نگار رشیدی 

لیگ ملت‌های والیبال به عنوان آخرین فرصت تیم‌ها برای رسیدن به المپیک 2024 پاریس پرشور دنبال می‌شود. هیجان این رقابت‌ها اما برای تیم ملی کشورمان بیشتر به اضطراب و حرکت در لبه تیغ شباهت دارد. والیبالیست‌های ایران کارشان را با قبول شکست مقابل صربستان که حریف مستقیم ایران برای صعود به المپیک بود آغاز کردند و در دومین دیدار هم بازی را به ایتالیا واگذار کردند تا خود را در وضعیت خطرناکی قرار دهند. در پایان لیگ ملت‌ها تنها چهار تیم برتر از طریق رنکینگ سهمیه المپیک را به دست می‌آورند و تیم ملی ایران برای اینکه بخشی از این چهار تیم باشد، باید دست به معجزه بزند. عملکرد بسیار ضعیف شاگردان پائز مقابل ایتالیا که عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، ساعات تلخی را رقم زد. هرچند سرمربی تیم ملی در پایان بازی با ایتالیا به شاگردان خود افتخار کرد! 

همچنین بررسی آماری این بازی نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل پیروزی ایتالیا برابر ایران دو فاکتور دفاع و حمله بوده است. ایتالیا از طریق حمله ۴۲ امتیاز کسب کرده، در حالی که ایران در این بخش تنها ۲۷ امتیاز به دست آورده است. در دفاع نیز ایتالیا ۱۳ امتیاز به دست آورده اما ایران فقط یک بار توانسته حریف خود را دفاع کند و امتیاز به دست بیاورد. در سرویس هم ایتالیا عملکرد بهتری داشته و ۶ امتیاز به دست آورده اما ایران در این بخش فقط سه امتیاز کسب کرده است. جالب است بدانید اشتباهات فردی تیم ایتالیا بیشتر بوده به گونه‌ای که تیم ایران ۱۷ امتیاز از طریق اشتباهات ایتالیا کسب کرده و حریف ۱۴ امتیاز از طریق اشتباهات ایران به دست آورده است. در هر حال ایران بعد از بازی با ایتالیا در جایگاه چهاردهم ایستاد و اگر به این روند ادامه دهد، شانسش برای حضور پاریس کم‌تر و کم‌تر می‌شود. هرچند شاید کم‌تر کسی را بتوان پیدا کرد که نسبت به موفقیت تیم ملی در لیگ ملت‌ها امیدوار بوده باشد. با مسیری که والیبال طی چند ماه گذشته طی کرد و زمان زیادی که بابت انتخاب سرمربی سپری شد، از مدت‌ها پیش مشخص بود که قرار است در حضورهای والیبال ایران در بازی‌های المپیک وقفه بیفتد. با این حال اینکه از فرصت آخر استفاده نکرد هم تصمیم درستی نبود. شاید حالا بهتر باشد با دید دیگری لیگ ملت‌ها را ادامه داد و با قدرت برای میدان‌های بعد از المپیک آماده شد. 

در هر حال لیگ ملت‌ها با حضور بلندقامتان کشورمان ادامه دارد. تیم ملی ایران بعد از بازی با کوبا که بامداد یکشنبه برگزار شد، در آخرین بازی هفته نخست به مصاف آرژانتین می‌رود. تیمی قدرتمند که نه‌تنها قصد ندارد به این راحتی‌ها قید المپیک را بزند بلکه حتما به دنبال این است که مدالی خوشرنگ‌تر از آنچه در توکیو به دست آورد، تصاحب کند. آرژانتینی‌ها در المپیک 2020 توکیو با عبور از برزیل روی سکوی سوم ایستادند.  

در حال حاضر تیم‌های لهستان، آمریکا، کانادا، ژاپن، برزیل و آلمان سهمیه مستقیم المپیک پاریس را به دست آورده‌اند و تیم فرانسه هم به عنوان میزبان المپیک در این مسابقات شرکت خواهد کرد. از پنج سهمیه باقی‌مانده، یک سهمیه به قاره آفریقا تعلق می‌گیرد چراکه تمامی قاره‌ها باید در المپیک نماینده داشته باشند که به نظر می‌رسد این سهمیه از آن مصر خواهد شد؛ چراکه در بین تیم‌های آفریقایی، مصر امتیاز بالاتری در رنکینگ جهانی دارد. حال باید دید در پایان نبردهای والیبالی، بلیت پاریس برای کدام تیم‌ها صادر می‌شود؟ درست است که تا قبل از شروع لیگ ملت‌ها بسیاری از ایتالیا، آرژانتین، اسلوونی و صربستان به عنوان شانس‌های اصلی نام می‌بردند، اما با درخشش کوبا تمام این پیش‌بینی‌ها بهم خورد.