از شادی تا حسرت

لیگ برتر فوتبال کشورمان به خط پایان رسید و با فاصله چند روز از سکانس پایانی، مجال یک مرور سریع به بخشی از آن خالی از لطف نیست. بخشی که متعلق به دو روی سکه فوتبال است؛ برنده‌ها و بازنده‌ها. همان‌هایی که وقتی روی دور تند صحنه‌های فوتبال این فصل را مرور می‌کنیم، توان این را دارند که قابی را فیکس کنند، لحظه‌ای را کش بیاورند و در گوشه‌ای از ذهن ثبت شوند. صحنه‌هایی که عمدتا زاییده شادی‌های بزرگ یا حسرت‌های بزرگ هستند. تصاویری که متعلق به برنده‌های باشکوه و بازنده‌های بزرگ از زاویه دید ما هستند.

سعید طالبی چابک

 

برنده‌ها:

مردی از جنس قهوه و سامبا 

سرمربی تیم قهرمان بی‌شک یکی از برنده‌هاست. مردی که بعد از اینکه به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد، عده کمی به او اعتماد داشتند اما بازی به بازی نشان داد که فلسفه فوتبال پرسپولیس یحیی را خوب می‌شناسد و توانایی اضافه کردن تفکرات هجومی خود به تیم را دارد. اوسمار ویرای برزیلی از دیار قهوه و سامبا روی نیمکت پرسپولیس درخشید و با مدیریت مناسب و آرامش و طراوتی که در پرسپولیس برقرار کرد، توانست یک جام دیگر به افتخارات سرخ‌ها اضافه کند و با آن عکس دو نفره چاپ شده روی پیراهنش در کنار یحیی، ثابت کند که ثبت قاب‌های ماندگار را خوب بلد است.

سرمربی تیم قهرمان بی‌شک یکی از برنده‌هاست. مردی که بعد از اینکه به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد، عده کمی به او اعتماد داشتند اما بازی به بازی نشان داد که فلسفه فوتبال پرسپولیس یحیی را خوب می‌شناسد و توانست یک جام دیگر به افتخارات سرخ‌ها اضافه کند 

محرم و روزهای گرم مس 

بعد از روزهای زرد، نوبت گرم‌تر شدن رنگ‌های زندگی فوتبالی محرم در قامت سرمربی فرا رسید؛ این بار روی نیمکت نارنجی‌پوشان رفسنجان. نویدکیا به مس آمده بود تا نشان دهد حالاحالاها قرار نیست بی‌خیال تلاش برای پیاده کردن تفکراتش در مستطیل سبز شود. مس با او متحول شد و بیشتر از همه در این تحول مثبت دودش را به چشم آبی‌های تهران فرستاد. این تیم در لیگ جلوی استقلال را گرفت و در جام حذفی آنها را از گردونه مسابقات حذف کرد. هرچند در دو هفته آخر لیگ جلوی دیگر استقلال لیگ برتری و پرسپولیس بازی را واگذار کرد، اما این دو شکست برای حذف نام نویدکیا از لیست برنده‌های فصل کافی نبود. او یک کاراکتر ذاتا  برنده است.

اتفاقات و حواشی مربوط به سلامت در سیستم داوری و در راس کمیته داوران هم تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان فوتبال باشگاهی کشورمان بود. اتفاقاتی که لقب بزرگ‌ترین بازنده لیگ برتر این فصل را بدون تردید بر پیشانی کمیته داوران فوتبال می‌چسباند 

شهریار در حد شهریار

مهاجم ملی‌پوش سپاهان با درخشش خود در طول فصل موفق شد آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران شود. او همین جا برنده است. بازیکنی که در باکس حریف همیشه زهردار است. هم روی زمین و هم روی هوا. شهریار مغانلو با ۱۶ گل زده بهترین گلزن شد. مغانلو فصل بیست و دوم هم با ۱۳ گل زده توانست آقای گل شود و حالا برای دومین فصل متوالی به این عنوان دست می‌یابد. او با تلاش و ثبات خود حالا سعی دارد جا پای بزرگانی مثل دایی، شهریار فوتبال ایران بگذارد.

وینگر ازبک؛ عصای دست اوسمار

وینگر ازبکستانی در ۱۳ بازی برای پرسپولیس موفق به زدن ۶ گل شد و آمار خیره‌کننده‌ای از خود به جا گذاشت. او با گلزنی در بازی مقابل استقلال خوزستان به جمع ۱۰ گلزن برتر خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس پیوست. قدرت دریبل‌زنی و سرعتی که در زمین داشت در کنار هوش بالایش، او را به یک مهره مهم در پرسپولیس تبدیل کرد. اورونوف درواقع عصای دست اوسمار ویرا در پرسپولیس بود و از درخشان‌های نیم‌فصل دوم. 

ارزش ابوالفضل جلالی بالا رفت

با پایان این فصل از رقابت‌های فوتبالی در سراسر دنیا، سایت ترنسفر مارکت نیز به آپدیت ارزش بازیکنان دنیا پرداخته است. در این میان، ابوالفضل جلالی، پدیده این فصل استقلال، با عملکرد درخشان خود توانسته است توجه زیادی را به خود جلب کند و ارزش خود را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد. جلالی با استقلال فصل فوق‌العاده‌ای داشت و با 10 پاس گل، دومین پاسور برتر لیگ برتر شد. او با بازی‌های چشم‌نواز و پاس‌های دقیق خود نقش مهمی در موفقیت‌های استقلال ایفا کرد. بدشانسی جلالی این بود که رقابت کسب عنوان بهترین پاسور لیگ را در هفته آخر به ریکاردو آلوز باخت، اما این موضوع از ارزش و تاثیرگذاری او در تیم استقلال کم نمی‌کند و او را در لیست برنده‌ها نگه می‌دارد.

ترکیب ساکت الهامی و نساجی 

ببرهای مازندران پیش از روی کار آمدن الهامی، فصل پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و به نیمه پایین جدول سقوط کرده بودند. در فصل گذشته حمید مطهری و کارلوس هرناندز، سرمربی اسپانیایی هدایت نساجی را برعهده داشتند. در ادامه این تیم به مهدی رحمتی سپرده شد اما رحمتی هم نتوانست موفق عمل کند. حتی مربی لالیگایی هم نتوانست راه نجات باشد تا مازندرانی‌ها و ساکت الهامی دوباره به هم برسند. الهامی با ایجاد ثبات نساجی را از قعر جدول نجات داد تا ترکیب برنده آنها در لیگ بماند.

بانوان ایران 

هرچند هنوز تا اتفاق ایده‌آل در زمینه حضور بانوان فوتبال‌دوست ایران‌زمین فاصله زیادی داریم، اما حضور محدود آنها در تعدادی از استادیوم‌ها را به فال نیک می‌گیریم و این توسعه ایرانی را در لیست برنده‌های‌مان قرار می‌دهیم. توسعه‌ای که امید به استمرار آن داریم. تا روزی که حداقل جو حضور بانوان در استادیوم‌ها چیزی نزدیک به جوی باشد که در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی در این فصل مشاهده کردیم.

بازنده‌ها: 

مورایس مدعی نماند

سرمربی سپاهانی‌ها در نیم‌فصل دوم نتوانست تیم خوب این فصل اصفهان را تا انتهای لیگ در قامت مدعی قهرمانی حفظ کند. سپاهان که در نیم‌فصل اول درخشان ظاهر شده بود، در نیم‌فصل دوم نتوانست ثبات خود را حفظ کند و چند هفته مانده به پایان لیگ از کورس قهرمانی جا ماند تا به جایگاه سومی لیگ اکتفا کند. سرمربی سپاهان در مقاطعی از فصل ساز جدایی کوک کرد و نتوانست آرامشی را که لازمه جنگیدن برای قهرمانی است در تیمش ایجاد کند تا یکی از بازنده‌های این فصل لقب بگیرد.

مدیران صنعت نفت آبادان

جای تاسف دارد تیمی با آن پشتوانه هوادار و تاریخ فوتبال، اولین تیم سقوط کرده به دسته پایین‌تر لیگ باشد. مدیران صنعت نفت در خواب زمستانی‌شان چنان عمیق فرو رفتند که تمام بهار را در حال دست و پا زدن در باتلاقی گذراندند که خودشان خلق کرده بودند. تیم نفت آبادان در فصل جاری لیگ برتر حواشی‌های زیادی را به خود دید و در طول فصل نیز نفرات زیادی را به عنوان سرمربی برگزید اما این تیم سرانجام نتوانست سهمیه خود را در لیگ یک حفظ کند و پس از هشت سال حضور پیاپی در لیگ برتر سقوط تلخی را به لیگ دسته اول کشور تجربه کرد.

زنوزی و تراکتورش

 بعد از ۶ سال حضور پر سروصدا به عنوان مالک باشگاه تراکتور تبریز، او می‌خواهد این باشگاه را به فروش برساند. شکست غیرمنتظره تراکتور در جام ‌حذفی برابر مس رفسنجان و کنار رفتن از این رقابت‌ها باعث شد تا هواداران تبریزی حاضر در ورزشگاه یادگارامام (ره) شعار‌هایی را علیه وی و مدیریت باشگاه سردهند. این اقدام پرشور‌ها بلافاصله با واکنش زنوزی همراه شد و او اعلام کرد مالکیت این باشگاه را به‌زودی واگذار خواهد کرد. طی ۶ فصل با زنوزی، در مجموع با توجه به هزینه‌هایی که صورت گرفته نمی‌توان عملکرد تراکتور را مثبت ارزیابی کرد. تراکتور زنوزی بیشتر از اینکه مدعی جدی جام‌ها باشد، در مقاطعی از فصول لیگ برتر به جام نزدیک می‌شد و هرگز نتوانست در طول فصل شمایل قهرمان را حفظ کند. چیزی که نیاز واقعی هوادارانی بود که لقب پرشورها را یدک می‌کشند. هوادارانی که هرگاه تیم‌شان جوری بازی می‌کرد که شوری آفریده شود، از روی سکوها هزاران برابرش را به تیم برمی‌گرداندند. هوادارانی که خروجی ترکیب زنوزی- تراکتور برای‌شان کافی  نبود.

فدراسیون فوتبال-  کمیته داوران

 فدراسیون فوتبال و کمیته داوران در مجموع در فصلی که گذشت به هیچ وجه نمره قبولی نمی‌گیرند. مشکلات بزرگ و حاشیه‌های ادامه‌داری که با توجه به عدم امکان استفاده از وی‌ای‌آر در لیگ برتر به وجود آمد، آرامش لیگ و کیفیت آن را به شکل محسوسی تحت‌الشعاع قرار داد. هر سرمربی و مدیرعاملی در این فصل حداقل یک بار درباره استفاده از این سیستم مرسوم خواهش کرده و این مساله یکی از جدی‌ترین مشکلات فوتبال ایران تلقی می‌شود. مشکلی که فدراسیون فوتبال از پس مرتفع کردنش بر نیامد. اتفاقات و حواشی مربوط به سلامت در سیستم داوری و در راس کمیته داوران هم تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان فوتبال باشگاهی کشورمان بود. اتفاقاتی که لقب بزرگ‌ترین بازنده لیگ برتر این فصل را بدون تردید بر پیشانی کمیته داوران فوتبال می‌چسباند.