مرتضی سعیدی

وزارت ورزش و جوانان، برای اولین‌بار اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی را در فهرست‌ ورزشکاران مشمول تجلیل و جایزه نقدی قرار داد. زمانی که تیم ساحلی در جام جهانی امارات با شکست دادن تیم‌های ملی اسپانیا، آرژانتین و تاهیتی چشم‌ها را خیره کرد، زمزمه‌های عدم حضور ساحلی‌بازان در لیست پاداش‌های وزارت ورزش بلندتر به گوش رسید. اکنون برای اولین‌بار وزارت ورزش این رویه را تغییر داده اما مساله‌ای که سوژه رسانه‌ها و افراد در فضای مجازی شده، پاداش ناچیزی است که برای مقام سومی در جام جهانی در نظر گرفته شده است.

اتفاقی که باعث اعتراض و ناراحتی شده است چراکه ارقامی به عنوان پاداش در نظر گرفته شده که در این روزگار بیشتر شبیه به شوخی‌ است. 25‌میلیون تومان برای بازیکنانی که بر سکوی سوم جهان ایستاده‌اند و پنج‌میلیون تومان برای اعضای کادر فنی که تیم را برای رسیدن به جایگاه ارزشمند جهانی هدایت کردند. عددها آنقدر خنده‌دار و پوچ هستند که نیازی نیست با قراردادها، جوایز و پاداش‌های فوتبال با توجه به عناوین کسب نشده مقایسه‌شان کرد. پاداش‌های در نظر گرفته شده‌ وزارت‌خانه تحت مدیریت آقای هاشمی، از پول توی جیبی یک اردوی آسیایی فوتبالیست‌ها هم کمتر است. با توجه به قیمت فعلی دلار، اعضای کادر فنی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان، پاداشی کمتر از 100‌دلار گرفته‌اند و پاداش بازیکنان هم به 500‌دلار نمی‌رسد.

مبنای مصوبات وزارت‌ ورزش در موارد بسیاری گنگ و نامشخص است و بررسی دقیق مصوبات، اعمال نظرات غیر کارشناسی زیادی را مشخص می‌کند. مصوباتی که همین چند ماه پیش بیانگر این بود که تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در صورت قهرمانی در جام جهانی هم در لیست مشمولان پاداش وزارت ورزش جایی ندارد.

ملی‌پوشان ساحلی کشورمان در رقابت‌های جام بین قاره‌ای، قهرمان شدند و برزیل قدرتمند را در دوبی در فینال شکست دادند. تیم ملی فوتبال ساحلی در پاتایای تایلند، در رقابت‌های قهرمانی آسیا که مقدماتی جام جهانی محسوب می‌شد، با قدرت همه تیم‌های آسیایی را از دم تیغ گذراندند و در فینال، ژاپن را ۶‌تایی کرد و بر بام آسیا ایستاد. ساحلی‌بازان در رقابت‌های مقدماتی المپیک در عربستان هم ژاپن را که از قدرت‌های فوتبال ساحلی آسیا به حساب می‌آید را از گردونه مسابقات حذف کردند و سهمیه المپیک ساحلی گرفتند تا به همراه امارات به این رقابت‌ها صعود کرده باشند.

تداوم موفقیت و قهرمانی در تیم ملی فوتبال ساحلی ایران طوری است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت. اما نکته عجیب این است که در وزارت ورزش ما انگار نمی‌شود و نشد، وجود ندارد. اگر به عملکرد تیم‌ها نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که پاداش غیرقابل قبول وزارت ورزش به ساحلی‌بازان تا چه اندازه هجو و دور از انصاف بوده و هیچ تناسبی با افتخارات کسب شده توسط ملی‌پوشان ندارد.

با توجه به سنت هر ساله وزارت ورزش و جوانان، به تیم‌هایی که روی سکوهای آسیایی و جهانی در هر سال می‌روند، در پایان سال طی مراسمی پاداش‌های ویژه‌ای داده می‌شود. اما به صورت عجیبی، برای تیم ملی فوتبال ساحلی با یک قهرمانی آسیا و گرفتن یک سهمیه المپیک، فقط 25‌میلیون تومان برای بازیکنان و پنج میلیون تومان برای کادر فنی پاداش در نظر گرفته شده. با این پاداش اعضای کادر فنی حتی نمی‌توانند به هم‌تیمی‌های خود یک شب شام بدهند! به نظر می‌رسد این فاجعه مدیریتی باید اصلاح شود. فعلا که پیام شما دریافت شد آقای وزیر! فوتبال ساحلی وصله ناجور وزارتخانه تحت مدیریت شماست و ورزشکاران براساس رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کنند مورد توجه قرار می‌گیرند؛ نه افتخاراتی که برای کشورمان کسب می‌کنند. کاش عذرخواهی در کار باشد و حداقل بگویند پاداش‌ها اشتباها به ریال پرداخت شده است.