ساعت شلوغی

سال ۱۴۰۳، سال نسبتا شلوغی برای ورزش ایران و حتی جهان به حساب می‌آید. به هر حال معتبر‌ترین رویداد ورزشی جهان قرار است در این سال برگزار شود و بدون شک ورزش ایران هم تحت‌تاثیر المپیکی قرار خواهد گرفت که به اروپا برگشته و قرار است ورزشکاران جهان را در فرانسه دور هم جمع کند. البته فوتبالی‌ها هم نباید خیلی نگران باشند چراکه در تقویم امسال، برنامه جام ملت‌های اروپا هم گنجانده شده است. البته این جدا از بازی‌های باشگاهی است که طبق روال سال‌های قبل، امسال هم پیگیری خواهند شد؛ از مشخص شدن قهرمانان لیگ‌های اروپایی در ماه‌های ابتدایی سال گرفته تا فینال لیگ قهرمانان اروپا.

آریا طاری

فروردین 1403: هیجان محض با فوتبال

لیگ برتر فوتبال ایران پس از یک وقفه کوتاه، دوباره اواسط فروردین از سر گرفته شده تا با فشردگی زیادی ادامه پیدا کند و در نهایت به پایان برسد. به نظر می‌رسد برگزاری لیگ برتر تا حوالی خردادماه ادامه خواهد داشت. فروردین به طور کلی یک ماه فوتبالی بر ای ورزش ایران است. ماهی که با نبردهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی آغاز شده و حالا با دیدارهای حساس در لیگ برتر مردان و حتی لیگ برتر زنان ادامه پیدا می‌کند. البته که سرنوشت لیگ مردان در این ماه مشخص نخواهد شد اما هم در بالا و هم در پایین جدول، دیدارهای این ماه بسیار تعیین کننده خواهند بود. در مقابل خاتون بم که دیگر به قهرمانی در لیگ برتر بانوان عادت کرده، بلافاصله پس از تعطیلات نوروز و پیش از برگزاری بازی آخرش در مسابقات، دهمین قهرمانی‌اش را قطعی کرد و اجازه نداد کار به روزهای آخر اولین ماه سال بکشد.

اردیبهشت 1403: همه در انتظار فوتسال

نهم اردیبهشت ماه، فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا برگزار خواهد شد. رقابتی که بدون شک ایران هم باید سهمی از آن داشته باشد. همین که ژاپن جام ملت‌های فوتسال آسیا را به عنوان مدافع عنوان قهرمانی شروع می‌کند، یک اتفاق تلخ برای فوتسال ایران به شمار می‌رود. آخرین قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌ها سال‌2018 به دست آمده و ایران شانس قهرمانی در دوره قبلی بازی‌ها را از دست داده است. جام ملت‌های فوتسال آسیا این‌بار با حضور 16‌تیم در کشور تایلند برگزار خواهد شد. تیم وحید شمسایی در این رقابت‌ها با کویت، بحرین و افغانستان همگروه است و قطعا به عنوان تیم اول این گروه راهی مرحله بعدی خواهد شد. اگر هم ایران و هم ژاپن در گروه‌شان صدرنشین شوند، این دو تیم تا فینال با هم برخورد نخواهند کرد. آخرین فینال آسیا نیز بین این دو تیم برگزار شد و با قهرمانی سامورایی‌ها به پایان رسید. با این وجود هنوز هم تیم ملی ایران با اختلاف بسیار زیاد پرافتخارترین تیم این رقابت به شمار می‌رود. وحید شمسایی نیز به عنوان بهترین گلزن ملی برتر در تاریخ فوتسال آسیا و یکی از مهم‌ترین چهره‌های فوتسال دنیا، امیدوار است این بار دیگر تیم‌اش را روی سکوی اول آسیا قرار بدهد. سکویی که قبل از هر تیمی، به فوتسال ایران تعلق دارد. شمسایی در تازه‌ترین مصاحبه‌اش مدعی شده به چیزی قهرمانی فکر نمی‌کند و می‌خواهد جام را به تهران بیاورد.  پس از اینکه فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا توانست ژاپن را شکست دهد، حالا همه خودشان را آماده انتقامی سخت از ژاپن در فوتسال کرده‌اند.

خرداد 1403، والیبال به دنبال معجزه

تنها 12روز پس از شروع خرداد سال‌1403، بزرگ‌ترین دیدار باشگاهی سال فوتبال اروپا برگزار خواهد شد. جایی که تیم‌های فینالیست لیگ قهرمانان در ورزشگاه ومبلی به مصاف هم می‌روند. این هفتمین‌بار است که این استادیوم به عنوان میزبان فینال لیگ قهرمانان انتخاب شده است. خیلی‌ها باور دارند که سیتی با گواردیولا، موفقیت فصل گذشته را تکرار می‌کند و خیلی‌ها هم شانس قهرمانی را به تیم شماره یک تاریخ این جام یعنی رئال‌مادرید می‌دهند. به نظر می‌رسد هر تیمی که از بین رئال و سیتی برنده یک چهارم نهایی شود، شانس زیادی برای رسیدن به فینال خواهد شد. سیتی سال گذشته قهرمان این رقابت‌ها شد و رئال مادرید 2‌سال قبل، به مقام قهرمانی این تورنمنت رسید.

خردادماه برای والیبال ایران نیز ماه بسیار مهمی خواهد بود. از اولین روزهای خرداد، نبردهای تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها آغاز می‌شود. سوم خردادماه ایران باید مقابل صربستان قرار بگیرد. تیم ملی در این مرحله با ایتالیا، کوبا و آرژانتین هم مسابقه خواهد داد. ایران در هفته دوم لیگ ملت‌ها نیز با ژاپن، برزیل، بلغارستان و ترکیه برخورد می‌کند و در هفته سوم با امریکا، هلند، فرانسه و آلمان مسابقه می‌دهد. این رقابت‌ها برای ایران از همیشه مهم‌تر به نظر می‌رسند. چرا که آسمان‌خراش‌های والیبال در صورت ناکامی در این رقابت‌ها، باید با رویای حضور در المپیک وداع کنند.

جام ملت‌های اروپای سال 2024، اواخر اردیبهشت شروع خواهد شد اما بخش اعظم این رقابت‌ها در تیرماه برگزار می‌شود. قهرمان این دوره قاره اروپا نیز روز بیست‌و‌چهارم تیرماه معرفی خواهد شد. این یکی از مهم‌ترین رقابت‌های سال در دنیای فوتبال به حساب می‌آید. بر خلاف دوره قبلی و ابتکار انتقادبرانگیز یوفا در برگزاری تورنمنت در چند کشور مختلف، این‌بار آلمان به تنهایی میزبان جام خواهد بود

تیر 1403، مهم‌ترین روز سال برای فوتبال

جام ملت‌های اروپای سال 2024، اواخر اردیبهشت شروع خواهد شد اما بخش اعظم این رقابت‌ها در تیرماه برگزار می‌شود. قهرمان این دوره قاره اروپا نیز روز بیست‌و‌چهارم تیرماه معرفی خواهد شد. این یکی از مهم‌ترین رقابت‌های سال در دنیای فوتبال به حساب می‌آید. بر خلاف دوره قبلی و ابتکار انتقادبرانگیز یوفا در برگزاری تورنمنت در چند کشور مختلف، این‌بار آلمان به تنهایی میزبان جام خواهد بود. پس از جام جهانی 2006 این اولین‌بار است که آلمان میزبان یک تورنمنت بزرگ می‌شود. 24‌تیم مختلف در این جام حاضر هستند و آلمانی‌ها 10‌ورزشگاه را برای پذیرایی از کشورهای مختلف در نظر گرفته‌اند. آلمانی‌ها معمولا به نظم در برگزاری دیدارهای فوتبال شهرت دارند و این بار هم یکی از منظم‌ترین دوره‌های جام ملت‌ها را برگزار خواهند کرد.

جالب اینکه روز فینال جام ملت‌های اروپا و فینال جام ملت‌های آمریکای جنوبی یا همان کوپا آمریکا، یکسان خواهد بود. به لحاظ فوتبالی، این مهم‌ترین روز سال است. کوپا این‌بار در آمریکا برگزار خواهد شد و 16‌تیم نیز در آن شرکت خواهند داشت. 10‌تیم از آمریکای جنوبی و 6‌تیم از آمریکای شمالی و مرکزی قرار است در این رقابت‌ها با هم روبه‌رو شوند. با حضور 6‌تیم میهمان شاید شاهد یکی از خاص‌ترین دوره‌های کوپا باشیم. آرژانتین آخرین قهرمان این جام به شمار می‌رود که در خاک برزیل، قهرمان قاره لقب گرفته است. مسی و رفقا این بار برای موفقیت دیگری به این تورنمنت برمی‌گردند.

مرداد 1403؛ ز غوغای جهان فارغ!

سال 1403 به یک دلیل سال بسیار مهمی برای ورزش به حساب می‌آید و آن دلیل، برگزاری رقابت‌های المپیک است. المپیک 2024 پاریس از جمعه پنجم مردادماه شروع می‌شود و تا بیست‌و‌یکمین روز از این ماه ادامه خواهد داشت. آن‌وقت دیگر هیچ اتفاقی در دنیا به اندازه برگزاری المپیک اهمیت ندارد و هیچ خبری به اندازه مدال گرفتن یا نگرفتن ورزشکاران مختلف روی جهان تاثیر نمی‌گذارد. ایران به لحاظ کسب سهمیه تا امروز عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشته اما انتظار می‌رود در زمان باقی مانده تا شروع المپیک، سهمیه‌های بیشتری به دست بیاورد. مثل همیشه کشتی، امید اول کسب مدال کاروان ایران است و برخورد احتمالی یزدانی تیلور در فینال المپیک برای دومین دوره متوالی هم، شاید مهیج‌ترین لحظه برای هواداران ورزش ایران در این مسابقه‌ها خواهد بود. این المپیک 329‌رویداد در 32‌رشته ورزشی مختلف در خودش خواهد داشت. حداقل 10‌هزار و 500‌ورزشکار مختلف نیز از کشورهای محتلف در این رقابت‌ها به میدان خواهند رفت تا مهم‌ترین لحظه‌های دوران ورزشی‌شان را تجربه کنند. از سال‌2012 به بعد دیگر المپیک در قاره اروپا برگزار نشده بود و حالا بعد از 12‌سال، این رقابت‌ها دوباره به این قاره برمی‌گردد. خیلی‌ها منتظر هستند تا پاریس، یکی از زیباترین و بهترین دوره‌های تاریخ المپیک را میزبانی کند. با اختلاف بسیار زیاد، این مهم‌ترین اتفاق ورزشی سال 1403 خواهد بود.

سال 1403 به یک دلیل سال بسیار مهمی برای ورزش به حساب می‌آید و آن دلیل، برگزاری رقابت‌های المپیک است. المپیک 2024 پاریس از جمعه پنجم مردادماه شروع می‌شود و تا بیست‌و‌یکمین روز از این ماه ادامه خواهد داشت. آن‌وقت دیگر هیچ اتفاقی در دنیا به اندازه برگزاری المپیک اهمیت ندارد و هیچ خبری به اندازه مدال گرفتن یا نگرفتن ورزشکاران مختلف روی جهان تاثیر نمی‌گذارد

شهریور 1403؛ لذت دوباره از فوتبال باشگاهی

وقتی یورو و المپیک به پایان برسند، دوباره زمان لذت بردن از  فوتبال داخلی خواهد آمد. بسیاری از لیگ‌های دنیای فوتبال مرداد ماه و شهریورماه دوباره کلید می‌خورند و با هیجان قابل توجهی دنبال می‌شوند. به نظر می‌رسد یک فصل نقل‌و‌انتقالات هیجان‌انگیز هم برای فوتبال اروپا در پیش خواهد بود. شاید شهریور آینده، همه کیلیان امباپه را با لباس رئال‌مادرید تماشا کنند. بیست و چهارمین دوره لیگ فوتبال ایران نیز اواخر تابستان آینده شروع خواهد شد. لیگی که به نظر می‌رسد ماجراهایی جذاب در خودش داشته باشد.

مهر 1403، بازی‌های سرنوشت‌ساز

بازی‌های سرنوشت‌ساز تیم ملی در مرحله بعدی مقدماتی جام‌جهانی، به زودی از راه خواهد رسید. در این مرحله ایران با 5‌تیم همگروه است و از هر دو گروه دو تیم به طور مستقیبم راهی جام‌جهانی خواهند شد. تیم‌های سوم و چهارم هر گروه هم شانس رسیدن به مرحله بعدی را خواهند داشت. فوتبالی‌ها منتظر امسال قلعه‌نویی به وعده جوانگرایی در تیم ملی عمل کند؛ اتفاقی که حداقل در فروردین‌ماه و شروع بازی‌های ملی رخ نداد و انتقادات زیادی را برای ژنرال و کادرفنی‌اش به همراه داشت.

بهمن 1403

طرفداران رقابت‌های هندبال می‌توانند از اواخر دی ماه تا اواسط بهمن ماه، به تماشای رقابت‌های جام جهانی 2025 هندبال بنشینند. هر چند که تیم ملی ایران در این رقابت‌ها حاضر نخواهد بود. تیم ملی در آخرین دوره جام ملت‌ها نتایج خوبی به دست نیاورد و همین مسئله موجب شد سهمیه جهانی این تیم در نهایت از دست برود. اتفاق تلخی که یک تلنگر بزرگ برای هندبال ایران محسوب می‌شد. در نهایت چهار تیم از قاره آسیا سهمیه جهانی را از ان خودشان کردند و ایران بین این 4 تیم دیده نمی‌شد.