سعید طالبی چابک

همزمان با جریان جام ملت‌های اروپا و مسابقاتی که آدرنالین فوتبال‌دوستان را به اوج رسانده است،‌ به معرفی دو گروه دیگر از یورو می‌پردازیم. دو گروهی که در مجموع تیم‌های حاضر در آن شاید بتوان گفت تنها پرتغال است که به عنوان مدعی وارد رقابت‌ها شده است. 

گروه E: پوست‌اندازی بلژیک و تیم‌های دور از یک‌چهارم  

بلژیک 

نسل طلایی بلژیکی‌ها به پایان خط رسیده و بیشتر بازیکنانش در حال خداحافظی هستند. نسل طلایی که بدون جام به ته خط رسید. شاید یکی از دلایل ناکامی آن نسل انتظار بالایی بود که دنیای فوتبال از آنها داشت. مساله‌ای که باعث شده آنها با توقع کمتری وارد آلمان شوند. اتمسفر اطراف تیم در یک دهه گذشته حالا با یک واقعیت همراه شده که وقت تغییر نسل رسیده؛ هم بازیکنان و هم روی نیمکت. در قطر آنها نتوانستند از گروهی که کانادا و دو تیمی که به نیمه‌نهایی رسیدند در آن حاضر بودند، صعود کنند. این یک مجازات برای روبرتو مارتینز و تیم پیرش بود. حالا هم زمان تغییر رسیده و باید دید بازیکنانی که جا پای بزرگان نسل قبل می‌گذارند، چه می‌کنند.این تیم نسبت به دوران مارتینز تفاوت دارد. تدسکو به استفاده از چهار مدافع اعتقاد دارد. دی‌بروینه می‌تواند بازی خوب خود را مکررا تکرار کند و امیدواری بلژیکی‌ها، درخشش او در این تورنمنت است. بلژیک شاید تیمی غریبه در نظر گرفته شود اما میان مدعیان جای می‌گیرد. در خط دفاعی تزلزل وجود دارد اما در حمله تنوع و رویکرد هجومی مناسب می‌تواند نجات‌بخش باشد. این اولین تجربه مربیگری تدسکو در سطح ملی است و پیش‌تر در سطح باشگاهی شالکه، لایپزیش و اسپارتاک را هدایت کرده است و کارنامه متوسطی در سطح باشگاهی دارد. قرارداد او تا پایان جام جهانی اعتبار دارد. بعید است کاری که بلژیک با نسل طلایی‌اش انجام نداد را او و شاگردانش در آلمان انجام دهند.

اسلواکی

اسلواک‌ها شرایطی عجیب را تجربه می‌کنند. طرفداران‌شان به دو دسته براتیسلاوایی و ناپلی تقسیم شده‌اند. ماجرا به فصل ۲۳-۲۰۲۲ برمی‌گردد که سرمربی آنها در نیمه راه در ناپولی فقط نظاره کرد تا به طور کامل سرمربی اسلواکی شود. این اولین حضور کالزونا به عنوان سرمربی روی نیمکت یک تیم است و نتایج عالی بوده. در مقطعی آنها تنها دو شکست در ۱۰ بازی داشتند. در هشت بازی دیگر آنها مقابل تیم‌های متوسط قرار گرفتند و نتایج خوبی به دست آوردند. با توجه به صعود چهار تیم از 6 تیم سوم گروه‌ها، آنها می‌توانند به جایگاه سوم گروه چشم داشته باشند.سرمربی اسلواکی تیمش را با محوریت چهار مدافع و سه هافبک شکل می‌دهد. دو نفر از این دو خط پا به سن گذاشته‌اند. خود سرمربی هم می‌داند که حواسش باید به نیروی جوانی هم باشد زیرا در یک تورنمنت فشرده، ممکن است فشاری که به بازیکنان می‌آید، تیم را دچار چالش کند.

رومانی

آنها به هیچ‌وجه نزدیک به بهترین نسل تاریخ‌شان در دهه ۹۰ نیستند اما امیدوارند قضاوت‌های منتقدان‌شان را دچار چالش کرده و خلاف نظر آنها را ثابت کنند. آنها در دو دوره اخیر جام جهانی و دوره قبل یورو حضور نداشتند و حالا پس از خداحافظی هاجی، سومین تورنمنت مهم‌شان را پشت سر می‌گذارند. رومانیایی‌ها بابت سبک بازی‌شان مورد انتقاداتی شدید قرار می‌گیرند اما با همین سبک صدرنشین گروه‌شان بودند و با ۶ برد و چهار تساوی به یورو صعود کردند. یوردانسکو بازیکنانش را به خوبی می‌شناسد و اغلب، بازیکنانش را به بهترین و بالاترین سطح خود در ترکیب می‌رساند. مردم رومانی مدت‌ها منتظر چنین صعودی بودند و جاه‌طلبی تیم فعلی می‌تواند از هرچیزی که قبلا کسب کرده‌اند، فراتر رود. به هر روی آنها دوباره در سطح اول فوتبال حضور دارند.

اوکراین

اوکراین برای چهارمین بار پیاپی به یورو رسیده اما به دلیل درگیری کشورشان در جنگی که مدت‌هاست سوژه هر روز اخبار جهان است، این صعود متفاوت‌تر است. مسیر آنها تا یورو با موانع زیادی همراه بود. قرارداد مربی آنها تمدید نشد و اولین بازی خارج از خانه‌شان را هم به انگلیس باختند. در گروهی که ایتالیا و انگلیس صعود کردند، آنها سوم شدند، به پلی‌آف رسیدند و در نهایت با شکست بوسنی و ایسلند صعود کردند؛ صعودی دراماتیک و با گل‌هایی دقیقه آخری. آنها سبک بازی منحصر به فردی ندارند اما عملگرا هستند. در بازی پلی‌آف هر چهار گل خود را در ضدحملات به ثمر رساندند. نقطه ضعف‌شان در دفاع تیمی و منطقه‌ای است و در ۱۰ بازی مقدماتی تنها سه کلین‌شیت ثبت کرده‌اند. آنها تا هر جایی از جام که بالا بروند برای مردم‌شان  سربازانی شایسته تقدیر و احترام محسوب می‌شوند.

گروهF : پرتغال و چالش‌هایی که از دور بعد شروع می‌شود

پرتغال

جذاب‌ترین نکته در تیم پرتغال، خط حمله این تیم است؛ روبرتو مارتینز گزینه‌های با مهارت و متعددی پیش رویش دارد؛ از کریستیانو رونالدو و رافائل لیائو گرفته تا برناردو سیلوا، دیگو ژوتا، گونزالو راموس، ژائو فلیکس و پدرو نتو. این نهمین حضور تیم ملی پرتغال در رقابت‌های یورو خواهد بود. از سال ۱۹۹۶ به بعد، آنها در هشت دوره متوالی در این تورنمنت حضور داشتند و تنها تیمی هستند که در هر یک از هفت دوره اخیر از دور گروهی، به مراحل حذفی صعود کرده‌اند؛ یعنی آنها هرگز در مرحله گروهی این تورنمنت، ناکام نبوده‌اند.

عملکرد تیم مارتینز در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ هم حیرت‌انگیز بود؛ آنها تنها تیمی بودند که در صددرصد بازی‌های‌شان به پیروزی رسیدند؛ 10 بازی و 10 برد. پرتغالی‌ها بیش از هر تیم دیگری گل زدند و ۳۶ بار دروازه حریفان را باز کردند و حتی بهترین رکور‌د دفاعی را با دریافت تنها دو گل داشتند. آنها شاید شانس اصلی قهرمانی نباشند اما توانایی حذف هر تیمی را در بازی رودررو دارند.

ترکیه

ترکیه ششمین حضورش در رقابت‌های یورو را تجربه خواهد کرد. آنها برای اولین بار توانسته‌اند در سه دوره متوالی اخیر در این تورنمنت حضور داشته باشند. وینچنزو مونتلا اولین سرمربی غیرترکیه‌ای، پس از ساندرو پوپو (در جام جهانی ۱۹۵۴) است که هدایت ترکیه را در یک تورنمنت بزرگ عهده‌دار خواهد بود. سرمربی سابق میلان، فیورنتینا و سویا امیدوار است تا تیمش بتواند عملکرد به مراتب بهتری نسبت به ادوار گذشته داشته باشد و حماسه‌ای مثل ترکیه در یورو ۲۰۰۸ رقم بزند. او برای راضی نگه داشتن هواداران محکوم به صعود از دور گروهی است.

جمهوری چک

جمهوری چک هم مدعی صعود از گروه آخر یورو 2024 است. این یازدهمین حضور آنها در این مسابقات (که بخشی از آن با نام چکسلواکی بوده) و هشتمین حضور متوالی آنها در این تورنمنت است. آنها در یورو ۱۹۹۶، طعم رسیدن به فینال را تجربه کردند. شانس صعود آنها به مرحله حذفی بالاست ولی کار ساده‌ای هم در این مسیر نخواهند داشت.

گرجستان

تیم ملی گرجستان برای اولین بار در تاریخ تحت عنوان یک کشور مستقل در یک تورنمنت بزرگ بین‌المللی شرکت خواهد کرد. آنها تنها تیم حاضر در یورو ۲۰۲۴ هستند که برای اولین بار در این تورنمنت به میدان می‌روند و با شکست دادن یونان در بازی پلی‌آف در ضربات پنالتی به یورو ۲۰۲۴ رسیدند. گرجستان تنها تیمی بود که با تفاضل گل منفی در دور گروهی مرحله مقدماتی، توانست به رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ برسد. تفاضل گل آنها در مرحله مقدماتی یورو ۶- بود و بعد از اسپانیا، اسکاتلند و نروژ در رده چهارم جدول قرار گرفتند؛ ولی از طریق رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا، به بازی‌های پلی‌آف یورو رسیدند. بعید است آنها در این اولین حضورشان اتفاق خاصی رقم بزنند و احتمالا با رتبه چهارم و تفاضلی منفی آلمان را ترک خواهند کرد.