دوچرخه‌سواری ایران با داشتن یک سهمیه در بخش جاده مردان، قرار است در المپیک 2024 پاریس شرکت کند. به این ترتیب دوچرخه‌سواری دوازدهمین حضورش در این آوردگاه را پیش رو دارد. اولین حضور دوچرخه‌سواری در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بوده است. 

دوچرخه‌سواری ایران از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به صورت متوالی در تمام المپیک‌ها حضور داشته است. جالب است بدانید ایران بیشترین تعداد دوچرخه‌سوار را در سه المپیک ۱۹۷۲، ۱۹۷۶، ۱۹۸۸ و ۱۹۹۲ با هشت سهمیه داشته است. کم‌ترین تعداد سهمیه هم در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۲۴ پاریس با یک ورزشکار بوده است. بهترین نتیجه ایران هم در استقامت جاده مربوط به المپیک ۲۰۰۸ پکن است که حسین عسگری پنجاه و یکم شد.

نکته تاسفبار اما اینجاست که در دوازدهمین حضور این رشته در المپیک، انتظارها آنقدر پایین است که رسیدن رکابزن کشورمان به خط پایان یک موفقیت به حساب می‌آید. از المپیک ۲۰۱۲ لندن تا ۲۰۲۰ توکیو رکابزنان ایران در ماده استقامت جاده به طور متوالی موفق به رسیدن به خط پایان المپیک نشدند و حالا امیدواری این رشته، عبور از خط پایان المپیک است. 

فدراسیون هنوز نفر اعزامی به این بازی‌ها را اعلام نکرده و قرار است بعد از قهرمانی آسیا قزاقستان رکابزن اعزامی را مشخص کند. از طرفی شاید انتظار عبور از خط پایان هم زیاد باشد. چراکه دوچرخه‌سواری مدت طولانی است با مشکلات و حواشی بسیاری روبه‌رو است و آنطور که باید امکانات لازم و همین‌طور شرایط مالی برای ملی‌پوشان فراهم نیست.