مرتضی سعیدی

یورو 2024 آلمان با فرمت جدید برگزاری‌اش تا اینجای کار جذاب و پرگل و تماشایی برگزار شده است. افتتاحیه پرگل ژرمن‌ها مقابل اسکاتلند چراغ اول جام را با قدرت روشن کرد و آلمان با پنج گل توانست از سد حریف 10 نفره‌اش بگذرد تا تک‌گل اسکاتلندی‌ها فقط تعداد گل‌های بازی را بیشتر کرده باشد.

میزبانی آلمان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی فوتبال اروپا و رکورددار کسب جام‌های معتبر (جام جهانی و یورو) و کیفیتی که به عنوان میزبان از خود ارائه داده یکی از ارکان مهم جذابیت یورو 2024 است 

در فرمت جدید 6 گروه چهار تیمی با هم رقابت می‌کنند و از هر گروه دو تیم نخست به علاوه چهار تیم سوم که امتیاز بهتری دارند به مرحله حذفی صعود می‌کنند. اتفاقی که به تصور اکثر کارشناسان قرار بود موجب افت کیفی مسابقات شود اما در عمل اتفاقات به شکل دیگری در حال رقم خوردن است. تا اینجای مسابقات هنوز هیچ بازی بدون گلی را شاهد نبودیم. کم‌گل‌ترین بازی جام پیروزی یک بر صفر انگلیس در گروه c مسابقات بود که آن هم اصلا بازی کم افت و خیزی نبود.

خیال راحت تیم‌های بزرگ‌تر فوتبال اروپا از صعود با توجه به امکان صعود چهار تیم سوم برتر باعث شده که از همان ابتدا دست به عصا بازی کردن را کنار بگذارند و راحت فوتبال بازی کنند. کیفیت بالای آنها در صورتی که تحت فشار ناشی از انتظار هواداران قرار نگیرند و ترس بازماندن از صعود به مرحله حذفی را نداشته باشند، موجب بالا رفتن کیفیت فنی بازی‌ها شده است. تیم‌های کم‌امیدتر هم به واسطه همین امکان جدید، حالا امیدوارانه‌تر بازی‌های مرحله گروهی را برگزار می‌کنند. آنها می‌دانند که با کسب یک پیروزی هم شانس صعود به عنوان تیم سوم را خواهند داشت. اتفاقی که شانس صعود آنها را به وضوح نسبت به ادوار گذشته بالاتر برده است.

میزبانی آلمان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی فوتبال اروپا و رکورددار کسب جام‌های معتبر (جام جهانی و یورو) و کیفیتی که به عنوان میزبان از خود ارائه داده نیز یکی از ارکان مهم جذابیت یورو 2024 است. گروه‌ها به شکلی تشکیل شده که در هر گروه حداقل یک بازی مهم برای مخاطب فوتبال وجود دارد. در کنار هم قرار گرفتن ایتالیا و اسپانیا و کرواسی در یک گروه از یک طرف و از طرف دیگر تجمیع فرانسه و هلند و لهستان در یک گروه سبب شده که یک گروه مرگ آلترناتیو هم در این دوره وجود داشته باشد. جایی که هلند توانست با کامبک مقابل لهستان و پیروزی دو بر یک مقابل این تیم گام اول را درست بردارد.

تاکتیک‌های هجومی و سیستم‌های شناور و تغییر تاکتیک در طول بازی در این دوره بیشتر به چشم می‌خورد. حتی در بازی تیم‌هایی مثل اسکاتلند و آلبانی هم این نکته به چشم می‌خورد. اتفاقی که یورو 2024 را تا اینجا از شر فوتبال کسل‌کننده خلاص کرده است.

یورو تا پایان روز سوم مسابقات با میانگین سه گل در هر بازی آمار خوبی را ثبت کرده است و از نظر ایجاد موقعیت‌های گل حتی بهتر از این‌هاست. اتفاقی که شاید جذابیت بازی‌ها را تا پایان مرحله گروه تضمین کند. در مرحله حذفی اتفاقی که به ادامه این روند کمک خواهد کرد به ثمر رسیدن یک گل در 20 دقیقه آغازین مسابقات است. کنشی که تیم مقابل را به واکنش و شاید تغییر تاکتیک وادار کند.

تا اینجای مسابقات یورو 2024 برخلاف نظر اکثر کارشناسان با فرمت جدید و بالا رفتن کمیت، از نظر کیفی دچار افت نشده و فوتبال‌دوستان از این کیفیت همراه با کمیت راضی به نظر می‌رسند. اتفاقی که شاید نوید یک جام جهانی جذاب را هم بدهد و غافلگیرمان کند.