مرتضی سعیدی

اوستون اورونوف در نیم‌فصل به پرسپولیس پیوست و با نمایش‌های درخشانش خیلی زود به ستاره سرخ‌ها تبدیل شد. وینگر ازبکستانی در ۱۳ بازی برای پرسپولیس موفق به زدن ۶ گل شد و آمار خیره‌کننده‌ای از خود به جا گذاشت. او با گلزنی در بازی مقابل استقلال خوزستان به جمع ۱۰ گلزن برتر خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس پیوست. قدرت دریبل‌زنی و سرعت قابل قبول اورونوف به علاوه هوش بالا و قرار گرفتن در فضای مناسب در پرسپولیس اوسمار ویرا، او را در شرایطی قرار داد که ایده‌آل خودش و هواداران پرسپولیس بود. یکی از اصلی‌ترین دلایل درخشش او تطبیق‌پذیری سریع با سیستم پرسپولیس و بازیکنان کناری‌اش بود. اتفاقی که در همان دو،سه بازی نخست پرسپولیس بین او و آل‌کثیر شکل گرفت و کاملا محسوس بود.

در صدر جدول لیست برترین گلزن‌های خارجی ایرانی، آلن ویتل با ۱۶ گل قرار دارد و گئورگی گولسیانی، مدافع گرجستانی پرسپولیس با ۱۵ گل در تعقیب اوست. گولسیانی در صورت ادامه حضور در پرسپولیس به زودی از آلن ویتل عبور خواهد کرد. اورونوف هم اگر همین درخشش نیم‌فصل را برای یک فصل دیگر ادامه دهد، این شانس را دارد که به صدر جدول این لیست نزدیک شود.

اورونوف در نیم‌فصل در آستانه پیوستن به استقلال بود اما به دلیل مشکلاتی که در باشگاه استقلال وجود داشت و روابط تیره و تار جواد نکونام و علی خطیر، این اتفاق ممکن نشد. بازیکنی که استقلال در نهایت نخواست در حالی ‌که خطیر، قرارداد او را آماده کرده بود. نکونام در آن مقطع ترجیح داد بازیکنی که توسط خطیر انتخاب شده را احتمالا بدون در نظر گرفتن کیفیت فنی‌اش رد کند و پیوستن وینگر ازبک به استقلال منتفی شود. ایجنت اورونوف هم بلافاصله با پرسپولیس وارد مذاکره شد، به توافق رسید و او را به پرسپولیس برد. در واقع پرسپولیس برنده اصلی لج و لج‌بازی نکونام و خطیر بود. استقلال در آن مقطع یک جای خالی بیشتر نداشت اما نکونام اعلام کرده بود که در ازای گرفتن دو بازیکن دیگر که بعدها مشخص شد فرشید اسماعیلی و فرشید باقری بودند، حاضر به گرفتن اورونوف می‌شود. اتفاقی که هرگز نیفتاد و استقلال که با رفتن ارسلان مطهری فقط یک جای خالی داشت، پس از پیوستن اورونوف به پرسپولیس، با میلاد فخرالدینی لیستش را تکمیل کرد.

ستاره بی‌چون و چرای نیم‌فصل دوم پرسپولیس در مقطعی که به پرسپولیس لینک شد، حتی آنقدر مهره مورد توجهی محسوب نمی‌شد که تغییر مقصدش از استقلال به سمت سرخ‌پوشان تهرانی را های‌جک محسوب کنیم. اورونوفی که در نیم‌فصل دوم در پیراهن پرسپولیس درخشید، ماحصل یک وضعیت خاص بود.

 وضعیت نابسامان استقلال، هوش و روابط ایجنت اورونوف و جا افتادن به موقع اوستون در پرسپولیسی که قرار بود با اوسمار در رقابتی که سرنوشتش دیگر دست خودش نبود، قمار کند، معجونی بود که اورونوف را جلا داد تا درخشان‌ترین بازیکن نیم‌فصل دوم تیمی باشد که قرار بود در جناح رقیب علیهش پا به توپ شود. ستاره نطلبیده‌ای که مراد شد.