مرتضی سعیدی

ایران و ازبکستان امروز برای تعیین صدرنشین گروه به مصاف هم می‌روند. از چارچوب هفته پایانی مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ و در گروهE، تیم ملی ایران باید در ورزشگاه آزادی از ازبکستان پذیرایی کند. دیداری که در بازی رفت و در تاشکند با تساوی دو‌-دو به پایان رسید. شاگردان قلعه‌نویی با کسب چهار پیروزی و یک تساوی عملکرد مشابهی با رقیب امروز خود در گروه دارند و با کسب ۱۳ امتیاز و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به ازبک‌ها، صدرنشین هستند و برای حفظ این صدرنشینی باید مقابل ازبکستان بازنده نباشند که البته طبیعتا تیم ملی در خانه با ذهنیت برد بازی خواهد کرد. هرچند باید اشاره داشت که سرگروهی‌ این دو تیم در مسیر قرارگیری در سید بهتر برای حضور در دور سوم اثرگذار نخواهد بود اما با این وجود، همواره رویارویی‌های ایران و ازبکستان از جذابیت خاصی برخوردار بوده و در این بازی تشریفاتی هم دو تیم به دنبال صدرنشینی و حفظ روند شکست‌ناپذیری‌شان در دور دوم انتخابی جام جهانی 2026 هستند.

تیم ملی در شرایطی به مصاف ازبکستان می‌رود که دو بازیکن اصلی این تیم در لیگ برتر ایران توپ می‌زنند و برای فوتبال‌دوستان ایرانی آشنا هستند. جلال‌الدین ماشاریپوف کاپیتان استقلالی ازبک‌هاست و اوستون اورونوف پرسپولیسی هم از اصلی‌ترین امیدهای گلزنی سرکو کاتانچ در آزادی خواهد بود. همچنین عزیزبک آمانوف هم با سابقه بازی برای استقلال و پس از جدایی پرحاشیه دوباره به تهران بازخواهد گشت. دو تیم ۱۳ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که ترازو با اختلاف به سمت یوزهای ایرانی سنگینی می‌کند. تیم ملی ۱۰ مرتبه مقابل ازبکستان برنده بوده و فقط یک بار طعم شکست را چشیده که مربوط به ۱۲ سال گذشته در تهران می‌شود؛ جایی که شاگردان کارلوس کی‌روش با یک گل برای اولین و آخرین بار قافیه را به این رقیب آسیای میانه واگذار کردند. امروز شاگردان امیر قلعه‌نویی امیدوارند که بتوانند یازدهمین برد تاریخ فوتبال ملی ایران را برابر ازبکستان در چهاردهمین رویارویی دو تیم به‌دست آورند. 

آمار سرمربیان مقابل یکدیگر و تیم ملی حریف هم به نفع طرف ایرانی است. امیر قلعه‌نویی مقابل ازبکستان و سرکو کاتانچ هیچ‌گاه بازنده نبوده و سرمربی اسلواکیایی هم فقط یک برد از تقابل با تیم ملی دارد که مربوط به زمانی می‌شود که وی سرمربی تیم ملی عراق بود. برترین گلزنان ایران به ازبکستان سه بازیکن نامدار هستند؛ علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون هر کدام سه گل به ازبکستان زده‌اند و حالا زوج سردار و طارمی این فرصت را دارد تا با گلزنی در بازی امروز به تنهایی برترین گلزن این پیکار باشد. همچنین مهدی ترابی هم برابر ازبکستان دو گله است.

دو تیم در شرایطی به مصاف هم می‌روند که ایران در بازی قبل مرحله گروهی‌اش با نتیجه چهار بر دو از سد هنگ‌کنگ گذشت و ازبکستان با نتیجه سه بر یک ترکمنستان را شکست داد. نبرد صدرنشینی گروه بین همان دو تیمی برگزار می‌شود که از ابتدا انتظار می‌رفت. در بازی رفت دو تیم هم ایران ابتدا با دو گل از حریف جلو افتاد اما نیمه دوم متفاوتی که ازبک‌ها رقم زدند شرایط را عوض کرد و نتیجه‌ای بهتر از تساوی برای ملی‌پوشان ایران به دست نیامد. نتیجه‌ای که البته رکورد امیر قلعه‌نویی را هم خراب کرد. ژنرال شروع کار دوباره‌اش در تیم ملی را با تساوی برابر روسیه آغاز کرد اما سپس تیم ملی با هدایت او موفق شد برابر تیم‌های ملی کنیا، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان، بلغارستان، آنگولا، اردن، قطر و هنگ‌کنگ 9 برد پیاپی به‌دست آورد. با وجود آنکه در فینال تورنمنت کافا شاگردان قلعه‌نویی برابر ازبکستان در تاشکند به پیروزی رسیده بودند، این‌بار دور رفت مسابقات انتخابی جام جهانی، ترمز تیم ملی در تاشکند کشیده شد و ملی‌پوشان برابر ازبکستان به تساوی دو-دو رضایت دادند تا شمار بردهای پیاپی تیم ملی با هدایت قلعه‌نویی دو رقمی نشود! ایران اگر بتواند ضعف‌های دفاعی‌اش را پوشش دهد، می‌تواند برنده جدال صدرنشینی گروه باشد.