آریا طاری

پرسپولیس سرانجام یک مدافع چپ را به خدمت گرفت. اتفاقی که از شروع فصل یحیی گل‌محمدی روی آن اصرار زیادی داشت اما در نهایت پس از جدایی این مربی اتفاق افتاد. آنها با ستاره سابق تیم ملی قطر یعنی عبدالکریم حسن قرارداد امضا کرده‌اند. بازیکنی که یکی از بهترین‌های عنابی‌ها در مسیر تبدیل شدن به قهرمان جام ملت‌های 2019 بود اما به دلایلی از تیم ملی جدا شد. حسن سال‌ها در فوتبال باشگاهی قطر حضور داشته و حالا، قرار است تجربه تازه‌ای در پرسپولیس داشته باشد.

یک   بازیکن   بین‌المللی

پرسپولیس از شروع این فصل، بحران نداشتن یک مدافع چپ تخصصی را احساس می‌کرد. معمولا دو نفر در این بخش از زمین به میدان می‌رفتند؛ وحید امیری که در بیشتر هفته‌های این فصل مصدوم بود و علی نعمتی که در سمت چپ عملکرد متوسطی داشت. البته که یحیی در هفته‌های اخیر از محمدمهدی احمدی نیز در این سمت از زمین استفاده کرد اما تجربه این بازیکن برای فیکس شدن در تیمی مثل پرسپولیس کافی به نظر می‌رسد. حالا قرمزها صاحب بازیکنی با تجربه بین‌المللی شده‌اند. مدافعی که مدت زیادی در سطح اول فوتبال آسیا بازی کرده است.

از  اسپایر تا    السد

عبدالکریم حسن یکی از بازیکنانی بود که سال 2011 از کمپ اسپایر خارج شدند. در حقیقت او یکی دیگر از محصولات این کمپ در فوتبال قطر به شمار می‌رود. او در همان سال به السد ملحق شد تا برای بهترین تیم فوتبال در کشور قطر به میدان برود. همان سال 2011 عبدالکریم تبدیل به جوان‌ترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا شد. جالب اینکه این بازیکن اولین بازی‌اش در لیگ قهرمانان را روبه‌روی استقلال تهران پشت سر گذاشت. السد قطر در همان فصل، قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد و حسن نیز در همان فصل جایزه بازیکن جوان فوتبال قطر را از آن خودش کرد. این بازیکن در مجموع 13 فصل برای السد به میدان رفت و در این دوران چهار بار لیگ ستارگان قطر را برد. یک بار قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و یک بار رسیدن به نیمه‌نهایی و در نهایت سکوی سوم جام جهانی باشگاه‌ها نیز موفقیت مهم دیگری برای این بازیکن به شمار می‌رفت.

کوتاه  در بلژیک

عبدالکریم حسن برای مدتی هم به یوپن بلژیک رفت تا شانس بازی در یک لیگ اروپایی را به دست بیاورد. با این حال این دوران برای او چندان خوب پیش نرفت. این بازیکن تنها 10 بار برای یوپن بازی کرد و باشگاه نیز تصمیم به قطعی کردن قرارداد قرضی او نگرفت تا این دوران برای این مدافع چپ خیلی زود به پایان برسد. حسن پس از این تجربه به السد برگشت و برای مدتی نیز در این تیم به میدان رفت اما پس از چند سال با مدیران و مربیان باشگاه به مشکل خورد و تیم را ترک کرد. باشگاه السد رسما اعلام کرد که این بازیکن با خصوصیات مدنظر باشگاه هماهنگ نیست و باید از تیم برود. حسن سپس برای مدتی به جهرا در فوتبال کویت رفت. او در طول یک فصل بازیکن ثابت این باشگاه بود. حالا این بازیکن قرار است از نیم‌فصل دوم امسال برای پرسپولیس در تهران توپ بزند.

مرد سال آسیا

مهم‌ترین اتفاق در دوران ورزشی عبدالکریم حسن، تبدیل شدن به مرد سال آسیا در سال 2018 بود. او این موفقیت بزرگ را در رقابت با بیرانوند جشن گرفت و حالا قرار است همبازی بیرو در ترکیب پرسپولیس تهران باشد. بدون شک این چالش جذابی برای ستاره 30 ساله فوتبال قطر خواهد بود. یک مدافع چپ فیزیکی و تنومند که شوت‌زنی، یکی از بهترین ویژگی‌هایش به شمار می‌رود.

حسن و تیم ملی

عبدالکریم حسن برای چند سال در رده‌های سنی مختلف تیم ملی قطر به میدان رفته بود. او در سال 2010 سرانجام اولین بازی ملی‌اش را در این تیم انجام داد و برای قطر به میدان رفت. او فقط 17 ساله بود وقتی به جام ملت‌های 2011 دعوت شد و لقب جوان‌ترین بازیکن جام را به دست آورد. حسن چهار سال در دوره بعدی جام ملت‌های آسیا در استرالیا نیز یکی از بهترین‌های جام به شمار می‌رفت. او سال 2019 با تیم ملی قطر، جام ملت‌های آسیا را برد. اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ فوتبال قطر رخ می‌داد. پس از این موفقیت تاریخی، دوران فوتبال عبدالکریم حسن برای همیشه وارد عصر تازه‌ای شد. با این حال او برخلاف انتظارها در جام جهانی همراه تیمش نبود و از ترکیب عنابی‌ها جدا شد و تا امروز دیگر هم به تیم ملی برنگشت.