جدول لیگ انگلیس حالا فقط با دو اسم برای شناختن قهرمان مواجه است. اسم‌هایی که هر دو برازنده بالا بردن جام در انتهای این فصل لیگ جزیره هستند. رقابتی که فصل گذشته هم با کم و کیفی نزدیک به این فصل جریان داشت اما با کم آوردن توپچی‌های لندن تا انتها ادامه نداشت. این فصل اما رقابت بر سر قهرمانی بین آرسنالِ آرتتا و منچسترسیتی گواردیولا به اوج خود رسیده. دو تیمی که تا همین‌جا به اندازه قهرمان‌های ادوار زیادی از لیگ برتر امتیاز جمع کرده‌اند. دو تیمی که عملکردشان برای بردن جام معتبرترین لیگ فوتبال باشگاهی کشورهای جهان کافی بوده اما در پایان فصل دست یکی از آن‌ها به جام نخواهد رسید. 

یک شلیک دقیق 

پیروزی در اولدترافورد، رفتن به صدر و زنده نگه داشتن امید قهرمانی در جدال با غول آبیِ شهر منچستر؛ ماموریتی که آرسنالی‌ها به خوبی از پسش برآمدند. آن‌ها در مهم‌ترین مسابقه از هفته سی‌وهفتم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس با نتیجه یک بر صفر از سد شاگردان اریک تن‌هاگ گذشتند و موقتاً به صدر جدول لیگ برتر برگشتند. این پیروزی امید آرسنال را زنده نگه داشت و رقابت بر سر قهرمانی تا هفته پایانی و شاید تا آخرین دقیقه از آخرین مسابقات فصل ادامه‌دار خواهد بود. برای شکست منچستریونایتد شلخته تن‌هاگ یک شلیک دقیق کافی بود. پیکره کم‌جان یونایتدی‌ها با همان یک شلیک از پا در آمد و هیچ کدام از تعویض‌های پرشمار سرمربی هلندی نتوانستند گره‌ای از کار باز کنند. منچستریونایتد در خانه به آرسنال باخت تا همشهریِ آبی‌پوشش هنوز برای قهرمانی مجبور به بردن همه بازی‌های باقی‌مانده باشد. 

آرسنال با این پیروزی حالا فصل را بدون حتی یک شکست مقابل ۵ تیم بزرگ دیگر لیگ برتر به پایان می‌رساند و هر کدام از آن‌ها را حداقل یکبار شکست داده‌ است. شاگردان آرتتا همچنین در این فصل رکورد بیشترین پیروزی در یک فصل (۲۷ برد) را نیز شکستند و آمار بسیاری خوبی در فاز خط حمله و دفاع ثبت کرده‌اند اما همه این‌‍‌ها برای قهرمان شدن کافی نیست. آن‌ها شاید در انتهای فصل حسرت فرصت‌های از دست رفته نیمه دوم دور برگشت مقابل منچسترسیتی را بخورند. جایی که به تقسیم امتیازات بازی 

رضایت دادند.

سکان در دست سیتیزن‌ها 

37 بازی و 86 امتیاز و تفاضل گل 61 برای آرسنالی‌ها فعلا آن‌ها را در صدر جدول انگلیس قرار داده اما با توجه به یک بازی کمتر سیتیزن‌ها، همه آرسنالی‌ها می‌دانند که عوض شدن جای تیم‌های اول و دوم بسیار محتمل است. شاگردان گواردیولا که پس از حذف شدن از لیگ قهرمانان به دست رئال مادرید و در خانه، تمام تمرکزشان روی بردن لیگ جزیره است، همه حریفان اخیر را از دم تیغ گذرانده‌اند و با حالا از 36 بازی 85 امتیاز دارند. یعنی با یک بازی کمتر از آرسنال در یک امتیازی تیم آرتتا قرار دارند. یک امتیاز اختلافی که با پیروزی در بازی بعد جبران می‌شود و تساوی برای صدرنشینی کافی نیست. آرسنال تفاضل گل بهتری نسبت به سیتی به دست آورده و در این مورد یاران هالند 3 گل از توپچی‌های لندن عقب هستند. 

هر بازی و هر اتفاقی در بازی‌های پیشِ رو برای دو تیم اهمیت بالایی دارد و می‌تواند آبستن حوادثی باشد که چهره قهرمان را عوض کند اما سکان‌دار این رقابت شانه به شانه بدون شک سیتیزن‌ها هستند و در صورت پیروزی در هر دو بازی باقی مانده‌شان، ارتشِ میکل آرتتا با همه‌ توپ‌های شلیک شده‌اش در یک قدمی جام از پا در خواهد آمد.

آرسنال یک بازی خانگی برابر اورتون دارد و باید هر جور که شده از سد شاگردان سرسختِ شان دایچ عبور کند. با توجه به فرار اورتون و فاصله‌اش از منطقه خطر این اتفاق ممکن‌تر هم به نظر می‌رسد. در آن سوی رینگ اما سیتی باید به خانه تاتنهام برود. راه رسیدن به جام برای گواردیولا و شاگردانش از دروازه اسپرز می‌گذرد. دروازه‌ای که در تقابل‌های اخیر دو تیم مانع بزرگی برای پیروزی سیتیزن‌ها بوده و تاتنهامی هرگز به راحتی تسلیم‌شان نشده‌اند. در صورت فتح بازی بزرگ خارج از خانه اما کار به بازی آخر و رویارویی با وستهم می‌کشد و ثانیه‌های نفس‌گیری که هر دو تیم شایسته قهرمانی این فصل پریمیرلیگ، تا انتها در خانه و میان هواداران خودی سپری می‌کنند تا سوت‌های پایان دو بازی به صدا در بیاید. چند روز بعد در اتفاقی نادر در فوتبال انگلیس همه آرسنالی‌ها به مدت چند ساعت تاتنهامی خواهند بود.