آریا رهنورد

برای تماشای اولین گل تیم ملی در جام ملت‌ها، اصلا ناچار نبودیم انتظار بکشیم. همین که داور سوت را به سمت دهانش برد، تیم ملی گل اول را زده بود و ستاره‌ها در حال جشن گرفتن این گل دیده می‌شدند. دومین بازی تیم ملی فردا روبه‌روی هنگ‌کنگ برگزار خواهد شد. جایی که شاگردان ژنرال به یک پیروزی دیگر فکر می‌کنند تا با خیال راحت و صعود کاملا مسجل به استقبال بازی سوم بروند. این نبرد هم بیشتر به یک نبرد تمرینی برای تیم ملی ایران شباهت خواهد داشت.

امیر و یورن، تفاوت‌های بسیار بزرگ

داستان دو مربی قبل از نبرد امروز، کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. امیر قلعه‌نویی سال‌ها در فوتبال ایران حضور داشته، افتخارات زیادی در لیگ برتر به دست آورده، حتی یک بار سرمربی تیم ملی بوده و به طور کلی شناخت بسیار دقیقی از همه نفرات تیم دارد. در مقابل اما یورن اندرسون، یک مربی خارجی است که پیش از پذیرفتن هدایت تیم ملی هنگ‌کنگ، هرگز شناختی از فوتبال این کشور نداشت. او در آلمان، یونان و اتریش کار کرده و برای دو سال هم سرمربی تیم ملی کره‌شمالی بوده است. اندرسون فقط هدایت تیم ملی هنگ‌کنگ را بر عهده ندارد. او سرمربی تیم زیر 23 سال این کشور نیز بود. یعنی همان تیمی که رضا عنایتی را از بازی‌های آسیایی کنار زد. پس امیر حالا می‌خواهد انتقام شاگرد محبوبش را از این مربی بگیرد.

برخوردهای ایران و هنگ‌کنگ، هرگز تساوی نداشته است. این دو تیم مجموعا در هشت بازی به مصاف هم رفته‌اند که ایران هفت برد به دست آورده و هنگ‌کنگی‌ها فقط یک بار در یک دیدار غیررسمی برنده شده‌اند. بدون شک بازی امروز هم دردسرهای زیادی برای این تیم به همراه نخواهد آورد

آن‌چه گذشت

در هفته اول جام ملت‌های آسیا، شرایط دو تیم کاملا متفاوت بود. ایران به راحتی توانست چهار بار دروازه فلسطین را باز کند و خودش را در صدر جدول گروه قرار بدهد. شرایط برای تیم ملی  هنگ‌کنگ اما به شدت متفاوت بود. آنها با سه گل روبه‌روی اولین حریف‌شان یعنی امارات شکست  خوردند. برای هنگ‌کنگی‌ها این بازی، یک نبرد مرگ و زندگی خواهد بود. چراکه اگر باز هم با تفاضل بالا شکست بخورند، در یک قدمی حذف از جام قرار خواهند گرفت. بعید به نظر می‌رسد  که آنها روی امتیاز گرفتن از بازی امروز حساب کنند. سرنوشت صعود آنها از این گروه به عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم جام، به دیدار آخر با فلسطین گره خورده است.

بازی بدون تساوی

برخوردهای ایران و هنگ‌کنگ، هرگز تساوی به همراه نداشته است. این دو تیم مجموعا در هشت بازی به مصاف هم رفته‌اند. در این هشت بازی، ایران هفت برد به دست آورده و هنگ‌کنگی‌ها فقط یک بار برنده شده‌اند. تنها برد این حریف روبه‌روی ایران، سال 1974 در یک بازی غیررسمی اتفاق افتاد. این دو تیم مدتی قبل در مقدماتی جام جهانی 2026 در تهران با هم مسابقه دادند و شاگردان قلعه‌نویی توانستند حریف را با نتیجه چهار بر صفر شکست بدهند. بدون شک بازی امروز هم دردسرهای زیادی برای این تیم به همراه نخواهد آورد.

ترکیبی که تکرار می‌شود

به احتمال زیاد امیر قلعه‌نویی برای این بازی هم به سراغ همان ترکیب بازی اول تیمش خواهد رفت. علیرضا بیرانوند باز هم روی خط دروازه قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد صادق محرمی نیز در سمت راست خط دفاعی به میدان خواهد رفت. چراکه رامین هنوز آمادگی لازم برای 90 دقیقه بازی کردن را به دست نیاورده است. در مرکز زمین، مصدومیت شجاع چندان جدی نیست و او احتمالا در کنار کنعانی در قلب دفاع به میدان خواهد رفت. در سمت چپ هم احسان حاج‌صفی، گزینه اصلی حضور در ترکیب تیم ملی خواهد بود. امیر همچنان از زوج سامان و سعید در مرکز  زمین جدا نمی‌شود. چراکه این دو نفر در کنار هم، در بازی اول هم عملکرد بسیار خوبی داشتند و توانستند نظرات مثبت کادر فنی را جلب کنند. جلوتر از آنها نیز احتمالا مهدی قایدی در چپ، جهانبخش در راست، مهدی طارمی پشت سر مهاجم و سردار آزمون در نوک حمله به میدان خواهند رفت. این ترکیب ایده‌آل، می‌تواند ایران را به یک مدعی برای بردن جام قهرمانی  تبدیل کند.

سردار و بیرو، در انتظار دو رکورد

علیرضا بیرانوند نتوانست در مسابقه اول دروازه تیمش را بسته نگه دارد و به شدت نیز از این اتقاق عصبانی به نظر می‌رسید. با این حال او هنوز این شانس را دارد که روبه‌روی حریف فردای تیم ملی، با بسته نگه داشتن دروازه از رکورد کلین‌شیت‌های یکی از بهترین گلرهای تاریخ ایران یعنی احمدرضا عابدزاده عبور کند. سردار آزمون هم اگر تنها یک گل ملی دیگر به ثمر برساند، بالاتر از کریم باقری به سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی ایران تبدیل خواهد شد. رکوردی که برای او بسیار ارزشمند و فوق‌العاده خواهد بود. به نظر می‌رسد این دو مسابقه به این دلایل، برای این دو ستاره مهم تیم ملی ایران نیز انگیزه‌های مضاعفی به وجود بیاورند. آنها می‌توانند در کنار هم، روز درخشانی را در ترکیب تیم ملی سپری کنند و نقش مهمی در رقم خوردن دومین برد ایران در این جام داشته باشند.