آورده بودند. این تیم با هدایت امپراتور حالا در سه هفته دو بار برنده شده است. این تیم در سه مسابقه گذشته با سرمربی جدید، به اندازه هفت مسابقه قبلی در لیگ برتر امتیاز جمع کرده است. اهمیت این نتایج وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم قطبی و تیمش در این سه بازی به سراغ دو مدعی قهرمانی رفته‌اند. فولاد خوزستان در هفته پانزدهم تراکتورسازی را با تمام ستاره‌هایش در ورزشگاه یادگار امام شکست داد. این تیم در هفته شانزدهم در زمین پارس جنوبی به تساوی بدون گل رسید و در اولین بازی خانگی تحت هدایت افشین قطبی، پرسپولیس را در ورزشگاه غدیر با شکست بدرقه کرد. این تیم در سه نبرد با قطبی چهار گل به ثمر رسانده و تنها دو گل دریافت کرده است. البته که فولاد هنوز نقاط ضعفی دارد که باید برطرف شوند. 

این تیم در حمله به اندازه کافی فرصت‌طلب نیست و در دفاع کمی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. با این وجود آنها در رده ششم جدول جا خوش کرده‌اند و اگر فصل همین حالا نیز تمام شود، به بخشی مهمی از اهداف‌شان رسیده‌اند. قطبی بیشتر از نتایج، به خاطر حال و هوایی که به تیم تزریق کرده مورد تحسین قرار می‌گیرد. او شور و شوق فوتبال بازی کردن را دوباره به جمع ستاره‌های فولاد برگردانده است. حرکات این مربی در کنار زمین و واکنش بازیکنان به این حرکات، نشان می‌دهد که فولادی‌ها این روزها بیشتر از هر زمان دیگری از فوتبال بازی کردن لذت می‌برند. بخش مهمی از موفقیت‌های پرسپولیس با قطبی، به کمک همین رنسانس روحی اتفاق افتاد و این تحول بزرگ، حالا در اهواز نیز شکل گرفته است.

کار کردن در اهواز سختی‌های خاص خودش را دارد. تیم‌های اهوازی معمولا بسیار پرحاشیه هستند و هواداران این تیم‌ها که همواره خودشان را صاحب‌نظر می‌دانند، به سختی مربیان جدید را می‌پذیرند. در سال‌های گذشته چهره‌های آشنای زیادی روی نیمکت فولاد شکست خورده‌اند اما افشین قطبی با استقبال گرمی در اهواز روبه‌رو شده و هواداران را نیز درست مثل بازیکنان تیمش جذب کرده است. او که در زمان انتخاب ایوانکوویچ به عنوان سرمربی پرسپولیس، یکی از گزینه‌های کار در این باشگاه به شمار می‌رفت، می‌تواند از فولاد به عنوان سکوی پرتابی برای بازگشت به پرسپولیس استفاده کند. اگر برانکو نیم‌نگاهی به نیمکت تیم ملی دارد، قطبی نیز نیم‌نگاهی به نیمکت قرمزها خواهد انداخت. این مربی انگار برای کار کردن در فوتبال ایران ساخته شده و مدل مربیگری‌اش نیز بهتر از هر جای دیگری در ایران نتیجه می‌دهد.