غیر قابل پیش‌بینی

فوتبال و جذابیت‌هایش هنوز ادامه دارد و بعید به نظر می‌رسد این مسیر در جهان متوقف شود. یکی از دراماتیک‌ترین ورزش‌های جهان که قادر به شکستن تمامی قواعد درام و ارائه معجونی جدید است. فوتبال و اتفاقاتی که در یک بازی می‌افتد، غیرقابل پیش‌بینی است. اما افراد زیادی در تضاد با این فکت تلاش زیادی برای پیش‌بینی مسابقات ورزشی از جمله فوتبال کرده‌اند و به روش‌های زیادی متوسل شده‌اند. از تربیت حیوانات و خزندگان و پرندگان دست‌آموز گرفته تا روش‌های قدیمی‌تر برآمده از خرده فرهنگ‌های خرافه و جادو. اما همیشه فوتبال در تقابل با هر آنچه برای قابل پیش‌بینی نشان دادنش قد علم کرده، در نهایت پیروز بوده و ذات غیرقابل پیش‌بینی بودنش را حفظ کرده است. لیگ برتر ایران هم به ایستگاه پایانی رسیده و وقت خوبی برای بررسی اتفاقات هفته آخر است. بررسی با چاشنی حدس و گمان‌هایی که احتمالا تماما محقق نخواهند شد.

سعید طالبی چابک

 

پیکان - استقلال؛  بازی مرگ و زندگی

جدال پیکان و استقلال حساس‌ترین بازی هفته پایانی است؛ چراکه در یک سمت، همه برای بقا می‌جنگند و در طرف مقابل همه برای لمس جام قهرمانی قرار است هرچه دارند رو کنند. خودروسازان برای بقا به میدان خواهند رفت و تنها با گرفتن یک امتیاز مقابل استقلال، در لیگ می‌مانند و در این صورت نیازی به حل معادلات پیچ در پیچ انتهای جدول ندارند اما شکست برابر استقلال، همان چیزی است که باعث می‌شود سایر بازی‌های قعر جدولی‌ها برای آنها اهمیت پیدا کند.

جدال پیکان و استقلال حساس‌ترین بازی هفته پایانی است؛ چراکه در یک سمت، همه برای بقا می‌جنگند و در طرف مقابل همه برای لمس جام قهرمانی قرار است هرچه دارند رو کنند. از سوی دیگر پرسپولیس که دو هفته قبل با توقف استقلال مقابل نساجی توانست صدر جدول را تصاحب کند، برای شکست مس رفسنجان و کسب جام قهرمانی به میدان می‌رود

در چنین شرایطی با برد یا تساوی فولاد و فقط پیروزی استقلال خوزستان، پیکان به دسته اول فوتبال ایران سقوط می‌کند تا عنایتی یک ناکامی دیگر را در کارنامه مربیگری خود ببیند. آن سوی زمین چمن اما استقلالی‌ها برای کسب جام محکوم به بردن تیم آقای گل اسبق‌ تیم‌شان هستند و باید با گرفتن سه امتیاز بازی، به انتظار موفقیت تیم نویدکیا در متوقف کردن قطار پرسپولیسی‌ها که از آزادی به مقصد قهرمانی می‌رود، بنشینند. برد استقلال در این بازی محتمل به نظر می‌رسد و پیکانی‌ها باید امیدوار باشند سایر بازی‌ها به نفع آنها  رقم بخورد.

پرسپولیس - مس رفسنجان؛ قطار ساعت 19:00 به سمت قهرمانی

پرسپولیس در شرایطی که دو هفته قبل با توقف استقلال مقابل نساجی توانست صدر جدول را تصاحب کند، با کسب یک پیروزی دیگر می‌تواند عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد. همین موضوع کافی است تا امروز در ورزشگاه آزادی جا برای سوزن انداختن نباشد و اوسمار و شاگردانش با تمام وجود برای به دست آوردن عنوان قهرمانی تلاش کنند. سرنوشت آنها در دستان خودشان است. دیداری که اگر سرخ‌ها در آن برنده شوند، بدون هیچ اما و اگری قهرمان خواهند شد. البته پرسپولیس در صورت تساوی بازی امروز خود، در صورتی که استقلال در بازی همزمان به تساوی یا باخت برسد هم قهرمان می‌شود ولی عدم برد قرمزها در صورتی که با برد استقلال همراه شود، عنوان قهرمانی را به رقیب خواهد داد.

در سمت مقابل مس رفسنجان تیمی است که خوب نتیجه می‌گیرد و به هیچ عنوان حریفی دست و پا بسته نیست. هرچند در هفت بازی گذشته دو تیم، رفسنجانی‌ها هرگز موفق به شکست پرسپولیس نشدند اما یک تساوی هم ممکن است قطار ساعت 19:00 سرخ‌پوشان به مقصد قهرمانی را به جای دیگری بفرستد. هرچند که بعید به نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها فرصت قهرمانی را در گام آخر از دست بدهند.

نساجی- فولاد؛ بازی بقای جنوبی‌ها در شمال

نساجی که با برد پنج گله مقابل هوادار خیال خودش را از بقا در لیگ برتر راحت کرده، در خانه میزبان فولاد است. فولادی که یکی از سه کاندیدای سقوط به دسته پایین‌تر محسوب می‌شود و برای اینکه از منجلابی که این فصل در آن افتاده بیرون بیاید، بدون در نظر گرفتن نتایج سایر بازی‌ها به دنبال به راه انداختن کارناوال شادی جنوبی در شمال است. نساجی‌چی‌ها هم که در خانه به دنبال اتمام این فصل با پیروزی هستند و همیشه بازی در قائمشهر انگیزه کافی به آنها می‌دهد، احتمالا شرایط سختی برای مهمان جنوبی خواهند ساخت. اما با توجه به انگیزه بالای فولادی‌ها، آنها در این بازی دست بالا را خواهند داشت و بعید است بدون امتیاز سیاحت‌شان در شمال را به پایان برسانند. اما ممکن است گرفتن یک امتیاز برای بقا کافی نباشد. 

استقلال خوزستان- هوادار؛  خونه خوبه 

شاگردان پورموسوی با پیروزی برابر مس رفسنجان، حالا با امید به ماندن در لیگ پا به زمین مسابقه آخر فصل خواهند گذاشت؛ آن هم در خانه! شانس بزرگ آبی‌های خوزستان بازی در خانه مقابل هواداران خودی و برابر هواداری است که بدون حامی و بدون انگیزه مقابل‌شان قرار خواهد گرفت. شانس پیروزی خوزستانی‌ها در این بازی بالاتر از حریف است و احتمالا سقوط‌کننده‌ دوم که نفت آبادان را در دسته پایین‌تر همراهی خواهد کرد، یکی از بین تیم‌های پیکان و فولاد خواهد بود.

در دیگر دیدارها چه می‌گذرد؟

در سایر بازی‌ها هم احتمالا سپاهان در خانه موفق به شکست شمس‌آذر خواهد شد تا فصل را در جایگاه سوم به پایان برساند. گل‌گهری‌ها برای پایان دادن به ناکامی هشت هفته گذشته خود در کسب پیروزی به مصاف ذوبی‌ها خواهند رفت و بعید است موفق شوند به آن پایان دهند. ملوان برای آخرین بازی در سن‌سیروس جلوی هواداران انگیزه دارد و شاید در نهایت تارتار بتواند فصل خوبی که در انزلی داشته را با برد به اتمام برساند. تلاش نفتی‌ها برای خداحافظی مناسب با لیگ برتر هم بعید است مقابل تراکتور آماده نیم‌فصل دوم به نتیجه برسد. این فصل لیگ برتر به زودی به پایان می‌رسد؛ با جامی که احتمالا روی خوش به قرمزهای پایتخت نشان خواهد داد اما فراموش نکنیم که فوتبال هنوز غیرقابل پیش‌بینی است.