دو مربی زیر تیغ!

این هفته از لیگ برتر برای دو مربی به کابوس‌وارترین شکل ممکن سپری شد. محمد ربیعی و تیمش در اصفهان باز هم یک نتیجه ناامیدکننده خانگی را پشت سر گذاشتند و ساکت الهامی و تیمش نیز در قائمشهر، شهر خسته را خسته‌تر کردند. به نظر می‌رسد این دو مربی، در آستانه روبه‌رو شدن با شوک‌های بزرگی هستند. قبل از شروع پروژه این دو مربی، اعتقاد بیشتری نسبت به آنها وجود داشت اما به نظر می‌رسد خود آنها نیز این روزها اصلا در حال و هوای خوبی نیستند.

آریا رهنورد 

 

ربیعی و یک پروژه تمام‌شده

دوران حضور محمد ربیعی در ذوب آهن، دوران عجیبی بوده است. او شروع نسبتا خوبی در این باشگاه داشت و از برنامه‌های طولانی و نقشه‌های دور و دراز در این تیم صحبت به میان می‌آورد اما وقتی پای پیشنهاد فولاد مطرح شد، همه چیز تغییر کرد. ربیعی تصمیم به ترک ذوب گرفت و باشگاه این اجازه را به او نداد. در نتیجه به نظر می‌رسید همه چیز بین آنها تمام شده است. انگار خود ربیعی هم دیگر انگیزه زیادی برای ماندن در ذوب نداشت. نمایش این هفته آنها روبه‌روی شمس آذر، بی‌نهایت شلخته و فاقد هر نوع نظمی بود. آنها بدترین تیم این فصل در بازی‌های خانگی هستند و این موضوعی نیست که اصفهانی‌ها به سادگی با آن کنار بیایند. این پروژه انگار برای این مربی دیگر تمام شده است و خود او هم بدش نمی‌آید به این دوران پایان بدهد. ربیعی این روزها نتایجی می‌گیرد که اساسا جایگاه او را به عنوان یک مربی کارآمد تحت تاثیر قرار داده‌اند. او همیشه مربی موفقی بوده و همیشه قدم‌هایش در فوتبال را به شکل تدریجی برداشته اما انگار انتخاب ذوب از همان ابتدا نیز انتخاب درستی برای این مربی نبوده است. نه او در ذوب به خواسته‌های اصلی‌اش رسیده و نه باشگاه از عملکرد این مربی راضی بوده است. شکست ناامیدکننده این هفته برای ربیعی، نشانه‌ای از پایان یک دوران است. تیم او روبه‌روی شمس آذر نه خوب بازی کرد، نه موقعیت‌های زیادی ساخت و نه حتی توانست به گل برسد. این در حالی است که باشگاه در پنجره‌های نقل و انتقالات خواسته‌های این مربی را برآورده کرده و شرایط را برای او فراهم آورده است. ذوب هنوز تصمیمی در مورد ربیعی نگرفته اما در یک مورد، هیچ شکی وجود ندارد. اینکه او به طور حتم در فصل بعد روی نیمکت این باشگاه دیده نخواهد شد.

ساکت سقوط می‌کند؟

در مورد نساجی، ماجرا حتی عجیب‌تر از ذوب آهن است. نساجی این فصل به لیگ قهرمانان آسیا قدم گذاشت و برای اولین بار به این تورنمنت رسید اما ظاهرا به هیچ وجه آماده حضور در این تورنمنت نبود. رفتن به آسیا موجب شد نساجی با مشکلات بزرگ‌تری دست و پنجه نرم کند. تیم کاملا دچار فروپاشی شد و در لیگ تا می‌توانست امتیاز از دست داد. تیمی که فصل را با مهدی رحمتی شروع کرده بود، به سراغ یک مربی اسپانیایی رفت اما وقتی با او هم نتیجه نگرفت، به سراغ ساکت الهامی رفت. مردی که یک بار نساجی را از سقوط حتمی در لیگ برتر نجات داده بود. با این حال پروژه بازگشت ساکت به قائمشهر تا امروز اصلا پروژه موفقی نبوده است. تیم او این هفته نیز روبه‌روی ملوان در خانه شکست خورد تا یکی از جدی‌ترین گزینه‌های سقوط باشد. این فقط نتایج نیستند که باورها نسبت به ساکت را تغییر داده‌اند. او حتی خرافات را به شکل جدی وارد تیمش کرده است. تیمی که برای سال‌ها با لباس قرمز مسابقه می‌داد اما از زمان بازگشت ساکت یا سفید پوشیده و یا رنگ مشکی را برای خودش انتخاب کرده است. با این حال سفید پوشیدن روبه‌روی ملوان نیز برای امتیاز گرفتن از تیم مهدی تارتار کافی به نظر نمی‌رسید. شاید روزهای خوب قائمشهر در فوتبال ایران دیگر به پایان رسیده‌اند. باشگاهی که تا قهرمانی جام حذفی و حضور در آسیا برای اولین بار در تاریخ هم جلو رفته بود، حالا فاصله‌ای با سقوط از لیگ برتر ندارد. اگر هم آنها از لیگ سقوط کنند، اصلا بعید نیست برای مدت‌ها نتوانند به سطح اول فوتبال ایران برگردند. دفعه قبل 24 سال طول کشید تا نساجی دوباره خودش را به رقابت‌های لیگ برتر برساند و بعید نیست باز هم چنین انتظاری برای این تیم اتفاق بیفتد. انتخاب ساکت تا امروز نه‌تنها به بحران نساجی پایان نداده، بلکه بحران بزرگ‌تری برای این باشگاه به وجود آورده است. بحرانی که ممکن است در نهایت به سقوط تیم شمالی از سطح اول فوتبال ایران منجر شود. این یک کابوس بسیار بزرگ برای نساجی به شمار می‌رود و این تیم را با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌کند. هواداران نساجی حالا بیشتر از همیشه نگران شرایط خاص این روزهای تیم‌شان هستند.