سعید طالبی چابک

تابستانی داغ در انتظار فوتبال اروپا خواهد بود. فصلی که در نقل و انتقالات روی نیمکت تیم‌های بزرگ قابل توجه است. تصمیماتی که در سطح کلان باشگاه‌های فوتبال با هدف‌گذاری‌های متفاوت اتخاذ می‌شود. فرار از زمستان‌های قابل پیش‌بینی یا تغییر حال و روز تیم‌ها به امید بهار نیمکت‌ها. 

آرنه   اسلات

شروع دوران اسلات در لیورپول پس از دوران تقریبا 10 ساله یورگن کلوپ در این باشگاه خواهد بود و البته خیلی مسائل در لیورپول تغییر خواهد کرد. به نظر می‌رسد با تغییر در کادر فنی، لیورپول حداقل سه خرید در تابستان داشته باشد و فوتبالی هجومی و مالکانه را سال آینده در این تیم ببینیم. به نظر می‌رسد برای ایجاد یک تیم خوب، باشگاه لیورپول به اسلات زمان خواهد داد. کلوپ بعد از 9 سال لیورپول را ترک می‌کند و جایگزین او برای مقبول قرار گرفتن نزد اهالی بندرنشین لیورپول کار دشواری خواهد داشت. 

عجیب   اما  به   نظر   واقعی

برای اولین ‌بار از سال 2011، بایرن فصل را خالی از جام به پایان خواهد رساند. پس از حذف مقابل رئال مادرید در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، نرسیدن به عنوان قهرمانی و حذف از جام حذفی توسط ساربروکن از دسته سوم آلمان در مرحله یک‌هشتم نهایی، باعث شد حدودا از دو ماه قبل برای عموم هواداران فوتبال دنیا رفتن توخل واضح و مبرهن باشد.

گفته می‌شود بایرنی‌ها یک بار سراغ دی‌زربی رفتند و جواب منفی گرفتند. با شرایط جدید و در صورت تمایل خود دی‌زربی او هنوز گزینه نیمکت بایرن است. البته خبر جدیدتری که درباره وینسنت کمپانی و لینک شدنش به بایرن مونیخ مطرح شده، معادلات نیمکت مونیخی‌‌ها را به هم زده است. سرمربی بلژیکی با وجود سقوط با برنلی به چمپیونشیپ، نظر مدیران بایرن را جلب کرده و به احتمال زیاد فصل آینده را در آلیانتس آره‌نا سپری خواهد کرد. پس از منتفی شدن حضور گزینه‌های پرشماری از جمله یولیان ناگلزمان، ژابی آلونسو و... کمپانی 38 ساله به گزینه اصلی جانشینی توماس توخل تبدیل شد.

خولن   لوپتگی

خولن لوپتگی با امضای قراردادی ۱+۲ ساله به عنوان سرمربی جدید وستهم انتخاب شد. لوپتگی ۵۷ ساله جانشین دیوید مویس می‌شود که توانست وستهم را پس از چندین دهه، به یک افتخار اروپایی (قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا) برساند. پروژه وستهمی‌ها چیزی شبیه به پروژه‌ای به نظر می‌رسد که اونای امری در استون‌ویلا رهبری‌اش می‌کند. اما پاسخ دادن به اینکه زور مدیران وستهم برای اجرای چنین متدی کافی است یا خیر، میزان سختی کار لوپتگی را مشخص می‌کند. 

تیاگو   موتا 

پس از اینکه مکس آلگری از هدایت یوونتوس اخراج شد، تیاگو موتا سرمربی 41 ساله که امسال با بلونیا موفقیت قابل توجهی به دست آورد و در سری‌آ سروصدا به پا کرد، هدایت یوونتوس را عهده‌دار شده است. موتا که توانست بلونیا را به لیگ قهرمانان اروپا برساند، قرار است جانشین آلگری شود که در اکثر مقاطع مربی‌گری‌اش در یوونتوس کسی از رفتنش ناراحت نمی‌شد و مربی محبوب سکوها نبود. انتخابی که برای این مربی جوان، با سابقه‌ پوشیدن پیراهن دشمن، یعنی اینترمیلان و با عملکردی که در بلونیا به جا گذاشته، چالشی جدید و جدی به نظر می‌رسد.

آنچلوتی   می‌ماند

بعد از یک فصل موفق با کارلو آنچلوتی، رئال مادرید قصد دارد به کارش با این مربی ادامه دهد. هرچند احتمالاتی از بازنشستگی مرد ایتالیایی در تابستان آینده یا تصمیم او به هدایت یک تیم ملی وجود دارد اما مدیران رئال نمی‌خواهند این یک سال باقی‌مانده را هم بدون او سپری کنند. 

پیولی-میلان در آخر   راه

با اعلام رسمی جدایی پیولی از میلان، این مربی و روسونری بعد از پنج سال به آخر راه رسیدند. البته جایگزین پیولی هنوز نیامده جایی در بین طرفداران ندارد. باشگاه با وجود نارضایتی شدید برخی هواداران با پائولو فونسکا به توافق رسیده تا مربی جدید پیش از شروع فصل جدید کار سختی در این تیم داشته باشد. 

دومین   اخراج  در  چلسی

بعد از 26 برد، 11 تساوی و 14 شکست در 52 بازی، تاد بولی مالک باشگاه چلسی تصمیم گرفت پوچتینو را هم مانند گرام پاتر اخراج کند. او حالا گزینه هدایت بایرن مونیخ و منچستریونایتد است اما مشخص نیست که قرار نیست نیمکت چلسی به دست کدام مربی سپرده شود. 

روز  آخر   با    تن‌هاگ

دیروز، آخرین باری که تن‌هاگ روی نیمکت منچستریونایتد نشست. او از هدایت این تیم اخراج شده و احتمالا باید جای خود را به پوچتینو و دی‌زربی بدهد که اخیرا از چلسی و برایتون جدا شده‌اند. کیران مک‌کنا، سرمربی ایپسویچ تاون که این تیم را به لیگ برتر انگلیس رساند، گرت ساوت‌گیت و توماس توخل هم از دیگر گزینه‌های هدایت  منچستریونایتد هستند. 

خداحافظی   با   ژاوی

برخلاف اینکه شنیده شد لاپورتا توانسته ژاوی را برای ماندن در بارسلونا متقاعد کند،‌ این سرمربی امروز آخرین حضورش را در کنار این تیم پشت سر خواهد گذاشت. هانسی فلیک که از زمان اعلام جدایی ژاوی منتظر تماس بارسلونا بود،‌ با باشگاه به توافق نهایی رسید و قرار است با قرارداد 1+1 کارش را آغاز کند. دلیل این قرارداد کوتاه‌مدت هم این است که در سال 2025 چهره‌های معروف مربیگری از جمله آرتتا،‌ کلوپ،‌ انریکه و گواردیولا آزاد خواهند بود. 

وداع   شیرین    رانیری

حفظ کالیاری در سری آ، معجزه‌ای بود که کلودیو رانیری انجامش داد و همین معجزه باعث شد بعد از خداحافظی او از فوتبال باشگاهی، هواداران ایستاده او را تشویق کنند. فصل برای رانیری با شکست سه بر دو مقابل فیورنتینا به پایان رسید اما آنچه برایش به یادگار ماند سنگ تمام سران باشگاه و هواداران بود. ‎