هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال از روز گذشته آغاز شد و باز هم تیم ملی ایران نتوانست رنگ پیروزی را در این مسابقات ببیند. بعد از چهار مسابقه تلخ در هفته اول لیگ ملت‌ها که با یک امتیاز و قرار گرفتن در رده شانزدهم جدول به پایان رسید، شاگردان پائز در نخستین گام هفته دوم مقابل ژاپن میزبان قرار گرفتند و سه بر صفر با نتایج ۲۵ بر ۲۳، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۵ بر ۱۷  شکست خوردند. این چهارمین بازی متوالی بود که سامورایی‌ها موفق به شکست ایران می‌شوند. 

شاید اگر تیم ملی ایران کمی با دقت بیشتر بازی می‌کرد،‌ این برد را نصیب خود می‌کرد. آمار نشان می‌دهد تیم ملی در دو بخش عملکرد بهتری از رقیب خود داشت. تیم ملی با سرویس‌های خوبی که میثم صالحی زد چهار بر دو از ژاپن برتر بود و در دفاع با درخشش ولی‌زاده پنج بر چهار برتری را از آن خود کرد. اما ژاپنی‌ها در حملات عالی بودند که در این بخش 50 بر 42 از تیم ملی ایران سرتر بودند و در بخش خطاها نیز تیم ملی با 19 خطا روز پر اشتباهی را سپری کرد. 

ملی‌پوشان با دقت بیشتر در زدن سرویس‌ها می‌توانستند حداقل یک یا دو ست از میزبان قدرتمند خود بگیرند اما این اتفاق نیفتاد تا ژاپن پیروز میدان شود. در سمت مقابل یوکی ایشیکاوا، ران تاکاهاشی و یوجی نیشیدا که بار حملات ژاپن بر دوش آنها بود به خوبی از پس وظایف خود برآمدند و همچنین توپ‌گیری‌های عقب زمین ژاپنی‌ها که هر کدام به نوعی یک لیبرو بودند نیز در این برد ژاپن تاثیرگذار بودند. این حجم از اشتباه در این سطح از والیبال آن هم مقابل تیمی مثل ژاپن درواقع یک خودکشی به حساب می‌آید. همان‌طور که روز گذشته اشتباهات پرشمار، تقدیم برد به سامورایی‌ها بود. 

نکته قابل تامل و البته بسیار ناراحت‌کننده در پایان ست نخست بازی جایی بود که گزارشگر مسابقه عنوان کرد «موفق شدیم با امتیاز نزدیک به ژاپن ببازیم!» تیم ملی والیبال روزگاری روبه‌روی تیم‌های قدرتمند حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما حالا به نقطه‌ای رسیده که شکست با اختلاف کم برابر تیمی مثل ژاپن به یک اتفاق قابل قبول تبدیل شده است. هواداران والیبال به هیچ عنوان چنین اتفاقی را نمی‌پذیرند. این یک عقبگرد بسیار بزرگ برای والیبال ایران به حساب می‌آید و فدراسیون باید هرچه زودتر برای جبرانش برنامه‌ریزی کند. اینکه شکست نزدیک به رقبا عادی شود،‌ هیچ کمکی به والیبال ایران نمی‌کند. 

والیبال ایران حضور در المپیک پاریس را از دست داده و در لیگ ملت‌ها هم بعید به نظر می‌رسد بتواند دست به کاری بزرگ بزند؛ همین موضوع هم به اندازه کافی برای این رشته گران تمام می‌شود. حالا باید با دقت هرچه بیشتر نگاه به آینده داشت و برای بازگشت به سطوح بالاتر با یک برنامه‌ریزی اصولی 

گام بردارد. 

ایران در دومین بازی خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها ساعت ۶:۳۰ صبح پنجشنبه به مصاف برزیل می‌رود. مسابقه‌ای که بعید است برد را برای ایران به ارمغان بیاورد اما حداقل باید سعی کرد که با عملکردی بهتر از پنج بازی قبل، پرونده این مسابقه را بست.