لشکر برنده‌ها!

جام ملت‌های آسیا به زودی آغاز می‌شود و در همین راستا لیگ برتر ایران با پایان نیم‌فصل تعطیل شد تا برای مدتی فوتبال در سطح ملی دنبال شود. به همین بهانه، بد نیست اسم‌هایی را مرور کنیم که همین فصل در تیم جدید، به سرعت جا افتادند و به خریدهای مهمی برای تیم‌شان تبدیل شدند. بخشی از این بازیکنان در فهرست جدید تیم ملی هم حضور دارند. نکته جالب در مورد این لیست، حضور بسیار کمرنگ مهره‌های خارجی است. این یعنی باشگاه‌های ایرانی در این فصل عملکرد خوبی در جذب مهره‌های خارجی کارآمد از خودشان نشان نداده‌اند.

آریا طاری

رضا اسدی: سپاهان در این فصل، مهره‌های پرشماری را به خدمت گرفته است. از هادی محمدی و برایان دابو تا عیسی آل‌کثیر و رضا شکاری. با این حال هیچ بازیکن تازه‌واردی در این تیم، حتی نزدیک به سطح رضا اسدی نیز بازی نکرده است. رضا نه‌تنها یکی از بهترین‌های این فصل سپاهان، بلکه یکی از بهترین‌های این فصل لیگ برتر بوده است. حالا معلوم شد که این بازیکن، ارزش پرداخت یک رقم قرارداد سنگین را داشته است. بی‌جهت هم نبود که هم استقلال و هم پرسپولیس قصد داشتند این بازیکن را جذب کنند. رضا اسدی این روزها برای آقای گلی لیگ برتر هم تلاش می‌کند. بازیکنی که با یک ضربه ایستگاهی مهارنشدنی، دروازه پرسپولیس را باز کرد و طلسم سال‌ها برنده نشدن سپاهان روبه‌روی این حریف در نقش جهان را شکست.

روبرتو تورس: بی‌دلیل نبود که نکونام این بازیکن را به هر قیمتی برای تیمش می‌خواست. تورس به فوتبال ایران آمد تا در فولاد زیر نظر این مربی بازی کند اما وقتی جواد از این تیم جدا شد، او هم از فولاد فاصله گرفت. تورس این فصل از چند تیم در فوتبال ایران پیشنهاد داشت و سرانجام به پیشنهاد گل‌گهر جواب مثبت داد. او حالا خیلی زود به یک مهره بسیار کلیدی در ترکیب این تیم تبدیل شده است. یک فوتبالیست حرفه‌ای که با کم‌ترین ضربه به توپ، بیشترین موقعیت‌ها را برای تیمش می‌سازد. تماشای بازی تورس بدون شک یک کلاس آموزشی برای فوتبالیست‌های جوان است؛ چراکه او در جریان بازی هیچ کار اضافه‌ای انجام نمی‌دهد.

شاید پرسپولیس در این فصل به خوبی همیشه نتیجه نگرفته اما    این تیم در دفاع، باز هم کاملا آماده نشان داده است. کنعانی در بازگشت دوباره به این تیم، عملکرد بسیار خوبی داشته و حتی پس از مصدومیت پورعلی‌گنجی، نگرانی‌ها در مورد دفاع را   از یحیی گرفته است

مهرداد محمدی: استقلال در تابستان، دو مهره بسیار مهم هجومی را از دست داده بود. محمد محبی به روسیه رفت و مهدی قایدی به امارات برگشت. پر کردن جای خالی این دو نفر سخت به نظر می‌رسید اما مهرداد محمدی توانست به خوبی از پس این وظیفه بربیاید. نقطه اوج او در ترکیب این فصل استقلال، بازی با هوادار بود. جایی که آبی‌ها دو گل از حریف عقب افتادند و مهرداد با زدن دو گل و گرفتن یک پنالتی، تیمش را به بازی برگرداند. هرچند این اواخر‌، مهرداد کمی دچار افت شده است. هدف کلیدی او از بازگشت به استقلال، حضور دوباره در تیم ملی بود. مهرداد به یکی از نفرات ثابت اردوهای ملی هم تبدیل شد اما درنهایت جایی در فهرست نهایی تیم برای جام ملت‌ها نداشت. 

محمدحسین کنعانی‌زادگان: شاید پرسپولیس در این فصل به خوبی همیشه نتیجه نگرفته اما این تیم در دفاع، باز هم کاملا آماده نشان داده است. کنعانی در بازگشت دوباره به این تیم، عملکرد بسیار خوبی داشته و حتی پس از مصدومیت پورعلی‌گنجی، نگرانی‌ها در مورد دفاع را از یحیی گرفته است. محمدحسین البته هنوز به بهترین سطح خودش نرسیده اما مثل همیشه روی بازی با پا، به جریان درآوردن مسابقه و بازیسازی از عقب زمین، نقش بسیار مهمی در ترکیب قرمزهای تهران ایفا می‌کند.

سامان نریمان‌جهان: 32 سالگی شاید سن جالبی برای رقم زدن یک انتقال مفید نباشد اما عملکرد سامان نریمان‌جهان در پیکان، فوق‌العاده بوده است. انگار این بازیکن هر وقت که زیر نظر مربی محبوبش یعنی رسول خطیبی بازی می‌کند، اوج می‌گیرد و بیشتر از همیشه می‌درخشد. سامان فصل بسیار خوبی در پیکان داشته و چند گل تماشایی برای این تیم به ثمر رسانده است. او حتی برای دهمین بار در تاریخ لیگ برتر، موفق شد از پشت محوطه جریمه گلزنی کند. این بازیکن در ترکیب تیم خطیبی، دوندگی زیادی نیز از خودش نشان داده است و حالا باید سعی کند این درخشش را زیر نظر رضا عنایتی هم ادامه دهد. 

سپاهان در این فصل، مهره‌های پرشماری را به خدمت گرفته است. با این حال هیچ بازیکن تازه‌واردی در این تیم، حتی نزدیک به سطح رضا اسدی نیز بازی نکرده است. رضا نه‌تنها یکی از بهترین‌های این فصل سپاهان، بلکه یکی از بهترین‌های این فصل لیگ برتر بوده است

محمدجواد محمدی: خرید محمد ربیعی از هوادار، یکی از بهترین‌های این فصل لیگ برتر بوده است. بازیکنی که خودش را به کورس آقای گلی هم رساند. بخشی از نتایج درخشان این فصل ذوب، به کمک همین بازیکن به دست آمده‌اند. فوتبالیستی که کاملا آماده به نظر می‌رسد تا مدافعان حریف را در معرض غافلگیری‌های بزرگ قرار بدهد. جواد محمدی به سبک مهدی طارمی، بازیکن پنالتی‌گیری هم به شمار می‌رود. هرچند که داوران در لیگ برتر خیلی زود او را شناسایی کرده‌اند!

سعید سحرخیزان: نام این بازیکن وقتی بر سر زبان‌ها افتاد که او در آخرین هفته از فصل گذشته توانست برای هوادار هت‌تریک کند. سعید که فقط 19 سال داشت با همین هت‌تریک مورد توجه باشگاه گل‌گهر قرار گرفت و به این تیم پیوست. عملکرد سحرخیزان در این فصل آنقدر خوب بوده که با صفر بازی ملی به اردوی ملی دعوت شد اما درنهایت بیرون از فهرست نهایی قلعه‌نویی قرار گرفت. در هر حال سعید هنوز جوان است و فرصت زیادی برای پوشیدن لباس تیم ملی دارد. 

مهدی لیموچی: مجتبی حسینی چند بازیکن جوان را به همراه خودش از پیکان به آلومینیوم اراک برد. یکی از آنها مهدی لیموچی بود که در تیم جدیدش نیز شروع بسیار خوبی داشت. لیموچی به یکی از بهترین نفرات آلومینیوم در این فصل تبدیل شده و توانسته چند گل تماشایی برای این تیم بزند. به نظر می‌رسد این فوتبالیست جوان، یکی از مهره‌های به شدت آینده‌دار برای فوتبال ایران خواهد بود.

محمدرضا آزادی: نساجی فصل ناامیدکننده‌ای داشته و در لیگ و آسیا اصلا خوب نتیجه نگرفته است. با این حال از بین خریدهای پرشمار این تیم در فصل جدید، محمدرضا آزادی بازیکن موفقی نشان داده است. بهترین گلزن این فصل نساجی، مهاجم بااستعدادی به نظر می‌رسد و می‌تواند در این تیم دست به کارهای بزرگی بزند. او هم در لیگ و هم در آسیا برای تیمش گل زده و یکی از معدود خریدهای خوب سیدمهدی رحمتی برای این باشگاه بوده است.

حسین گودرزی: مدافع چپ این فصل شمس‌آذر نیز یکی دیگر از خریدهای هوشمندانه این فصل لیگ برتر بوده است. حسین که در تیم ملی امید نیز حضور داشت، به خوبی توانسته در تیم سعید دقیقی جا بیفتد. گلزنی او به استقلال، اولین تساوی تیم نکونام در این فصل را رقم زد. گودرزی پتانسیل تبدیل شدن به مدافع چپ تیم ملی در سال‌های آینده را نیز دارد. او بازیکن بسیار بااستعدادی به نظر می‌رسد و در ترکیب شمس‌آذر نیز فراتر از حد انتظار نشان داده است.

علی یوسف: برخلاف دیگر بازیکنان عراقی صنعت نفت، علی یوسف فوروارد بسیار خوبی به نظر می‌رسد. ضربه سر دیدنی به پرسپولیس در آزادی نیز همین موضوع را ثابت می‌کند. علی یوسف از قد و قامت خوبی برخوردار است و به خصوص روی هوا، بازیکن خطرناکی به نظر می‌رسد. او کاملا هم در خدمت تیم بازی می‌کند و به طور کلی توانسته خرید خوبی برای نفتی‌ها در این فصل باشد. یوسف تا اینجا فصل خوبی در آبادان داشته اما خود نفت، حال و روز خوبی ندارد. یک تیم غیرقابل پیش‌بینی که 10 نفره در تهران از پرسپولیس امتیاز می‌گیرد اما 11 نفره در خانه، روبه‌روی هوادار شکست می‌خورد.

رضا جعفری: هیچ‌کس انتظار نداشت ملوان در این فصل، چنین نتایج خوبی را تجربه کند. رضا جعفری یکی از مهم‌ترین نفرات این تیم در فصل جدید بوده است. بازیکنی که به خوبی در خط حمله ملوان قرار گرفت و توانست با گل‌هایش، این تیم را در مسیر بردهای مهمی قرار بدهد. او در جریان بازی بزرگ و حساس با سپاهان دو گل زد تا پیروزی بزرگ ملوان در نقش جهان را قطعی کند. به نظر می‌رسد با حضور جعفری و همبازی‌ها، بهترین فصل دوران حضور ملوان در لیگ برتر رقم خواهد خورد. البته که اگر تیم بتواند در ادامه فصل نیز این مسیر خوب را حفظ کند.