هیجان در ایستگاه آخر

هفته بیست و نهم لیگ برتر ایران برگزار شد. یک هفته پرگل و تماشایی که نتایج رقم خورده در بازی‌های آن، لیگ را در جذاب‌ترین حالت ممکن به ایستگاه آخر رساند. حالا قهرمان از بین قرمز و آبی‌های پایتخت خواهد بود و سقوط برزیلی‌های فوتبال ایران به سطح پایین‌تر قطعی شده. اگر اتفاق‌های محیرالعقولی نیفتد، تیم‌های سوم و چهارم جدول سر جای خود باقی می‌مانند و جنگ بقا بین تیم‌های پایین جدول در حساس‌ترین شکل خود ادامه خواهد داشت و سه تیم پیکان، استقلال خوزستان و فولاد برای ماندن در لیگ برتر هرچه دارند رو خواهند کرد.

سعید طالبی چابک 

 

فصل انگور قرمز 

پرسپولیسی‌ها که پس از کامبک به یاد ماندنی مقابل استقلال خوزستان و توقف رقیب دیرینه‌شان استقلال برابر نساجی مازندران، دو هفته قبل از پایان فصل به صدر رسیده بودند، برای حفظ جایگاه خود باید در قزوین از سد تیم خوب سعید دقیقی می‌گذشتند. طرف قرمز ماجرا خوب می‌دانست که کار سختی دارد. شمس‌آذری‌ها در خانه از استقلال یک امتیاز گرفته بودند و سپاهان را هم دست خالی به اصفهان برگردانده بودند. اما عزم شاگردان اوسمار برای طی کردن دو مانع پیش رو برای رسیدن به جام جزم بود. پرسپولیس بازی را هجومی آغاز کرد و به گلی که می‌خواست رسید. از آن سو خبرها حاکی از این بود که رقیب مقابل گل‌گهر کارش گره خورده، اما با گل دقایق پایانی آبی‌ها به گل‌گهر فشار روی پرسپولیسی‌ها بیشتر شد.

نیمه‌ دوم و گلی که شمس‌آذر به ثمر رساند و جدول آنلاینی که در گوشه قاب تلویزیونی نقش بست، قرمزها را در وضعیت قرمز قرار داد و برای مدت کوتاهی صدر آبی شد. شلیک ریگی اما دوباره وضعیت را برای پرسپولیس نرمال کرد. پرسپولیس اوسمار با تکیه بر کیفیت خوبی که در همه خطوط داشت، بازی را کنترل کرد و در ادامه روی ارسال ترابی و اشتباه دروازه‌بان شمس‌آذر به گل سوم رسید تا دقایق باقی‌مانده را با فشار کمتری سپری کند. تیمی که در نیم‌فصل دوم یکی از با کیفیت‌ترین مجموعه بازیکن‌های خارجی‌ باشگاه را در تاریخش جذب کرده، قزوین را با شیرینی انگورهای قرمز به مقصد تهران ترک کرد تا فقط یک گام تا رسیدن به جام فاصله داشته باشد؛ در آزادی و در مقابل شاگردان محرم نویدکیا.

به دنبال برگرداندن آب ریخته به ظرف

استقلال در آزادی به مصاف گل‌گهری رفت که هفت هفته از آخرین پیروزی‌اش در لیگ می‌گذشت. شاگردان نکونام پس از تساوی هفته گذشته برابر نساجی برای جا نماندن از کورس قهرمانی محکوم به برد در این دیدار خانگی بودند و نیم‌نگاهی هم به قزوین داشتند تا در صورت امتیاز از دست دادن پرسپولیس، آب ریخته را به ظرف برگردانند و صدر را پس بگیرند. بازی برای استقلالی‌ها راحت پیش نرفت و آنها چند باری را که از دفاع گل‌گهر گذشتند با سد محکم محمدرضا اخباری مواجه شدند. خبرها از قزوین هم خوشایند نبود. 

پرسپولیس آنجا یک گل از میزبان جلو افتاده بود و استقلالی‌ها بازی را با اختلاف سه امتیاز نسبت به رقیب دنبال می‌کردند. آنها در اواخر نیمه اول با ضربه دقیق چشمی به گل رسیدند. در نیمه دوم بدون اینکه استقلال گل دیگری به ثمر برساند، سکوهای آبی به وجد آمدند. گل تساوی شمس‌آذر به پرسپولیس به ثمر رسید اما آنقدر دوام نیاورد. در ادامه بازی، استقلال شانس‌هایی برای بهبود تفاضل گل خود خلق کرد اما اخباری کماکان آماده نشان می‌داد و قصد نداشت اجازه دهد دروازه تیمش دوباره باز شود. استقلال با همان یک گل به پیروزی رسید تا وضعیت تقریبا به همان شکل قبل بماند؛ با این تفاوت که پرسپولیس اختلاف تفاضل گلش را با آبی‌های پایتخت به سه رساند و فقط یک بازی تا پایان فصل باقی مانده است. 

تیم جواد نکونام که در کنفرانس پایانی بازی باز هم صحبت‌های جنجالی‌اش از خود بازی بیشتر بازتاب داشت، برخلاف عقیده او اصلا فصل بدون اشتباهی را نگذرانده و تصمیمات نکونام و کادرش در طول فصل چه در زمینه فنی، چه در حواشی بیرون از مستطیل سبز استقلال را در وضعیت فعلی قرار داده است. وضعیتی که از نظر امتیازی اصلا بد نیست اما سرنوشت قهرمانی را از دست آنها خارج کرده است.

فانوس به‌دست‌ها 

جنگ بقا بین تیم‌های فولاد، پیکان و استقلال خوزستان هم به هفته پایانی کشید. پیکان و فولاد در ورزشگاه شهدای فولاد دیدار حساسی را برگزار کردند. هر کدام از دو تیم در صورت پیروزی می‌توانستند یک هفته مانده به پایان لیگ، استرس سقوط را از بین ببرند و با ایجاد فاصله مطمئن نسبت به استقلال خوزستان، خودشان را از چاه سقوط بیرون بکشند. اما زورآزمایی دو تیم کار را در نهایت به تساوی کشاند تا هیچ کدام از آنها از فرصت مصونیت از سقوط بهره‌مند نشوند. زورآزمایی جذابی که تا آخرین ثانیه‌های بازی ادامه داشت و در دقیقه 98 گل پیکانی‌ها آب سرد را بر پیکر فولادی‌ها ریخت. حالا هر دو تیم در ایستگاه پایانی در جاده‌های خطرناکی مجبور به طی کردن مسیر هستند. 

پیکان به مصاف استقلال می‌رود که فقط برای بردن بازی می‌کند و شرط لازم برای اینکه شانس قهرمانی‌اش را هنوز داشته باشد کسب سه امتیاز از بازی آخر است. فولاد هم باید از جاده‌ای به پر پیچ و خمی چالوس عبور کند. جلوی نساجی احیا شده‌ ساکت الهامی که جلوی چشم هواداران پرشورش به این راحتی‌ها حاضر نیست در ضیافت بقا در لیگش به فولاد ببازد.

پرسپولیس اوسمار با تکیه بر کیفیت خوبی که در همه خطوط داشت، قزوین را با شیرینی انگورهای قرمز به مقصد تهران ترک کرد تا فقط یک گام تا رسیدن به جام فاصله داشته باشد؛ در آزادی و در مقابل شاگردان محرم نویدکیا

آن طرف اما در وتر این مثلث فانوس به دست لیگ، استقلال خوزستان با پیروزی برابر مس رفسنجان، همه معادلات انتهای جدول را پیچیده‌تر کرد. پس از آن بازی تراژیکی که برای آنها برابر پرسپولیس رقم خورد، کمتر کسی فکر می‌کرد آنها خودشان را پیدا کنند و در رفسنجان تیم خوب نویدکیا را ببرند. تیمی که با محرم فقط دو بار و فقط به تیم‌های استان خوزستان باخته است. با جادوی پورموسوی در ریکاوری تیمی که هفته پیش تراژیک‌ترین بازی فصل را پشت سر گذاشته، حالا شانس بقای استقلال خوزستان با وجود امتیاز کمتر نسبت به فولاد و پیکان با توجه به بازی خانگی که مقابل هوادار در پیش دارد، 

بیشتر است. 

به هر روی از این مثلث برمودا دو تیم جان سالم به در خواهند برد و یک تیم دست در دست صنعت نفتی‌ها به قعر خلیج فارس سقوط خواهد کرد. نفتی که کسی از مسئولان فوتبال آبادان به صدای ناقوس‌های بلندی که مدت‌هاست به صدا در آمده بودند تا خبر از سرنوشت شوم انتهای فصلش بدهند، گوشش بدهکار نبود و بالاخره آنچه درباره‌اش پیش‌بینی می‌شد با باخت به ذوب‌آهن برایش به وقوع پیوست.

و   سایرین

ملوانان در تبریز به تراکتور باختند تا با وجود وضعیت خوبی که در جدول دارند، تارتار و انزلی‌چی‌ها از الان به فکر رفع مشکلات تیم برای فصل بعد باشند. ملوانی که نتایج خوب نیم‌فصل اولش امیدهایی را برای قرار گرفتن در جمع چهار تیم بالای جدول در پایان فصل به وجود آورده بود، در ادامه نتوانست روند خوبش را تکرار کند و احتمال دارد در هفته آخر رتبه پنجم را هم از دست بدهد.

استقلال مقابل گل‌؛هر با یک گل به پیروزی رسید تا وضعیت تقریبا به همان شکل قبل بماند؛ وضعیتی که از نظر امتیازی اصلا بد نیست اما سرنوشت قهرمانی را از دست آنها خارج کرده است

سپاهان با برد خفیفش مقابل آلومینیوم توانست دسترسی به رتبه سوم را برای هر تیمی غیرممکن کند. مگر تراکتور که فقط در شرایطی بسیار عجیب و پیچیده ممکن است به امتیاز و تفاضل سپاهانی‌ها برسد. نساجی هم با پیروزی درخشانی که برابر هوادار به دست آورد توانست فرار بزرگ هفته را رقم بزند. حالا آنها در هفته آخر با خیال راحت به میدان می‌روند و نساجی، امید شهر خسته یک سال دیگر در خلیج فارس ادامه خواهد داد.