آریا طاری

آسیا، وسیع‌ترین قاره همه دنیا به شمار می‌رود. این پرجمعیت‌ترین قاره دنیا هم هست و دو کشور با جمعیتی میلیاردی در آن دیده می‌شوند. در نتیجه، هر دستاوردی که در این رقابت‌ها به دست بیاید، دستاورد بسیار خاصی خواهد بود. حالا هم دوباره بعد از چهار سال، چشم قاره کهن به زمین فوتبال دوخته شده است. همه چیز آماده به نظر می‌رسد تا یک تورنمنت جذاب دیگر هم برگزار شود. به همین بهانه، بد نیست بخشی از رکوردهای مربوط به گذشته این جام را نیز مرور کنیم.

بازیکن   تورنمنت؛   سه  ایرانی   و   چهار   ژاپنی

اولین بار از سال 1968 بود که جایزه بهترین بازیکن دوره جام ملت‌ها به این تورنمنت معرفی شد. آن سال با پو عنوان بهترین بازیکن جام را به دست آورد. چهار سال بعد ابراهیم آشتیانی و در دوره بعدی علی پروین از ایران به عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا معرفی شدند. سال 1984 این عنوان به جیا ژیوکوان از تیم ملی چین تعلق گرفت. سپس کیم جو سونگ از کره‌جنوبی توانست این عنوان ارزشمند را از آن خودش کند. کازیوشی میورا از ژاپن، خداداد عزیزی از ایران و دو بازیکن دیگر از سامورایی‌ها یعنی هیروشی نانامی و شونسوکه ناکامورا از ژاپن برنده‌های بعدی این عنوان بودند. پس از آن یونس محمود، کیسوکه هوندا و ماسیمو لونگو از استرالیا این جایزه را از آن خودشان کردند. در دوره قبلی هم معز علی از قطر، بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا شد.

بهترین   گلزنان  تاریخ؛   شهریار در  صدر

علی دایی بیشتر از هر بازیکن دیگری در قاره آسیا، موفق به گلزنی در جام ملت‌ها شده است. شهریار در دوره‌های مختلف حضور در این تورنمنت 14 گل به ثمر رسانده و همچنان از این حیث رکورددار است. لی دونگ گوک از کره جنوبی نیز توانسته 10 گل در جام ملت‌ها بزند. تاریخ جام ملت‌های آسیا، سه بازیکن با 9 گل زده هم دارد. نائوهیرو تاکارا از تیم ملی ژاپن، معز علی از تیم ملی قطر و علی مبخوت از تیم ملی امارات. جاسم الهویدی از تیم ملی کویت و یونس محمود از تیم ملی عراق نیز موفق به زدن هشت گل در این رقابت‌ها شده‌اند.

بیشترین   گل  در   یک   دوره؛   معز   بالاتر   از   دایی

برای چند سال، رکورد هشت گل علی دایی در جام ملت‌های 96، بیشترین تعداد گل زده در یک جام بود. با این حال معز علی با زدن 9 گل در دوره قبلی این رکورد را از آن خودش کرد. بهتاش فریبا و چون سون هون از کره جنوبی نیز دو بازیکن دیگری هستند که سابقه زدن هفت گل در یک دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را دارند.

بیشترین   قهرمانی؛   پرویز   قلیچ‌خانی

فقط یک بازیکن در طول تاریخ، موفق به بردن سه جام ملت‌ها شده و پرویز قلیچ‌خانی، این عنوان را از آن خودش کرده است. او تنها بازیکن تیم ملی ایران به شمار می‌رفت که در هر سه دوره منجر به قهرمانی ایران در آسیا، عضو تیم ملی بود و در فهرست نهایی دیده می‌شد. قلیچ‌خانی با سه قهرمانی در جام ملت‌ها، پرافتخارترین بازیکن این رقابت است. ستاره‌ای که یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران نیز به شمار می‌رود.

بیشترین   حضور؛   رکوردی  برای   بازیکن   ازبک

بازیکنان بسیار زیادی هستند که در چهار دوره جام ملت‌ها بازی کرده‌اند. در این دوره کریم انصاری‌فرد نیز به این رکورد ویژه دست یافت. با این حال ایگناتی نستروف از ازبکستان با پنج دوره حضور در جام ملت‌های آسیا، رکورددار بیشترین حضوردر این رقابت‌ها به شمار می‌رود. او اولین بار در جام ملت‌های 2004 شرکت کرد و تا سال 2019 همواره بخشی از این تورنمنت به شمار می‌رفت.

سریع‌ترین   گل‌های  تاریخ   جام   ملت‌ها

جام ملت‌های آسیا سه گل در زمانی حدود 20 ثانیه یا کمتر داشته است. علی مبخوت در جام ملت‌های 2019 تنها در 14 ثانیه دروازه بحرین را باز کرد و رکورد جالبی از خودش به جا گذاشت. این سریع‌ترین گل تاریخ جام ملت‌ها به شمار می‌رود. فتحی کمیل از امارات نیز موفق شد 20 ثانیه پس از شروع دیدار تیم ملی کشورش با چین در جام ملت‌های 1976 برای تیمش گل بزند. ژی یوژین از چین نیز سابقه گلزنی در ثانیه 20 در جام ملت‌های 1992 را دارد.

بیشترین   و   کم‌ترین    تماشاگر

رکورد بیشترین تماشاگر در تاریخ جام ملت‌ها اتفاقا به ایران اختصاص دارد. سال 1976 صد هزار نفر در ورزشگاه آزادی از نزدیک به تماشای دیدار فینال بین ایران و کویت نشستند. دیداری که در نهایت با برتری تیم ملی ایران با تنها گل علی پروین تمام شد. کم‌ترین میزان تماشاگر هم سال 1980 در بازی بین بنگلادش و کره‌شمالی رقم خورد. جایی که فقط سیصد نفر این مسابقه را از نزدیک دیدند تا کم‌تماشاگرترین بازی تاریخ جام ملت‌ها را پشت سر بگذارند. کم تماشاگرترین دوره جام ملت‌ها نیز به جز دوره‌های اول، جام ملت‌های 2007 بود که به میزبانی مشترک چهار کشور مختلف برگزار شد.