مرتضی سعیدی

فینال لیگ قهرمانان اروپا به عنوان معتبرترین رویداد فوتبال باشگاهی جهان این فصل در ومبلی برگزار خواهد شد. رئال مادرید اسپانیا برابر دورتموند از آلمان قرار خواهد گرفت تا فینال ومبلی بدون حضور تیمی از کشور فوتبال برگزار شود. پادشاه اروپا به دنبال رسیدن به پانزدهمین قهرمانی خواهد بود و زنبورها هم که یک بار طعم شیرین قهرمانی در لیگ قهرمانان را چشیده‌اند، وسوسه امتحان دوباره بوسه از جام را در سر دارند. دورتموندی‌ها که در ادوار مختلف تنها دو بار به فینال رسیده‌اند و از آن دو فرصت طلایی یک بار توانستند به بهترین شکل ممکن استفاده کنند، می‌توانند در ومبلی از شانس 50-50 جدید خود استفاده کنند تا فصل را در جذاب‌ترین شکلش به پایان برسانند. از تنها قهرمانی سیاه و زردها 27 سال می‌گذرد و چه شکوهی بالاتر از قهرمانی دوباره برای آ‌ها می‌شود متصور شد؟

دو تیم از مسیرهای متفاوتی عبور کرده‌اند؛ با کارنامه‌ای متفاوت در این سال فوتبالی‌شان. رئال با قهرمانی در لالیگا و دورتموند در شرایطی که در فصل ناکامی بایرن در بوندس‌لیگا حتی نتوانست بالاتر از بایرن در جمع سه تیم برتر لیگ قرار بگیرد. رئال با عبور از سد منچسترسیتی گواردیولا و پس از آن برتری مقابل بایرن مونیخ به لطف درخشش دقایق پایانی در مادرید فینالیست شد. دورتموندی‌ها مسیر هموارتری داشتند اما به هر روی مجبور بودند برای حضور در ومبلی از سد شاگردان سیمئونه بگذرند و پاریسی‌ها را هم در آخرین فصل حضور امباپه از حضور در فینال منع کنند. مسیرهای متفاوت دو تیم به یک مقصد مشترک منتهی شده اما منجر به وضعیت مشابهی نمی‌شود. یک طرف تیم آلمانی در رویای به دست آوردن دومین جام در سومین فینال قهرمانان اروپاست تا شاید موقتا تاج را بر سر ملکه زنبورها ببینیم و طرف دیگر مادریدی‌ها به دنبال تداوم شکوه و محکم کردن پایه‌های سلطنت سفیدشان در قاره سبز هستند.

ومبلی

 ورزشگاه ومبلی نیز تا پیش از این دیدار هفت دوره میزبان فینال لیگ قهرمانان بوده است. پنج رقابت فینال در ورزشگاه قدیمی و دو رقابت نیز در ورزشگاه جدید برگزار شده است. ومبلی قدیم در سال‌های ۱۹۶۳، ۱۹۶۸، ۱۹۷۱، ۱۹۷۸ و ۱۹۹۲ از این بازی میزبانی کرده است و ومبلی جدید نیز در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میزبان ستارگان جهان فوتبال بود. یکی از مهم‌ترین نکات این استادیوم، حضور دورتموند در آخرین میزبانی ومبلی از فینال لیگ قهرمانان اروپا بود. در سال ۲۰۱۳ زنبورها با شکست دو بر یک برابر بایرن به عنوان نایب قهرمانی رسیدند. رئال هم تاکنون در این ورزشگاه جشن قهرمانی برگزار نکرده است.

میزبان و مهمان؟ آمار چه می‌گوید؟

این بار رئال مادرید در ورزشگاه ومبلی تیم مهمان خواهد بود، در حالی که دورتموند که پس از 11 سال به ورزشگاهی که در آن به بایرن مونیخ باخت باز می‌گردد، نقش تیم میزبان را ایفا می‌کند. جالب اینجاست که دورتموند در فینال سال 1997 مونیخ که در آن بر یوونتوس غلبه کرد، طبق سنت فوتبال که تیم «میزبان» ابتدا قرار می‌گیرد، در سمت چپ تابلوی امتیازات قرار داشت. این بدین معناست که سیاه و زردها در سه فینال لیگ قهرمانان که در آن شرکت کرده‌اند، همیشه تیم میزبان تعیین شده‌اند و تا کنون یک برد و یک باخت به دست آورده‌اند و با این آمار سبک آماده بازی با غولی می‌شوند که به تنهایی برنده 14 جام شده است. رئال مادرید از سوی دیگر در 6 مورد از 17 فینال قبلی خود، تیم «مهمان» بوده است. فینال 2024 هفتمین بار خواهد بود که آنها مهمان هستند. عملکرد آنها در این فینال‌ها، مانند دورتموند متعادل و با سه شکست و سه پیروزی همراه بود.  بازی از این حیث برای آنها هم 50-50 است. هر سه باخت در قرن گذشته رخ داده است، زمانی که نام آنها در سمت راست تابلوی امتیازات قرار داشت. از آن زمان مدت زیادی گذشته است.

فینال نزدیک است و طرفداران تیم برنده را به زودی در حال خواندن «چمپیونه، چمپیونه» و سرود باشگاه‌شان در خیابان‌های لندن ملاقات خواهیم کرد.