اواسط فصل از شواهد و قرائن موجود اینطور برداشت می‌شد که شاهد آخرین فصل حضور ستاره کروات ۳۸ ساله در سانتیاگو برنابئو خواهیم بود اما نمایش درخشان لوکیتا در مقطع پایانی فصل سبب شد تا فلورنتینو پرس تجدید نظری در برنامه‌های خود ایجاد کند و به هافبک باتجربه تیمش پیشنهاد تمدید قرارداد ارائه دهد. از طرفی دیگر وضعیت تونی کروس مهندس آلمانی خط هافبک رئال هم تا چند وقت پیش برای فصل آینده مشخص نبود. کروس بارها اعلام کرده  دوست دارد در دوران اوج خود از فوتبال خداحافظی کند و قصد ندارد تا ۴۰ سالگی به قصد اهداف مالی فوتبال بازی کند. از همان ابتدای فصل تونی کروس نقش غیرقابل انکاری در تاکتیک های کارلو آنچلوتی داشت و در ترکیب این فصل مادرید که شامل ۴ هافبک است، تاثیر محوری دارد، البته نباید از عملکرد بی‌نقص هافبک آلمانی هم به سادگی گذر کرد. همه این عوامل سبب شد تا در چند ماه اخیر سوال درباره آینده تونی کروس پای ثابت کنفرانس های خبری کارلتو باشد. به نظر می‌رسد در چند روز اخیر فلورنتینو پرس با این ستاره آلمانی به توافق رسیده و او هم مانند لوکا مودریچ فصل آینده هم لباس سفید رئال را برتن خواهد کرد. با ماندن این ۲ کهنه سرباز، خط هافبک رئال فصل آینده ترافیک جذابی را تجربه خواهد کرد.

اورلین شوامنی: هافبک دفاعی مورد علاقه آنچلوتی به احتمال فراوان یکی از بازیکنان ثابت ترکیب رئال خواهد بود. شوامنی این فصل رکورد شخصی جالبی هم با لباس کهکشانی‌ها ثبت کرده. رئال مادرید این فصل در بازی‌هایی که او حضور داشته، شکست را تجربه نکرده؛ آماری که نقش مهمش را به خوبی نمایان می‌کند. نبود احتمالی اورلین در فینال لیگ قهرمانان اروپا به دلیل مصدومیت، مهم‌ترین دغدغه مرد ایتالیایی نیمکت رئال خواهد بود چون تونی کروس متخصص بازیسازی است و به‌‌خاطر شرایط بدنی و سبک بازی‌،مناسب تنها بازی کردن در پست هافبک دفاعی نیست و نیاز به بادیگاردی مثل کاسمیرو، شوامنی یا کاماوینگا دارد.

فدریکو والورده: درست است آمار هافبک اروگوئه‌ای لوس‌بلانکوس در گلزنی کاهش داشته و همین نکته در اواسط فصل سبب انتقادات نشریات اسپانیایی شده بود اما نقش او در ترکیب اصلی مادرید بدون جانشین است. والورده در بعضی بازی های مهم با توجه به قدرت دوندگی بالا، عملا ۲ پست را همزمان برای کارلتو پوشش می‌دهد. پست هافبک بازو و بال راست. علاوه بر اینها قدرت شوت‌زنی هافبک اروگوئه‌ای در شرایط خاصی عصای دست رئال می‌شود؛ مثل بازی رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا که لوس‌بلانکوس با شوت تماشایی او از شکست خانگی مقابل سیتی گریخت. به جز قابلیت‌های فنی فوق‌العاده، از نظر روحی روانی هم شخصیت قوی و توانایی رهبری والورده به یکدست شدن ترکیب رئال کمک فراوانی می‌کند؛ به‌طوری که در رختکن مادرید همه او را کاپیتان آینده تیم می‌دانند. اگر کارلو آنچلوتی بهترین هافبک های اروپا را هم داشته باشد خیلی بعید است فده والورده را در ترکیب اصلی تیمش جای ندهد.

ادواردو کاماوینگا: دیگر هافبک فرانسوی رئال با اینکه نسبت به والورده و شوامنی کمتر در ترکیب اصلی تیم قرار گرفته اما نقش خود را به خوبی پذیرفته. کاماوینگا تعریف کامل بازیکن آچار فرانسه است چون توانایی بازی در پست‌های هافبک دفاعی، هافبک بازو سمت راست، سمت چپ و حتی دفاع چپ را دارد و در فوتبال مدرن بازیکنان چند پسته برای هر سرمربی نعمت بزرگی به حساب می‌آیند. به نظر می‌رسد در فصل آینده هم کاماوینگا نقشی مانند این فصل داشته باشد و یکی از تعویض های همیشگی و موثر کارلتو باشد.

جود بلینگام: هافبک انگلیسی رئال مادرید در تابستان گذشته به سانتیاگو برنابئو آمد در اولین فصل خودش عملکرد درخشانی از خودش نشان داد. او ثابت کرد ارزش ۱۰۳ میلیون یورو را داشته است. بلینگام علاوه بر هوش هیجانی بالا، جاگیری‌های فوق‌العاده‌ای در محوطه جریمه دارد که او را در موقعیت‌های گلزنی قرار می‌دهد. آمار بالای گلزنی به عنوان یک هافبک نشانگر این موضوع است. جود به‌ جز گلزنی و گلسازی رهبر خط پرس تیم آنچلوتی هم بوده و می‌توان این ستاره را عامل تفاوت رئال مادرید این فصل و فصل گذشته دانست. رئالی‌ها این فصل با حضور هافبک انگلیسی توانستند منچسترسیتی را در لیگ قهرمانان اروپا حذف کنند اما سال گذشته بدون حضور بلینگام در اتحاد با ۴ گل شکست خوردند.