زمانی که فهرست تیم ملی برای حضور در جام ملت‌ها اعلام شد، اما و اگرهای زیادی مبنی بر حضور سردار آزمون در قطر به میان آمد. سرانجام اما فدراسیون فوتبال ایران بر سر استفاده از آزمون در جام ملت‌های آسیا با باشگاه رم به توافق نهایی دست پیدا کرد. اگر سردار و رم در قراردادشان به غیبت در جام ملت‌ها اشاره نمی‌کردند، این باشگاه نمی‌توانست مانع حضور او در تیم ملی شود اما چون سردار این اجازه را به رم داده بود، اوضاع پیچیده به نظر می‌رسید. در نهایت هم فهرست تیم ملی به جای 26 بازیکن با 27 نفر بسته شد و حواشی زیادی در اطراف این فهرست به وجود آمد.

اگر سردار به جام ملت‌ها نمی‌رفت، فهرست 26 نفره تیم ملی مشخص بود اما در صورت رسیدن سردار به این تورنمنت، امیر باید یک بازیکن را از این تیم کنار می‌زد. در نهایت فدراسیون با باشگاه رم به توافق رسید که سردار آزمون دو روز قبل از مسابقه افتتاحیه جام ملت‌ها، به تیم ملی ملحق شود. در حقیقت این بازیکن در اردوی کیش و دیدارهای تدارکاتی تیم ملی قبل از شروع جام غایب بود. حتی تصور می‌شد که ممکن است آزمون دو مسابقه اول تیم را از دست بدهد.با این حال او از همان ابتدا همراه تیم ملی است. هرچند که شاید فاصله طولانی پرواز بین ایتالیا و قطر، اولین روزهای حضور در این کشور را برای او کمی دشوار کند. با این حال آزمون یکی از بازیکنانی است که حالا برای سومین بار در جام ملت‌های آسیا به میدان می‌رود. بازیکنی که در هر دو دوره قبلی، یکی از بهترین نفرات تیم ملی بوده است.

اما چه کسی قربانی بازگشت سردار شد؟ ستاره جوانی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. این محمدجوان حسین‌نژاد بود که در نهایت از تیم ملی کنار گذاشته شد. خیلی‌ها تصور می‌کردند یک نفر از بین مهدی قایدی یا آریا یوسفی از تیم ملی کنار بروند اما امیر تصمیم گرفت یکی از بهترین هافبک‌های این فصل لیگ را از فهرست خط بزند. شاید دلیل مهم ماندن آریا و خط خوردن جواد، توانایی بازی یوسفی در چند پست باشد. با توجه به مصدومیت رامین رضاییان، امیر به دنبال بازیکنی بوده که بتواند در دو بازی اول در سمت راست خط دفاعی تیم ملی بازی کند. یوسفی نیز در سپاهان در هر دو سمت راست و چپ خط دفاعی به میدان رفته است. به هر حال خروج حسین‌نژاد از اردو، میانگین سنی تیم ملی را بیشتر هم کرد. این اتفاق تلخی بود که باعث شد یک ستاره جوان از ارتش نفس‌بریده و پیر ژنرال پیاده شود. با این حال تردیدی وجود ندارد که حسین‌نژاد یکی از مهم‌ترین استعدادهای فوتبال ایران است و دیر یا زود جای ثابتی در تیم ملی پیدا خواهد کرد. قطعا این ساعت‌ها برای او دشوار خواهد بود اما این تجربه‌ای است که به مرور زمان بازیکن‌ها را قوی‌تر می‌کند.