مرتضی سعیدی

در بازی نهایی لیگ اروپا در فصل 24-2023 بایرلورکوزن و آتالانتا در استادیوم آویوا شهر دوبلین به مصاف هم رفتند که در نهایت این دیدار با نتیجه سه بر صفر به سود آتالانتا با هت‌تریک آدمولا لوکمن به پایان رسید تا اولین قهرمانی اروپایی این تیم ایتالیایی رقم بخورد و همچنین اولین شکست فصل به تیم شگفت‌انگیز این فصل ژابی آلونسو تحمیل شود.

در نیمه اول شاگردان گاسپرینی شروع خوبی داشتند. آتالانتا در همان نیمه اول مزد بازی حساب شده‌اش را گرفت و دقایق ۱۲ و ۲۶ توسط وینگر نیجریه‌ای خود آدمولا لوکمن به گل رسید. نیمه دوم را بایرلورکوزن برای جبران دو گل خورده هجومی آغاز کرد و آتالانتا با توجه به بالا بازی کردن حریف، در ضدحمله‌ها مثل همیشه زهردار بود. در اواسط نیمه دوم ژابی آلونسو تعویض‌‌هایی انجام داد اما هیچ‌کدام نتوانستند به کمک لورکوزن بیایند. لورکوزنی‌ها که در این فصل فوتبالی‌شان بارها موفق به تغییر نتیجه بازی در نیمه دوم شده بودند، با امید زیادی به بازی ادامه می‌دادند اما حملات آنها به در بسته خورد. درنهایت در دقیقه ۷۶ روی یک ضدحمله آدمولا لوکمن گل سوم خودش و تیمش را به ثمر رساند تا در فینال لیگ اروپا هت‌تریک و همراه با سایر شاگردان گاسپرینی رسیدن به جام را قبل از اتمام بازی حس کند. در دقایق پایانی فشار تیم لورکوزن زیاد شد اما باز هم ثمری نداشت تا با شکست سه بر صفر مقابل آتالانتا اولین شکست فصل را متحمل شوند. شاگردان گاسپرینی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و کاملا توانستند تیم ژابی آلونسو را مهار کنند.

توقف بدموقع با طعم از دست دادن 

قهرمانی اروپایی

تنها دو بازی باقی مانده بود تا لورکوزن ژابی آلونسو پس از قهرمانی تاریخی در بوندس‌لیگا و شکست رکورد نباختن پیاپی، با موفقیت و ادامه روند این فصلش، با ارتقای رکورد به سه‌گانه برسد. سه‌گانه‌ای که با قهرمانی در لیگ اروپا و جام حذفی در حال رقم خوردن بود اما با شکست در فینال برابرآتالانتا این رویا از بین رفت. توقف بدموقعی که برای شاگردان آلونسو علاوه بر پایان نبردهای بی‌شکست به قیمت از دست دادن جام اروپایی تمام شد. حالا آنها مجبورند به حداکثر ممکن، یعنی دوگانه بسنده کنند. هدفی که برای محقق کردنش باید در آخرین بازی باقی‌مانده این فصل فوتبالی‌شان پیروز میدان شوند.

لوکی لوک‌من 

برای هت‌تریک کردن در یک فینال چه باید داشت؟ عملکرد درخشان لوکمن در فینال لیگ اروپا یک هت‌تریک فوق‌العاده برای او به همراه داشت تا بازیکن نیجریه‌ای آتالانتا توپ این بازی حساس را زیر بغل بزند و به خانه ببرد.  یکی از شانس‌های لوکمن برای رسیدن به این عملکرد درخشان قطعا قرار گرفتن در تیمی است که زهردار و هجومی بازی می‌کند. تیم گاسپرینی کهنه‌کار در طول فصل حتی در بازی‌هایی که نتیجه مطلوبی برای‌شان به همراه نداشت هم هجومی و زهردار بازی می‌کرد و با تمرکز روی نقطه قوت خود در دیدار نهایی برابر لورکوزن هم موفق شد بازی را کاملا تحت کنترل خود در آورد و ضربه‌های مهلکی به پیکره تیم نباز آلمانی وارد کند. بدون شک برای ثبت هت‌تریک در یک فینال اروپایی یکی از اصلی‌ترین عوامل، قرار گرفتن در جای مناسب اسکواد تیمی است که فلسفه فوتبالش هجومی است و نقاط آسیب‌پذیر حریف را شناسایی و هدف قرار می‌دهد. شانسی که لوکمن به دست آورد و به خوبی از فرصت به دست آمده‌اش استفاده کرد تا فلاش دوربین‌ها به شکل ویژه‌ای معطوف به صورت این بازیکن شود. ستاره‌ای که درخشید و ماه مجلس شد تا سرمربی‌ ایتالیایی تیمش شبیه به سکانسی درخشان از سینمای کلاسیک ایتالیا شد که در آن گاسپرینی در اول صف عبور از تونل افتخاری که بازیکنان و سرمربی یکی از بهترین‌ تیم‌های امسال اروپا برای‌شان تشکیل دادند، گام‌های پیروزمندانه‌اش را طی می‌کند.