سعید طالبی چابک

تیم ملی فوتبال ایران که در پنج مسابقه متوالی در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی 2026 عملکردی مشابه با ازبکستان داشت و چهار پیروزی و یک تساوی به دست آورد، به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر جدول گروه E قرار گرفت و در حالی که امیدوار بود در ورزشگاه آزادی به برتری دست پیدا کند و شاگردان سرکو کاتانچ را شکست بدهد، با فرصت‌سوزی زیاد نتوانست به این مهم برسد و بدون گل زده این بازی را تمام کرد، اما همین نتیجه هم صدرنشینی آنها را تثبیت کرد. تیم ملی ایران با هدایت امیر قلعه‌نویی برای نخستین بار موفق به گلزنی نشد و در دیداری که فرصت‌های زیادی خلق کرد، نتوانست دروازه ازبکستان را  باز کند.

ایران با ترکیبی نزدیک به بازی‌های قبل پا به میدان گذاشت و شاکله اصلی تیم قلعه‌نویی تغییر چندانی نکرده بود. بازگشت کنعانی‌زادگان، حضور صالح حردانی و مهدی ترابی و نورافکن در اسکواد تیم از مهم‌ترین تغییرات تیم قلعه‌نویی بود. بازیکنان ایران بازی را هجومی آغاز کردند و در دقیقه دو روی اشتباه مدافعان ازبکستان توپ به بازیکنان ایران رسید و در ادامه مهدی ترابی صاحب توپ شد و در حالی که قصد نفوذ به محوطه جریمه حریف را داشت، توسط خمروبکوف متوقف شد و داور اعتقادی به خطا نداشت. بازی رو به جلوی ایران به خطرآفرینی روی دروازه ازبک‌ها منجر نمی‌شد و امیر قلعه‌نویی با حضور در کنار خط طولی زمین بارها به عملکرد شاگردانش معترض شد. در دقیقه ۳۲ و روی اشتباه شجاع خلیل‌زاده، توپ به اوستون اورونوف رسید و این بازیکن با فرار به سمت دروازه ایران با بیرانوند تک به تک شد و ضربه زمینی به توپ وارد کرد که توپ او با اختلاف کمی به شکل خطرناک از کنار دروازه راهی اوت شد تا ستاره ازبک پرسپولیس در باز کردن دروازه بیرانوند ناکام بماند.

ازبک‌ها نیمه دوم را هجومی آغاز کردند ولی فشارشان بیش از پنج دقیقه ادامه نداشت. در دقیقه ۶۷ و روی حرکت خوب سردار آزمون، توپ در سمت چپ به مهدی ترابی رسید و این بازیکن با چشمانی باز توپ را به مهدی طارمی پاس داد اما ضربه مهاجم ایران با بدشانسی به تیرک دروازه برخورد کرد تا همچنان نتیجه بازی بدون گل باقی بماند؛ در ریباند هم سردار آزمون موفق به کنترل توپ نشد و توپ به بیرون رفت.

ملی‌پوشان ایران که دیگر به حفظ نتیجه تساوی بدون گل و حفظ صدرنشینی رضایت داشتند، بازی را کنترل کردند تا در روز ناکامی مهاجمان، با کلین‌شیت و به لطف تفاضل گل بهتر از حریف دور اول مقدماتی جام جهانی 2026 را در جایگاه نخست به پایان برسانند

بازی در نیمه دوم جذاب‌تر از نیمه اول بود اما بازیکنان ایران قدر موقعیت‌هایی که به دست می‌آوردند را نمی‌دانستند. در دقایق پایانی دیدار، ازبک‌ها که صعودشان به عنوان تیم دوم قطعی بود، برای صدرنشینی رو به بازی ریسکی آوردند و چند موقعیت خوب ایجاد کردند که در نهایت حاصلی نداشت. ملی‌پوشان ایران که دیگر به حفظ همین تساوی بدون گل و حفظ صدرنشینی رضایت داشتند، بازی را کنترل کردند تا در روز ناکامی مهاجمان، با کلین‌شیت و به لطف تفاضل گل بهتر از حریف دور اول مقدماتی جام جهانی 2026 را در جایگاه نخست به پایان برسانند.

آمار گل‌های خورده ایران و ازبکستان در عدد چهار مساوی بود. هرچند در آخرین بازی مهاجمان ایرانی توفیقی در باز کردن دروازه حریف نداشتند اما به لطف 16 گلی که در پنج بازی گذشته به ثمر رسانده بودند، ایران از ازبک‌ها پیشی گرفت.

صالح حردانی غیر از جا ماندن از اورونوف و خطا در دقیقه 90 که اخطار گرفت، در تمام لحظات بازی نمایش مطمئن و درخشانی در سمت راست خط دفاعی داشت و توانست بارها از حملات ستارگان ازبک جلوگیری کند و دو موقعیت خوب هم با فرارهای سریع خلق کرد و یکی از بهترین‌های ایران بود. حسین کنعانی‌زادگان هم دیگر بازیکن تاثیرگذار ایران در این مسابقه بود که در خط دفاعی مطمئن ظاهر شد.

از این دوره جام جهانی تعداد تیم‌های حاضر در مسابقات به ۴۸ تیم افزایش یافته و همین اتفاق شانس حضور تیم‌هایی نظیر ازبکستان در جام جهانی را افزایش می‌دهد. ازبکستان تاکنون موفق به صعود به معتبرترین تورنمنت فوتبال دنیا نشده است. ایران با ازبکستان دو بار در مقدماتی جام جهانی در‌ دوره های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هم‌گروه بوده که در هر دو بار تیم ملی موفق به راهیابی به جام جهانی شد.

تیم ملی ازبکستان با فرم بسیار خوبی پا به این دوره از مسابقات مقدماتی گذاشته است و در 15 بازی گذشته در تمام رقابت‌ها در وقت قانونی و اضافه بازنده از زمین خارج نشده است. ازبکستان در حال حاضر در رده شصت‌وهشتم فیفا و هشتم آسیا قرار دارد و یکی از شانس‌های صعود به جام جهانی با فرمت جدید است.

شاگردان قلعه‌نویی در حالی با کسب یک برد و یک تساوی در فیفادی ماه ژوئن موفق به صدرنشینی در گروه خود شدند که دیگر غول‌های فوتبال آسیا هم عملکردی درخشان در فیفادی اخیر داشتند و همین موضوع باعث شده تا تغییرات حداقلی در انتظار موقعیت تیم‌ها در رنکینگ فیفا باشد. به طور مثال، ژاپن که عنوان برترین تیم آسیا را یدک می‌کشد، با کسب دو پیروزی پنج گله کارش را در فیفادی ماه ژوئن به پایان برد تا همچنان صدرنشینی شاگردان هاجیمه موری‌یاسو در بین تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا ادامه داشته باشد. 

فیفا قرار است هفته آینده بیستم ژوئن (سی‌ویکم خردادماه) جدیدترین رنکینگ بهترین تیم‌های ملی را اعلام کند و براساس رنکینگ‌های اعلام شده، سیدبندی قرعه‌کشی مسابقات دور سوم انتخابی جام جهانی انجام خواهد شد اما با توجه به نتایج تیم‌ها در فیفادی اخیر، به نظر می‌رسد که حداقل تغییر در رنکینگ فیفا اعمال خواهد شد. با این اوصاف، تشخیص وضعیت سیدبندی تیم‌ها برای حضور در دور سوم انتخابی جام جهانی دور از ذهن نیست و بررسی عملکرد تیم‌ها نشان می‌دهد که تیم ملی ایران به همراه ژاپن و کره جنوبی در سید نخست حضور خواهد داشت.