کماکان متزلزل

با اینکه تیم ملی فوتبال ایران با صدرنشینی گروه پنجم،‌ خیالش از صعود به دور سوم انتخابی جام جهانی راحت بود، به پیروزی برابر تیم ملی هنگ‌کنگ در پنجمین هفته از دور دوم رقابت‌ها اهمیت می‌داد. دیداری که البته انتظار می‌رفت با گل‌های کم‌تری از سوی میزبان به پایان برسد اما درنهایت این یوزهای ایرانی بودند که با درخشش مهدی طارمی و با نتیجه چهار بر دو، مستطیل سبز را ترک کردند. تیم ملی در این مسابقه هم به دنبال این بود که صدرنشینی‌اش را ادامه دهد و هم نوار بردهای سریالی‌اش مقابل رقیب آسیای شرقی پاره نشود.

آریا طاری

 

امضای طارمی پای هر چهار گل

در روزی که سردار آزمون به دنبال این بود تا تعداد گل‌هایش مقابل هنگ‌کنگ را زیاد کند و به بهترین بازیکن ایران مقابل این تیم تبدیل شود،‌ مهدی طارمی امضایش را روی هر چهار گل تیم ملی انداخت. او یک بار در دقیقه 12 و یک بار در دقیقه 34 با ضربه پنالتی به گل رسید و در دقیقه 56 روی پاس زیبای مهدی قایدی، گل سوم را به ثمر رساند. سردار آزمون هم آخرین گل تیم ملی را با پاس طارمی وارد دروازه هنگ‌کنگ کرد تا این برد روی درخشش مهدی رقم بخورد. ستاره بوشهری فوتبال ایران با این سه گل، تعداد گل‌های ملی خود را به 50 رساند تا در کنار کریم باقری، سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی شود. حالا فقط سردار آزمون و علی دایی گل زده بیشتری از طارمی در 

تیم ملی دارند. 

طارمی همچنین در مسیر دو رکوردشکنی دیگر هم قرار دارد. او بعد از بازی مقابل سوریه، افغانستان و قرقیزستان برای چهارمین بار برای تیم ملی هت‌تریک کرد. رکوردی که با هشت هت‌تریک در دست علی دایی است اما طارمی توانست علی کریمی و کریم باقری که هر کدام سه بار برای تیم ملی هت‌تریک کرده بودند را پشت سر بگذارد.

رکورد بعدی هم به ویژگی برمی‌گردد که طارمی خیلی زود با آن شناخته شد. طارمی که به پنالتی‌گیر بودن شهرت دارد، با کسب هشت پنالتی، پنالتی‌گیرترین بازیکن تاریخ تیم ملی است. رکورددار بیشترین گل زده از روی نقطه پنالتی در تیم ملی باز هم علی دایی است که ۱۷ گل از ۱۰۹ گل ملی خود را از روی نقطه پنالتی به‌ثمر رسانده است. مهدی طارمی حالا در کنار جواد نکونام که هشت گل از روی نقطه پنالتی دارد، قرار گرفته است. اما آنچه کارنامه طارمی را منحصر به فرد می‌کند این است که او صددرصد پنالتی‌هایش در تیم ملی را گل کرده است اما علی دایی، جواد نکونام و کریم باقری هر کدام یک یا دو پنالتی را از دست داده‌اند. 

 در روزی که سردار آزمون به دنبال این بود تا تعداد گل‌هایش مقابل هنگ‌کنگ را زیاد کند و به بهترین بازیکن ایران مقابل این تیم تبدیل شود،‌ مهدی طارمی امضایش را روی هر چهار گل تیم ملی انداخت. از سوی دیگر ضعف خط دفاعی تیم ملی موردی بود که به اندازه این برد، توی چشم آمد

دفاعی که متزلزل بود

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، انتظار می‌رفت تیم ملی در دیدار با هنگ‌کنگ کلین‌شیت کند. اما آنچه که در جام ملت‌ها شاهدش بودیم باز هم اتفاق افتاد و تیم ملی در دفاع متزلزل نشان داد. ضعف خط دفاعی تیم ملی موردی بود که به اندازه این برد، توی چشم آمد. هنگ‌کنگی‌ها بعد از گل اول و سوم خیلی زود پاسخ دادند و توانستند دروازه ایران را روی اشتباه مدافعان باز کنند. 

پس از گل اول ایران، هنگ‌کنگی‌ها بازی مستقیم را انجام دادند تا روی اشتباه آریا یوسفی در انتقال توپ از دفاع به خط میانی صاحب ضد حمله شوند و روی جاگیری «هی وی ما» که با اشتباه خلیل‌زاده تکمیل شده بود، به گل تساوی انجامید. پس از این گل هم دفاع پراشتباه ایران ناهماهنگ به نظر می‌رسید تا امین حزباوی و آریا یوسفی اشتباه‌های مکرر در فاز دفاعی داشته باشند. بعد از گل چهارم هم هنگ‌کنگی‌ها که چیزی برای از دست دادن نداشتند، چند باری دفاع ایران که نسبتا جوان شده بود را به زحمت انداختند. 

در هر حال امیر قلعه‌نویی باید برای ضعف خط دفاعی فکری کند تا در مسابقات مهم‌تر پیش رو، از این بخش  آسیب نبینیم. 

آماده آخرین دیدار

تیم ملی ایران با پیروزی برابر هنگ‌کنگ، 13 امتیازی شد و موقعیت خود در رتبه نخست جدول را در گروه پنجم تثبیت کرد. تیم ملی هنگ‌کنگ هم برای نهمین‌بار پیاپی در رویارویی با تیم ملی ایران مغلوب شد تا آنها همچنان یک امتیازی بمانند و به دلیل تفاضل گل ضعیف‌تر قعرنشین گروه شوند. 

همچنین تیم ملی ازبکستان که عملکردی شبیه ایران دارد، ترکمنستان را سه بر یک شکست دادند تا با کسب چهارمین برد خود در این رقابت‌ها با روحیه خوبی برای دیدار برگشت مقابل تیم ملی ایران قرار بگیرد. 

شاگردان سرکو کاتانچ در حالی سه‌شنبه هفته آینده در آخرین مسابقه مرحله نخست مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی ایران خواهند رفت که تفاضل گل کمتری نسبت به تیم قلعه‌نویی دارند و برای صدرنشینی در گروه E فقط باید به برتری برسند. در غیر این صورت ایران با یک تساوی هم در رده اول می‌ماند.