تیم ملی فوتبال ایران، امروز در پنجمین مسابقه خود در دور دوم انتخابی جام جهانی 2026 به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ می‌رود. بلافاصله بعد از پایان بیست‌وسومین دوره لیگ برتر، اردوهای تیم ملی آغاز شد تا ملی‌پوشان خود را آماده دو مسابقه پایانی دور دوم انتخاب جام جهانی کنند. این در حالی است که در چهار بازی قبلی مرحله گروهی، تیم ملی 10 امتیاز به دست آورده و هم‌امتیاز با ازبکستان به دلیل تفاضل گل بهتر، در صدر گروه پنجم قرار گرفتند و صعودشان به مرحله حذفی مسجل شده است. با این حال، دو دیدار باقی‌مانده در این مرحله برای ژنرال و تیمش بسیار حائز اهمیت است. شاگردان امیر قلعه‌نویی به دنبال حفظ صدر جدول گروه پنجم هستند و با همین هدف به استقبال دو مسابقه پیش رو می‌روند. 

مسابقه‌ای برای برد نهم

طی سال‌های گذشته، رویارویی با هنگ‌کنگ با برد برای ایران همراه بوده است. تیمی که در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه صدوپنجاه‌وهفتم جهان حضور داشت و امروز باید در خانه و در نهمین مسابقه، به مصاف تیم ملی ایران برود. هنگ‌کنگی‌ها در زمانی‌که مستعمره بریتانیا بودند، چهار بار برابر تیم ملی ایران قرار گرفتند که هر چهار مسابقه با برتری ملی‌پوشان فوتبال ایران به پایان رسید و بعد از پایان دوران استعمار این کشور، چهار رویارویی میان تیم‌های ملی ایران و هنگ‌‌کنگ‌ انجام شده که بازهم فوتبال ایران برتری مطلقی برابر حریف خود داشته است! در بازی امروز هم به نظر می‌رسد باز هم تیم ملی کشورمان است که با دست پر زمین را ترک می‌کند و هر سه امتیاز بازی را به جیب می‌زند. 

دو برد آسان در راه جام جهانی 2022

اولین رویارویی رسمی دو تیم بعد از پایان استعمار هنگ‌کنگ به مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر برمی‌گردد. جایی که تیم‌های ایران و هنگ‌کنگ با یکدیگر هم‌گروه بودند. در بازی رفت، ملی‌پوشان فوتبال ایران با گلزنی سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد پیروز شدند و در بازی برگشت هم درخشش علی قلی‌زاده، وحید امیری و کریم انصاری‌فرد باعث پیروزی سه بر یک تیم ملی ایران تا با کسب دو برد پیاپی برای تیم ملی ایران، رویارویی‌های ایران و هنگ‌کنگ در مسیر رسیدن به جام جهانی 2022 خاتمه 

پیدا کند.

دو پیروزی آسان با ژنرال

در دو تقابل دیگر ایران و هنگ بعد از پایان استعمار، باز هم دو برد آسان نصیب ملی‌پوشان کشورمان شد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در دور رفت 

مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2026، آبان‌ماه 1402 در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف تیم ملی هنگ‌کنگ رفتند و با دو گل سردار آزمون و درخشش و گلزنی مهدی طارمی و رامین رضاییان زمین را ترک کردند. در حالی‌که دو تیم در جام ملت‌های آسیا 2023 هم با یکدیگر هم‌گروه شده بودند، مصاف شاگردان قلعه‌نویی با هنگ‌کنگ با برتری یک‌گله تیم ملی ایران با گلزنی مهدی قایدی به پایان رسید تا هر چهار رویارویی دو تیم با پیروزی ملی‌پوشان خاتمه پیدا کرده باشد و جالب آنکه در سه مسابقه، تیم ملی ایران موفق به‌ثبت کلین‌شیت شده است.

رکورد ویژه با کلین‌شیت

یکی دیگر از آمار جالب تقابل دو تیم، به رکورد تیم ملی ایران در کلین‌شیت مربوط می‌شود. ایران همیشه توانسته در این زمینه عملکرد درخشانی برابر حریف آسیای شرقی خود داشته باشد. ثبت چهار کلین‌شیت در چهار مسابقه مقابل هنگ‌کنگ در دوران استعمار این کشور نشان می‌دهد که در هشت رویارویی تاریخ دو تیم، نه‌تنها هر هشت دیدار با برتری تیم ملی به پایان رسیده، بلکه در هفت مسابقه ملی‌پوشان موفق بسته نگه داشتن دروازه خود هم شده‌اند که رکورد ویژه‌ای محسوب می‌شود! حال باید دید در تقابل نهم دو تیم، روند درخشان تیم ملی برابر حریف آسیای شرقی‌اش حفظ خواهد شد یا خیر. 

انگیزه‌های خاص سردار

در بازی امروز، سردار آزمون نگاهی هم به رکورد خود دارد. او که در تقابل‌های ایران و هنگ‌کنگ سه بار پایش به گل باز شده، همراه با غفور جهانی بهترین گلزن ایران مقابل این تیم است. به این ترتیب سردار با گلزنی در بازی امروز، می‌تواند بهترین آمار را مقابل این تیم داشته باشد.

سردار آزمون در بازی برگشت مقدماتی جام جهانی 2022 مقابل هنگ‌کنگ گلزنی کرد و در پیروزی دو بر صفر ایران گل اول تیم ملی را وارد دروازه حریف کرد، او در بازی رفت جام جهانی 2026 هم دو گل برای ایران به ثمر رساند تا آمار خود را به سه گل برساند. این در حالی است که نزدیک‌ترین گلزن تیم ملی کریم انصاری‌فرد با دو گل است که در لیست تیم ملی حضور ندارد. در بین بازیکنانی که در اردوی تیم ملی حضور دارند مهدی طارمی با یک گل می‌تواند تعداد گل‌هایش را افزایش دهد. وحید امیری، علی قلی‌زاده، رامین رضاییان و مهدی قایدی بازیکنانی هستند که در حال حاضر فوتبال بازی می‌کنند و سابقه گلزنی مقابل این تیم شرق آسیا را داشته‌اند.