آریا طاری

سرانجام حضور هانسی فلیک در باشگاه بارسلونا به صورت رسمی اعلام شد تا این مربی آلمانی فصل جدید را روی نیمکت آبی و اناری‌ها آغاز کند. قرارداد فلیک و بلوگرانا تا تابستان 2026 ادامه دارد. مفاد این قرارداد پیش از این مورد موافقت دو طرف قرار گرفته بود. خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا، بعد از اینکه با ژاوی هرناندز به اختلاف خورد، تصمیم گرفت نیمکت تیم را تازه کند. تقریبا از همان زمان که ژاوی هم زمزمه رفتنش از بارسا را مطرح کرد، فلیک خواهان حضور در این باشگاه بود. حتی شنیده می‌شود فلیک برای اینکه علاقه خود به بارسا را نشان دهد، از مدتی قبل آموزش زبان اسپانیایی را آغاز کرده بود. امتناع او از همکاری با برایتون و چلسی در لیگ برتر نشان داده بود که او علاقه‌مند به همکاری با بارسلونا است.

البته برخی صحبت‌ها مبنی بر این بود که ژاوی برای ادامه کار در باشگاه راضی شده است،‌ اما در نهایت باشگاه آنچه از ابتدا مد نظر داشت را انجام داد و حالا سرمربی سابق بایرن‌ مونیخ و تیم ملی آلمان سکان هدایت این تیم را در دست گرفته است. دستمزد او بعد از کسر مالیات حدود سه میلیون یورو برآورد می‌شود. این رقم نصف دریافتی سالانه ژاوی است اما میزان پاداش فتح لیگ قهرمانان و لالیگا به ترتیب، به یک میلیون و ۷۵۰ هزار یورو رسیده و به مراتب بیشتر از پاد‌اش‌های سرمربی سابق است.

هانسی فلیک بعد از اینکه از هدایت تیم ملی آلمان اخراج شد، به مدت 9 ماه استراحت کرد و سرانجام به همراه پینی زهاوی، مدیر برنامه‌هایش به کاتالونیا رفت تا آخرین جزئیات قرارداد را نهایی کند. خوان لاپورتا از سال‌ها پیش در مصاحبه‌های خود به تمجید از فلیک پرداخت و سرمربی ۵۹ ساله بعد از اخراج رونالد کومان در سال ۲۰۲۱ هم یکی از گزینه‌های جدی هدایت بارسا به شمار می‌رفت.

فلیک زمانی که بایرن مونیخ را در لیگ قهرمانان اروپا هدایت می کرد، بارسلونا را هشت بر دو شکست داده بود. او که سال ۱۹۶۵ در هایدلبرگ آلمان متولد شد، به دلیل مصدومیت‌های فراوان در ۲۸ سالگی و بعد از تنها ۱۴۸ مسابقه در لیگ آلمان به پایان دوران بازی‌اش رسید اما او این فرصت را داشت روی نیمکت بایرن مونیخ به اتمام افتخارات ممکن دست پیدا کند.

او مربیگری‌اش را سال ۱۹۹۶ در اف سی ویکتوریا بامنتال آغاز کرد و سال ۲۰۰۰ هدایت هوفنهایم را بر عهده گرفت و پنج فصل در این تیم ماند و سپس به سالزبورگ رفت تا بخشی از کادر مربیگری جووانی تراپاتونی و لوتار ماتئوس شود.

فلیک اوت ۲۰۰۶ به دنبال استعفای یورگن کلینزمن راهی تیم ملی آلمان شد که یوآخیم لوو را به عنوان سرمربی و جانشین کلینزی برگزیده بود. لو و فلیک آلمان را به فینال یورو ۲۰۰۸ رساندند، سال ۲۰۱۰ این تیم را به نیمه‌نهایی جام جهانی رساندند و در جام جهانی ۲۰۱۴ هم قهرمان شدند. فلیک پس از موفقیت در تیم ملی آلمان از هدایت مانشافت کنار رفت و سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر ورزشی به هوفنهایم بازگشت و در نهایت تابستان ۲۰۱۹ دستیار نیکو کواچ در بایرن مونیخ شد و 6 عنوان پیاپی از جمله سه‌گانه فصل 20-2019 را با این تیم جشن گرفت اما در ادامه در پی اختلاف با سران باشگاه و همچنین دریافت پیشنهاد از فدراسیون فوتبال آلمان، بایرن را به مقصد تیم ملی آلمان ترک کرد؛ هرچند در این تیم حضور موفقی نداشت و جایش را به یولیان ناگلزمان داد. فلیک امیدوار بود دوران موفقیت خود را روی نیمکت مانشافت هم ادامه دهد اما حذف از دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ و تداوم نتایج ناامیدکننده در بازی‌های دوستانه باعث شد آلمانی‌ها کمتر از یک سال مانده به یوروی خانگی قید ادامه همکاری با او را بزنند.

حالا فلیک سومین سرمربی آلمانی تاریخ بارسا و یکی از تنها دو سرمربی تاریخ اروپاست که در یک سال تقویمی فاتح ۶ جام مختلف شده است. بارسا فصل گذشته با هدایت ژاوی در رده دوم کار خود را تمام کرد و حالا باید دید در فصل پیش رو،‌ فلیک جام قهرمانی را به این باشگاه برمی‌گرداند؟