سعید طالبی چابک

سیصد و سی و سومین بازی کلوپ روی نیمکت لیورپول در لیگ برتر انگلیس و آخرین باری که او لک‌لک‌ها را در جایی بیرون از آنفیلد هدایت می‌کند در ویلاپارک و برابر استون‌ویلای اونای امری اتفاق خواهد افتاد. قرمزها ببرند یا ببازند، تیم سوم جدول باقی می‌مانند. ماجراجویی‌ها به آخر خط رسیده. این لیورپول فقط شاید برای لذت بردن از آخرین تصاویر مرد آلمانی کنار خط طولی بازی می‌کند. دلیلی که برای لیورپولی‌ها ارزشمند است. آن‌ها با کلوپ لذت بردن از بازی را تجربه کرده‌اند و برای ادامه این تجربه زیسته نیازی به انگیزه‌های جدولی ندارند. حالا که همه‌ جام‌های ممکن از دست رفته و هیچ مقصد جذابی وجود ندارد، کلوپ و شاگردانش از مسیر اندکی که باقی‌ مانده لذت می‌برند. اما رقیب آن‌ها  تیم موفق اونای امری هنوز هم خطر رسیدن تاتنهام را احساس می‌کند و برای راه‌یابی به لیگ قهرمانان اروپا به دنبال پیروزی خانگی برابر لیورپول است. بازی آخر استون‌ویلا در خانه رقیب سرسختی مثل کریستال پالاس آماده این روزها خواهد بود. آن‌ها مجبورند برای یورگن کلوپ در آخرین میهمانیِ انگلیسی‌اش، میزبان بی‌رحمی باشند تا برای اولین بار در فرمت جدید بازی‌های اروپایی، به این ضیافت راه پیدا کنند. 

خداحافظی دراماتیک شماره 9 در دراگائو

مهدی طارمی ستاره ایرانی پورتو آخرین بازی خانگی تیمش را از روی نیمکت شروع کرد. وقتی در دقیقه 59 به زمین آمد تا آخرین دقایقش در دراگائو را سپری کند، یک گل از حریف عقب افتادند. همه چیز آماده شکل گرفتن پرده آخر بود. مهدی در ابتدا زمینه گرفتن کارت زرد دوم مدافع راست بواویشتا را فراهم کرد تا پورتو با یک یار بیشتر بازی را ادامه دهد. در دقیقه 81 بازی مساوی شد. بی‌تابی طارمی اما هنوز ادامه داشت. او دنبال چیز بیشتری بود. دنبال ثبت یک قاب شخصی ماندگار. 90 دقیقه تمام شد اما وقت‌های اضافه‌ای که در نظر گرفته شد همان فرصتی بود که مهدی لازم داشت. دقیقه 97 و ارسال بلندی که به نقطه کور خط دفاعی حریف فرستاده شد؛ همان جا که طارمی کمین کرده بود تا آخرین شکارش را تقدیم اژدها کند. پرواز مهدی و ضربه سرش آخرین حضور شماره 9 در دراگائو را به دراماتیک‌ترین شکل ممکن رقم زد. کامبک پورتو با گل مهاجمی که از فصل بعد دیگر در هوای پرتغال نفس نمی‌کشد رقم خورد تا هواداران دوباره سه بار اسم او را فریاد بزنند. آخرین قاب مهدی در خانه پورتو ماندگارتر از آن بود که برای ثبت کردنش لبخند کافی باشد. این خداحافظی دراماتیک قطعا با اشک کامل می‌شد. اشک‌هایی برای تمامی لبخندهایی که طارمی بر لب هواداران پورتو نشانده بود. اشک‌هایی برای خداحافظی «میتی طارمی».

Kill     for     Win

هولشتاین   Kill     and    Smile

در کشورمان هولشتاین را بیشتر به گاوهای شیرده معروفش می‌شناسیم که ترکیبی از دو نژاد هلندی و آلمانی هستند و روزانه حدود 60 لیتر شیر می‌دهند. حالا اما تیم فوتبال هولشتاین کیلِ آلمان برای اولین بار به سطح اول بوندسلیگا رسیده است.  هولشتاین کیل پس از تساوی یک بر یک برابر فورتونادوسلدورف برای اولین بار در تاریخ خود به بوندس‌لیگا رسید و یک صعود قابل توجه از لیگ دسته چهارم آلمان به سطح اول در 10 سال گذشته را به ثبت رساند. 

یک امتیاز برای تاریخ‌سازی کافی بود. هولشتاین کیل برای کسب یک صعود تاریخی تنها به یک امتیاز در برابر تیم شهر دوسلدورف نیاز داشت. آنها در عرض ۲ دقیقه توسط بندیکت پیچلر مهاجم خود، پیش افتادند. کریستوس تزولیس از دوسلدورف در دقیقه 70 و پس از بررسی صحنه، پنالتی به دست آمده را به گل تبدیل کرد و زمینه را برای یک مسابقه پر تنش در انتهای بازی فراهم کرد.

اما در ادامه هولشتاین کیل از حکلات دوسلدورف جان سالم به در برد و به این ترتیب شاگردان مارسل راپ با حضور در رده دوم، به بوندس‌لیگا راه پیدا کردند. مسیری که در طی 11 فصل‌، از دسته چهارم آلمان به بوندس‌لیگا ختم شد. هولشتاین کیل در سال‌های اخیر ۲ بار به صعود به بوندس‌لیگا نزدیک شده بود اما با شکست در پلی‌آف به مقصد مطلوب نرسید. آن‌ها بالاخره طلسم را شکستند و در تاریخ 123 ساله خود برای اولین بار راهی بوندس‌لیگا شدند تا پس از لورکوزنی که برای اولین بار در تاریخش به قهرمانی این لیگ دست یافت، ‌آن‌ها هم با اولین صعود تاریخی خود، برگ جدیدی از فوتبال آلمان را به نام خودشان بنویسند.

پنجاه قرارِ اول

تیم ژابی آلونسو پس از فرار بزرگی که در رم رقم زد و عوض کردن شکست دو گله با مساوی در واپسین لحظات بازی که برای‌شان با صعود به فینال لیگ اروپا همراه بود، کماکان به روند شکست‌ناپذیری خود ادامه می‌دهد. بایر لورکوزن در چارچوب هفته سی و سوم بوندس لیگا، با نتیجه ۵-۰ بوخوم را شکست داد.با این پیروزی رکورد شکست‌ناپذیری لورکوزن به ۵۰ بازی پیاپی رسید که شامل ۴۱ برد و ۹ تساوی می‌شود. شاگردان آلونسو از روزی که گام در مسیر این رکورد تاریخی گذاشتند از هر 50 قرار اول خود سربلند بیرون آمدند. 

 اکنون لورکوزن به اولین تیمی تبدیل شده که از زمان معرفی مسابقات باشگاهی یوفا، در ۵۰ بازی پیاپی شکست نخورده است. تا پایان فصل، ۳ بازی دیگر برای شاگردان آلونسو باقی‌مانده است و این روند هنوز می‌تواند ادامه  داشته باشد.