سعید طالبی چابک

فابریزیو رومانو، خبرنگار مشهور نقل و انتقالات با انتشار توئیتی به شایعات انتقال سردار آزمون به سویا واکنش نشان داد. این خبرنگار ایتالیایی ضمن تایید علاقه باشگاه لالیگایی به مهاجم ایرانی نوشت:«سردار آزمون پس از پایان حضور قرضی در باشگاه رم که این هفته به پایان می‌رسد، فصل جدیدی را آغاز کرده است. سویا پس از مذاکره با آزمون در ژانویه همچنان به این بازیکن علاقه نشان می‌دهد و احتمال این انتقال در حال بحث است.» 

حالا که قضیه انتقال سردار به سویا جدی شده و احتمالا مهاجم ملی‌پوش کشورمان حضور در سومین لیگ از پنج لیگ معتبر اروپا را در فصل جدید تجربه خواهد کرد، وضعیت لژیونرهای کشورمان را با هم بررسی خواهیم کرد.

مهدی طارمی؛ مهاجم زهردار در لباس افعی‌ها

ستاره ایرانی پورتو در آخرین بازی‌اش برای تیم پرتغالی موفق شد گل پیروزی‌بخش تیمش را وارد دروازه اسپورتینگ لیسبون کند تا با قهرمانی در جام حذفی از هواداران خداحافظی کند. مهدی که با پورتو موفق به کسب هفت جام در چهار سال شد، پس از کش و قوس فراوان در انتهای فصل قبل میلانی نشد تا در انتهای فصل به صورت آزاد از اژدهاها جدا شود و از فصل آینده مهاجم زهردار ایرانی را در لباس افعی‌ها ببینیم. جایی که همراه سایر بازیکنان اینترمیلان باید برای دفاع از عنوان قهرمانی و به دست آوردن جام‌های بیشتر تلاش کنند.

 

سردار ایرانی؛ هم‌بازی راموس یا شاگرد آقای خاص؟

سردار آزمون که با تجربه بازی در بایرلورکوزن و رم چهره‌ای سرشناس در فوتبال اروپا محسوب می‌شود، در روزهای گذشته نام خود را در کنار تیم سویا اسپانیا دیده است. اگرچه مراحل مذاکره سردار با این باشگاه به خوبی پیش رفته و با توجه به توئیت رومانو او در آستانه امضای قرارداد با این تیم قرار دارد، اما شنیده‌ها از دریافت دو پیشنهاد دیگر برای این بازیکن حکایت دارد. پیشنهادات جذابی که به دست آزمون رسیده، ممکن است مسیر او را از باشگاه اسپانیایی دور کند. یک باشگاه فرانسوی و از سمت دیگر مورینیو که احتمالا به زودی قراردادش با فنرباغچه ترکیه را امضا خواهد کرد، به دنبال جذب آزمون هستند. باتوجه به اینکه سردار تحت قرارداد لورکوزن است، در نهایت او تصمیم خود را با هماهنگی باشگاه آلمانی خواهد گرفت. باید دید در انتها سردار هم‌بازی راموس خواهد شد یا اتفاق دیگری برایش رقم خواهد خورد؟ 

قدوس؛ احتمال بازگشت به سوئد 

زیاد است

باشگاه مالمو در تابستان سال ۲۰۲۳ برای جذب سامان قدوس اقدام کرد، اما این بازیکن ایرانی در نهایت تصمیم گرفت با باشگاه برنتفورد قرارداد امضا کند. قرارداد قدوس با باشگاه انگلیسی به پایان رسیده و از برنتفورد جدا شده است و باشگاه مالمو اخیرا دوباره برای جذب قدوس اقدام کرده است. مدیر ورزشی برنتفورد اعتقاد دارد قدوس بازیکنی است که دنبال کردن او همیشه جذاب است. سامان بازیکنی بزرگ در سطح بالایی به شمار می‌رود. تا به حال اما فقط تماسی با او برقرار شده؛ نه چیزی بیشتر.

با توجه به اینکه سامان سال گذشته در مواجهه با پیشنهاد مالمو، ترجیح داده در پریمیر لیگ خودش را به چالش بکشد، بعید نیست این فصل را هم با یکی از تیم‌های پایین جدول فوتبال انگلیس ادامه دهد اما امسال شانس باشگاه سوئدی بیشتر از سال قبل است.

حاج‌صفی ایز ویتینگ

احسان حاج‌صفی، بازیکن ۳۴ ساله تیم فوتبال آ.ا.ک آتن در انتظار مشخص شدن سرنوشت خود از سوی ماتیاس آلمیدا، سرمربی آرژانتینی تیم است. قرارداد احسان حاج‌صفی و چند بازیکن دیگر آ.ا.ک به پایان رسیده و این باشگاه باید هرچه زودتر درباره تمدید قراردادهای این بازیکنان تصمیم نهایی را بگیرد. آینده ملی‌پوش ایرانی در آ.ا.ک هنوز روشن نیست و همه چیز به تصمیم سرمربی آرژانتینی بستگی دارد. در صورتی که تمدید قرارداد با حاج‌صفی انجام نشود، احتمال اینکه به تیم دیگری در یونان بپیوندد بیشتر از سایر گزینه‌هاست. هرچند که احتمال حضور او در لیگ‌های قطر و امارات یا بازگشت به لیگ ایران در سال‌های آخر فوتبالی‌اش نیز دور از ذهن نیست.

کریم؛ بازگشت کم‌فروغ به سوپرلیگ یونان

احتمال جدایی کریم انصاری‌فرد از تیم آریس وجود دارد. مانزیوس، سرمربی تیم فوتبال آریس برای حفظ کریم انصاری‌فرد، مهاجم ایرانی که در نیم‌فصل سوپرلیگ یونان از اومانیای قبرس جذب شده بود، تردید دارد. انصاری‌فرد در بازگشت خود به سوپرلیگ یونان نتوانست نمایش موردانتظار را برای آریس داشته باشد و اکنون وضعیت او برای ادامه حضور در این تیم روشن نیست. کریم احتمال دارد مجددا به قبرس برگردد. در رابطه با انتقال او به لیگ برتر کشورمان صحبت‌هایی مطرح می‌شود ولی بعید به نظر می‌رسد که آقای گل سال‌های دور لیگ برتر قصد بازگشت به فوتبال ایران را داشته باشد.

 سردار آزمون که با تجربه بازی در بایرلورکوزن و رم چهره‌ای سرشناس در فوتبال اروپا محسوب می‌شود، در روزهای گذشته نام خود را در کنار تیم سویا اسپانیا دیده است. اما شنیده‌ها از دریافت دو پیشنهاد دیگر برای این بازیکن نیز حکایت دارد

صادق محرمی؛ رکورددار قهرمانی

 در رادار قرمز

دیناموزاگرب امسال در فصل ۲۴-۲۰۲۳ توانست در لیگ ۱۰ تیمی کرواسی بالاتر از رجیکا قرار بگیرد و عنوان قهرمانی را به دست آورد. این ششمین قهرمانی پیاپی صادق محرمی با دیناموزاگرب در فوتبال کرواسی است. محرمی با احتساب جام‌هایی که در اروپا به دست آورده به رکورد ۱۰ جام در قاره سبز رسیده است که در بین تمامی لژیونرهای فوتبال ایران یک رکورد است. صادق که در جام ملت‌های آسیا آسیب دید و به دلیل عمل جراحی رباط صلیبی ادامه فصل را از دست داد، در جشن قهرمانی تیمش حضور داشت.

محرمی که شایعاتی مبنی بر بازگشتش‌ به پرسپولیس شنیده می‌شود، هنوز تصمیمی برای آینده خود نگرفته است. شایعاتی که در روزهای اخیر قوت بیشتری گرفته‌اند. اما او یک فصل دیگر با دیناموزاگرب قرارداد دارد و هنوز مشخص نیست باشگاه کروات و خود صادق برای آینده چه چیزی در ذهن دارند.

اللهیار صیادمنش؛ خیلی دور،

 خیلی نزدیک

او می‌خواهد جایی باشد که بتواند بیشتر بازی کند. از طرف دیگر علاقه دارد در اروپا به فوتبالش ادامه دهد. یکی از بازیکنان با استعداد فوتبال ایران که با مدل انتخاب‌هایش از مرکز توجه کمی دور مانده است و شانس حضور در تیم‌های بزرگ‌تر اروپایی و لیگ‌های معتبر را از دست داده است. شاید بازگشت به استقلال و ماندن در تیم برای سال‌های بیشتر برای او انتخاب مطلوبی باشد. یا حتی رفتن به قطر و امارات. اما ماندن او در بلژیک محتمل‌تر است.

با اتمام قرارداد علی علیپور با تیم ژیل‌ویسنته، این مهاجم ایرانی به ایران بازگشت. این اتفاق حاکی از این است که خود او هم به پایان ماجراجویی‌اش در اروپا فکر کرده است. علیپور علاقه دارد به پرسپولیس برگردد اما باید مذاکرات مثبتی در این باره صورت بگیرد

علی علیپور؛ فصل بازگشت به خانه

با اتمام قرارداد علی علیپور با تیم ژیل‌ویسنته، این مهاجم ایرانی به ایران بازگشت. علیپور این روزها در زادگاهش مشغول استراحت است اما به زودی مذاکرات رسمی و جدی خود برای فصل آینده را آغاز خواهد کرد. چندی پیش بود که علیپور خبر از علاقه دو باشگاه بزرگ لیگ برتری به خودش را منتشر کرد. این اتفاق حاکی از این است که خود او هم به پایان ماجراجویی‌اش در اروپا فکر کرده است. علیپور علاقه دارد به پرسپولیس برگردد اما باید مذاکرات مثبتی در این باره صورت بگیرد تا این اتفاق بیفتد.

اوسمار برای تقویت خط حمله تیمش ضمن حفظ عیسی آل‌کثیر یک مهاجم خارجی مدنظر دارد. مهاجمی با خصوصیات گلزنی خیلی‌ خوب و قدرت سرزنی و دوندگی بالا که به‌ احتمال فراوان برزیلی هم خواهد بود. این در شرایطی است که مسئولان باشگاه پرسپولیس با توجه به پیشینه خوب علی علیپور از بازگشت او استقبال می‌کنند. بعید است اوسمار راضی شود قید جذب مهاجم خارجی را بزند اما در صورتی که روند مذاکرات باشگاه با علیپور مثبت ارزیابی شود، به جذب او واکنش منفی نشان نخواهد داد.

امیر عابدزاده؛ 

عادت به آشیانه‌های متوسط

عابدزاده و یارانش در ماریتیمو پرتغال با وجود تلاش و نتایج خوبی که در پنج هفته پایانی لیگ‌ دو پرتغال داشتند، موفق به جبران فاصله امتیازی‌شان با سانتاکلارا و سی دی ناسیونال نشدند و از راهیابی به لیگ برتر پرتغال بازماندند. امیر که سال قبل حضوری کوتاه‌مدت در پونفردینای اسپانیا را هم تجربه کرده بود، بعید است مجددا از ماریتیمو فاصله بگیرد و احتمالا برای صعود به لیگ برتر پرتغال یک فصل دیگر تلاش خواهد کرد.

محمد محبی؛ ابراز علاقه به بازگشت

 به استقلال، ادامه بازی در روسیه

محمد محبی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد به بازگشت به استقلال علاقه‌مند است، اما مشکل اینجاست که قرارداد او با تیم روسی سه ساله است و اگر استقلال خواهان به خدمت‌گیری این بازیکن است، باید این بازیکن را از باشگاه روستوف خریداری کند. قرار گرفتن نام این مهاجم در جمع بهترین بازیکنان و بهترین مهاجمان لیگ برتر روسیه می‌توانست محمد محبی را گران‌تر کند، اما او در لیست نهایی نامزد‌ها قرار نگرفت. اما هنوز هم بعید به نظر می‌رسد استقلال از پس پرداخت هزینه رضایت‌نامه محبی بر بیاید. احتمالا یک فصل دیگر محبی را در لباس روستوف خواهیم دید مگر اینکه تیم روسی بخواهد او را قرض دهد که با توجه به حقوق نه‌چندان بالایی که به او پرداخت می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد.

لژیونرهای دیگر کشورمان هم در باشگاه‌های عربی و لیگ ترکیه امسال وضعیت بدی نداشتند. از قائدی و نوراللهی در امارات و شهاب زاهدی که از زمان پیوستن به لیگ ژاپن مهره تاثیرگذاری بوده گرفته تا لژیونرهای‌مان در لیگ ترکیه. در مطلبی جداگانه به بررسی وضعیت سایر لژیونرهای کشورمان خواهیم پرداخت.