مرتضی سعیدی

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و هنگ‌کنگ که با پیروزی چهار بر دو شاگردان امیر قلعه‌نویی همراه بود،‌ لحظاتی را به همراه داشت که با وجود گذشت چند روز از آن بازی همچنان قابل صحبت است. به عنوان مثال بازی مهدی طارمی که در این دیدار هت‌تریک کرد و سردار آزمون که دیگر گل تیم ملی را وارد دروازه هنگ‌کنگ کرد. دو مهاجمی که حالا دیگر مدت‌هاست در صورتی که درگیر مصدومیت نباشند، در اسکواد تیم ملی ایران جای ثابتی دارند. مهاجمانی که به مرور در کنار هم جا افتاده‌اند و از هماهنگی خوبی برخوردارند. هر دو بازیکن در اروپا و در لیگ‌های معتبر و تیم‌های صاحب‌نام اروپا بازی می‌کنند و شاید هر مربی دیگری هم جای قلعه‌نویی روی نیمکت تیم می‌نشست، انتخاب اولش در فاز هجومی استفاده از این دو ستاره بود.

سردار و آمارش

از زمانی که امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در دست گرفته، سردار آزمون در 14 مسابقه حضور داشته و در تمام این بازی‌ها نمایش درخشانی داشته است. او به غیر از یک دیدار همیشه موفق به گلزنی یا ثبت پاس گل شده. این اتفاق در بازی برابر هنگ‌کنگ هم تکرار شد تا روند خوب سردار در تیم ملی تحت هدایت قلعه‌نویی ادامه داشته باشد. سردار آزمون پیش از دیدار مقابل هنگ‌کنگ در 13 بازی زیر نظر امیر قلعه‌نویی توانسته بود آمار جالب توجه 13 گل و هفت پاس گل را در رقابت‌های دوستانه و رسمی (جام ملت‌های آسیا و مقدماتی جام جهانی) ثبت کند که آمار گلزنی درخشانی به حساب می‌آید.

این ستاره تیم ملی ایران که فصل نسبتا موفقی را به صورت قرضی در آ.اس رم سپری کرد و حالا هم در آستانه انتقال به سویا اسپانیا قرار دارد، در ترکیب ابتدایی دیدار مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل هنگ‌کنگ حضور داشت که پس از عملکرد پرتلاش در خط حمله، بالاخره توانست گلزنی کند و چهاردهمین گلش زیر نظر قلعه‌نویی را به ثمر برساند.

در روزی که مهدی طارمی هت‌تریک کرد و فرصت گلزنی به آزمون نرسیده بود، او در دقیقه 65 اولین فرصت جدی که نصیبش شد را از دست نداد و پاس بلند طارمی از میانه زمین را با حرکت در عرض و شوت محکم و دقیقی تبدیل به گل کرد. سردار آزمون با گلزنی مقابل هنگ‌کنگ، تعداد گل‌های ملی خود را به عدد 53 رساند و همچنان در رده دوم جدول برترین گلزنان تاریخ تیم ایران قرار دارد و سه گل بیشتر از مهدی طارمی به ثمر رسانده است.

تیم ملی ایران با توجه به عملکرد باثبات ستاره‌های خط حمله‌اش می‌تواند حداقل تا پایان جام جهانی روی ترکیب برنده سردار و مهدی حساب کند. درباره سردار نکته حائز اهمیت در فصلی که گذشت، تطبیق‌پذیری تاکتیکی‌اش در رم بود. او با وجود اینکه در ابتدای حضورش در رم از نظر فیزیکی آماده نبود، رفته رفته توانست خودش را به نیمه دوم‌های مورینیو وارد کند و در ادامه هم پس از روی کار آمدن ده‌روسی، در تفکرات تاکتیکی او هم جایی برای خودش پیدا کند. ستاره ایرانی تیم ملی آپشن‌های متفاوتی دارد که به مربیان اجازه می‌دهد نقش متناسب با تاکتیک مدنظر خودشان را برای او تعریف کنند. هرچند رسیدن به رکورد تاریخی علی دایی برای هر ملی‌پوشی بعید به نظر می‌رسد، اما سردار ایرانی هنوز جای زیادی برای افزودن به تعداد گل‌های ملی‌اش دارد.