نگار رشیدی 

هفته آخر لیگ آزادگان هم برگزار شد و تیم‌های صعودکننده به لیگ برتر، به پاس صعود به سطح اول فوتبال و روند خوبی که در طول فصل داشتند جشن گرفتند. پیکان و صنعت نفت دو تیم سقوط کننده لیگ بیست‌وسوم جای خود را در لیگ برتر به دو تیم دیگر خواهند داد. پیکانی که در هفته آخر لیگ بیست‌وسوم برابر استقلال شکست خورد تا پایین‌تر از فولاد و استقلال خوزستان به کار خود خاتمه دهد و مهمان جدید لیگ آزادگان باشد و صنعت نفتی که حضور ناامیدکننده‌ این فصلش را با قرار گرفتن در قعر جدول تکمیل کرد.

لیگ یک؛ جام آزادگان. جایی که تیم‌ها با قرار گرفتن در دو رتبه بالای جدولش، سرنوشت‌شان عوض می‌شود و هدف‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و چالش‌های جدیدی را تجربه می‌کنند. شبیه سایه‌هایی که مجال مرئی‌تر شدن و زیست در کالبد جدیدی را یافته باشند. دو تیم راه‌یافته به لیگ برتر برای فصل آینده پرطرفدار هم هستند و این خودش می‌توانند به جذابیت مسابقات کمک کند.

صعود با سیروپ قهرمانی

خیبر خرم‌آباد که هفته گذشته صعود خود به لیگ برتر را قطعی کرده بود، در هفته پایانی لیگ آزادگان جشن قهرمانی گرفت. خیبر هفته گذشته موفق به شکست چهار بر یک آریو اسلامشهر شد تا دیدار این تیم در هفته پایانی برابر شهر راز، صرفا جنبه تدارکاتی داشته باشد. خیبری‌ها فصل را با تساوی در هفته آخر برابر شهر راز تمام کردند و درنهایت با ۷۷ امتیاز صعود به لیگ برتر را جشن گرفتند. خیبر برای اولین‌بار است که به لیگ برتر صعود می‌کند و با عملکردی درخشان موفق شد تقریبا آسوده خاطر دست به چنین کاری بزند.

خیبری‌ها با هدایت رضا مهاجری موفق شدند بعد از سال‌ها جواز حضور در لیگ برتر را به دست بیاورند و این موضوع موجی از شادی را نزد فوتبال‌دوستان لرستانی به وجود آورده است. مهاجرانی که پیش‌تر با سیاه‌جامگان هم صعود به لیگ برتر را تجربه کرده بود، بار دیگر در هدایت تیمش در لیگ یک موفق ظاهر شد و حالا باید آماده حضور مجدد روی نیمکت تیم در لیگ برتر باشد. او و شاگردانش به همراه مردم خرم‌آباد طعم صعود به لیگ برتر را با سیروپ قهرمانی چشیده‌اند. 

چادرملو؛ آن بازی یک بازی سه امتیازی نبود 

اوج حساسیت اما مربوط به بازی‌های چادرملو و فجرسپاسی بود. یکی از این دو تیم قرار بود در هفته آخر به لیگ برتر صعود کند که این اتفاق برای چادرملو اردکان رقم خورد. چادرملو و فجرسپاسی هر دو با ۷۳ امتیاز لیگ آزادگان را به پایان رساندند و تفاضل گل فجر هم بهتر بود اما هفته گذشته اعلام شده بود بازی رودررو برای صعود به لیگ برتر اهمیت دارد که با توجه به این قانون، چادرملو اردکان به عنوان دومین تیم صعودکننده به لیگ برتر خود را معرفی کرد. آنها در هفته پایانی موفق شدند با نتیجه یک بر صفر دریا بابل را شکست دهند. اینکه باز هم قوانین تاثیرگذار در صعود و سقوط تیم‌ها در ابتدای فصل مشخص نیست، جای تعجب دارد. ولی وقتی در سطح اول فوتبال‌مان هم با مشکلات این‌چنینی مواجه هستیم، مشاهده موارد مشابه در لیگ یک عادی به نظر می‌رسد.

چادرملویی‌ها برنده بازی بزرگی شدند که پرشی به اندازه یک سطح در فوتبال برای‌شان به ارمغان آورد. برنده بازی بزرگی که مثل همه بازی‌های دیگر سه امتیازی بود، اما بهایی به مراتب بیشتر از سه امتیاز داشت. پیروزی سه بر صفر برابر رقیب مستقیم‌شان در راه لیگ برتری شدن اتفاقی بود که شاید بتوان کلید اصلی صعود اردکانی‌ها به لیگ برتر قلمدادش کرد. تیمی که بعد از خریدن امتیاز تیم قشقایی شیراز ظرف دو سال موفق شد خودش را به لیگ برتر برساند تا یزدی‌ها دوباره در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی کشور نماینده داشته باشند.

فجر؛ سپیده‌ صبح را ندید

فجرسپاسی در طول فصل خود را در جمع تیم‌های بالاجدولی نگه داشت اما درنهایت موفق نشد به لیگ برتر صعود کند. فجرسپاسی در هفته آخر برابر پارس جنوبی جم قرار گرفت و با نتیجه دو بر صفر پیروز شد اما صعود، آن چیزی نبود که در سرنوشت فجر نوشته باشند و شاگردان مهدی رجب‌زاده به علت قانون اولویت نتیجه بازی رودررو و شکستی که برابر چادرملو اردکان متحمل شده بودند، موفق نشدند جواز حضور در لیگ برتر را کسب کنند. فجری‌ها که از شروع فصل مدعی جدی صعود به لیگ برتر بودند، در ادامه راه و تا آخرین لحظه به صعود امیدوار بودند اما اتفاقات طوری رقم نخورد که فجری‌ها رنگ سپیده صبح را ببینند و به لیگ برتر سلام کنند تا شیرازی‌ها یک فصل دیگر را هم دور از جریان اصلی فوتبال کشور باشند.

نجات شهر باران‌های نقره‌ای از آخرین تلاطم فصل

سقوط خوشه طلایی و شاهین بندرعامری به لیگ دسته دوم فوتبال کشور قطعی شده بود و هفته آخر شاهد اوج حساسیت برای مشخص شدن سومین تیم سقوط‌کننده بودیم. داماش گیلان و دریا بابل دو تیمی بودند که روی لبه تیغ باید 90 دقیقه را به بهترین شکل ممکن راه می‌رفتند تا سقوط به دسته پایین‌تر را تجربه نکنند. داماش در هفته آخر برابر سایپا به تساوی دو-دو رضایت داد تا اوج حساسیت را در گیلان شاهد باشیم. جایی که رشتی‌ها با یک پیروزی می‌توانستند خیال هواداران خود را راحت کنند اما از پس سایپا بر نیامدند تا اما و اگرها وارد داستان این فصل‌شان شود.

دریا بابل اما برابر چادرملو شکست خورد تا به لیگ دسته دوم فوتبال کشور سقوط کند. داماش با ۳۲ امتیاز در لیگ آزادگان باقی ماند تا جشن بقا، هدیه وسط هفته گیلانی‌ها باشد و از بین دو تیم شمالی کاندیدای سقوط به دسته پایین‌تر طرف گیلانی لبخند بر لب داشته باشد و نماینده مازندران نتواند به سلامت این خان را سپری کند. پرونده این فصل لیگ آزادگان هم بسته شد تا دو صعودکننده جدید به لیگ برتر داشته باشیم و تیم محبوب رشتی‌ها هم در جمع تیم‌های حاضر در لیگ دسته اول باقی بماند تا شاید در فصل آینده مسئولان فوتبال گیلان بیشتر به فکر حال و روزش باشند و داماشی‌ها برای صعود به لیگ برتر بجنگند، نه فرار از سقوط 

به دسته پایین‌تر.