این رقابت‌ها دیدن دارد

به موازات لیگ قهرمانان اروپا و یک روز پس از بازی‌های آن، دو بازی مرحله‌ نیمه‌نهایی لیگ اروپا برگزار خواهد شد. بازی‌هایی که به طور واضحی نسبت به چمپیونز لیگ از اهمیت کمتری برخوردار است و با توجه به نزدیکی تقویم بازی‌های دو سطح، همواره زیر سایه‌ قرار می‌گیرد. لیگی که امسال از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بود و اگر اتفاق عجیبی در آنفیلد نمی‌افتاد و لیورپول با آن شکست سه گله مقابل آتلانتا در خانه آچمز نمی‌شد و می‌توانست به جمع چهار تیم صعود کند، می‌توانست جذاب‌تر هم باشد. همین الان هم در این فصل فوتبالی، لیگ اروپا جذاب‌تر از یک جامِ درجه دو فوتبال اروپاست.

مرتضی سعیدی

 

سربازان رمی، علیه رکوردداران شکست ناپذیری اروپا

یکی از بازی‌های نیمه‌نهایی لیگ اروپا بین شاگردان دنیله ده‌روسی و ژابی آلونسو است. دو سرمربی که مدت زیادی نیست از مستطیل سبز خداحافظی کرده‌اند. بایرلورکوزن تحت هدایت ژابی آلونسو نزدیک به یک سال است که در هیچ دیداری مغلوب نشده است. آنها اخیرا قهرمان بوندس‌لیگا شدند و درحال سپری کردن بهترین روزهای تاریخ باشگاه هستند. از سوی دیگر رم با دنیله ده‌روسی دوباره به یک تیم جذاب تبدیل شده است و بدون مقایسه‌ با آلونسو که به قله‌های غیرقابل انتظاری در فوتبال آلمان رسیده، عملکرد رمی جسور روی نیمکت تیم محبوبش قابل قبول بوده و در حال پیشرفت است. بازی رم و لورکوزن از آن بازی‌هایی است که نباید تماشایش را از دست داد. احتمال اینکه قهرمان اروپا از دل این بازی بیرون بیاید زیاد است.

لورکوزنی‌ها میل به انتقام و رسیدن به فینال دارند و با این انگیزه به ایتالیا خواهند رفت. فصل قبل هم آنها در نیمه‌نهایی مقابل هم قرار گرفتند که جالوروسی موفق شد لورکوزن را حذف کند. ژابی آلونسو پیش از دیدار با رم عنوان کرده که «هدف اصلی ما قهرمانی در بوندس‌لیگا بود، اما اکنون نمی‌خواهیم متوقف شویم. هدف روشن است؛ می‌خواهیم تا پایان فصل بدون شکست بمانیم.»

در حالی که لورکوزن تمام تمرکزش روی لیگ اروپاست، رم تلاش دارد سهمیه لیگ قهرمانان را نیز به دست بیاورد و به همین خاطر ادامه سری آ برای تیم ایتالیایی بسیار مهم است. رم دو دیدار حساس برابر یوونتوس و آتالانتا دارد و نتیجه‌ گرفتن در این دو دیدار نیز برای ده‌روسی و تیمش اهمیت زیادی دارد. برای لورکوزن بوندس‌لیگا دیگر رقابتی تشریفاتی است و این تیم در دیدار برابر اینتراخت فرانکفورت می‌تواند با بازیکنان ذخیره بازی کند و تمرکزش روی صعود به فینال لیگ اروپا باشد، اما بعید است آنها این فصل خیال باختن داشته باشند.

سردار ایرانی در لباس رم

برای ما ایرانی‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های این بازی احتمال حضور سردار آزمون، ستاره ایرانی رمی‌هاست که به صورت قرضی از همین لورکوزن به رم پیوست و اکنون مقابل تیمی قرار می‌گیرد که ممکن است در انتهای فصل دوباره به آن برگردد. اگر سردار در این بازی به میدان برود با توجه به وضعیت حضور قرضی‌اش در رم اتفاق جالبی است و اگر این اتفاق منجر به تاثیرگذاری مثبت شود هم جالب‌تر خواهد شد.

دست پایین خطرناک

در بازی دیگر مرحله نیمه‌نهایی اروپا، آتالانتا که جدی‌ترین مدعی قهرمانی لیگ اروپا یعنی لیورپول را حذف کرده در خانه مارسی به مصاف تیم فرانسوی خواهد رفت. مارسی که در جدول فوتبال داخلی‌شان وضعیت خوبی ندارد و بعید است حتی سهمیه همین لیگ اروپا را کسب کند، با برتری مقابل بنفیکا خودش را به جمع چهار تیم رسانده و در لیگ اروپا عملکرد خوبی از خودش به نمایش گذاشته است. هرچند این بازی جذابیت نبرد دیگر نیمه‌نهایی را ندارد، ولی هر دو تیم نشان داده‌اند مقابل رقبای قدرتمند حرف برای گفتن دارند و می‌توانند معادلات را عوض کنند. مخصوصا آتالانتا که با حذف شاگردان کلوپ و پیروزی درخشانی که در آنفیلد به دست آورد، خط و نشان جدی برای همه تیم‌ها کشیده و حالا که در جمع چهار تیم قرار گرفته، به وضوح به دنبال حضور در فینال و بالا بردن جام است. جامی که امسال در نبود سویا، مدعی همیشگی‌اش هم با کیفیت و جذابیت مطلوبی در حال برگزاری است. جامی که قهرمانی در آن به همه سختی‌هایش می‌ارزد.