نگار رشیدی 

 

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سومین بازی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های 2024 هم با شکست به پایان رسید. شاگردان پائز بعد از شکست مقابل صربستان و ایتالیا به مصاف کوبا رفتند و با حساب سه بر یک شکست خوردند. کوبا که با درخشش خود از بازی اول نشان داد برای کسب سهمیه آمده است، با بردی که مقابل ایران به دست آورد صدر جدول را از آن خود کرد. 

بررسی این دیدار از دریچه آمار تفاوت فاحشی بین دو تیم در آیتم‌های مختلف را نشان نمی‌دهد به گونه‌ای که کوبا ۵۳ امتیاز در حمله به دست آورد و ایران در این بخش ۵۱ امتیاز کسب کرد. سیمون در دفاع کوبا نقش پررنگی داشت و این تیم در این آیتم ۹ امتیاز به دست آورد، در مقابل سهم ایران چهار امتیاز بود. کوبا همچنین هفت امتیاز از طریق سرویس مستقیم کسب کرد که تنها یک امتیاز با ایران تفاوت دارد و ملی‌پوشان ایران ۶ امتیاز از این طریق به دست آوردند. از طرفی کوبا اشتباهات فردی بیشتری داشت به گونه‌ای که ایران ۲۶ امتیاز از طریق اشتباهات حریف به دست آورد اما کوبا ۲۰ امتیاز از طریق اشتباهات بازیکنان ایران کسب کرد. این آمار نشان می‌دهد که کوبا حریف غیرقابل شکستی برای ایران نبوده اما شاگردان پائز نتوانستند مقابل این تیم به برد برسند تا بیشتر از همیشه از رده‌های بالای جدول دور شوند. 

تیم ملی والیبال ایران تا پیش از این دیدار در رتبه چهاردهم جهان قرار داشت و تا پیش از شروع لیگ ملت‌ها نیز در رتبه پانزدهم ایستاده بود اما با شکست مقابل کوبا به رتبه شانزدهم رنکینگ جهانی سقوط کرد. با این نتیجه تیم ملی بیشتر از همیشه از سهمیه المپیک دور شد و درواقع می‌توان گفت عملا شانس رسیدن به پاریس از بین رفته است. چراکه آخرین بازی ایران در هفته اول لیگ بامداد دوشنبه مقابل آرژانتین برگزار شد. تیمی که مدال المپیک را در کارنامه دارد و از مدعی‌های کسب سهمیه المپیک پاریس به شمار می‌رود. در هر حال تیم ملی برای اینکه شانسی برای کسب سهمیه داشته باشد باید از 12 مسابقه خود در لیگ ملت‌ها در 9 مسابقه برنده شود و این تیم هر سه بازی نخست خود را واگذار کرده است. 

شاید به همین علت هم هست که رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی بعد از هر شکست سعی می‌کنند به بازیکنان روحیه بدهند و نقاط مثبت را از دل این نتایج بیرون بکشند. آنها المپیک را از دست رفته می‌بینند و می‌خواهند سودهای دیگری از لیگ ملت‌ها به دست بیاورند. به عنوان مثال پائز در پایان دیدار با کوبا از پیشرفت‌های زیاد بازیکنانش در مسابقه آخر صحبت و عنوان کرد که حالا بیشتر شبیه تیم هستیم. میلاد تقوی رییس فدراسیون هم با حضور در رختکن به بازیکنان گفت مهم این است که بازی به بازی عملکرد بهتری در زمین داشته باشند. صحبت‌هایی که به ندرت بعد از باخت از سوی کادر فنی و مسئولان شنیده می‌شود. 

به هر حال آنچه برای اهالی والیبال اهمیت دارد، بازگشت به روزهای اوج این رشته است. روزهایی که هواداران این رشته به چیزی کم‌تر از برد راضی نمی‌شدند و به دیدن تیم روی سکوها عادت کرده بودند. والیبال ایران در مسیر تغییر نسل است و باید به خوبی از وقفه‌ای که در حضور در المپیک پیش آمده، بهترین استفاده را ببرد. همین لیگ ملت‌ها که در جریان هست هم فرصت خوبی است تا جوان‌ها تجربه کسب کنند و روزی والیبال را به اوج برگردانند.