آریا طاری 

امید ابراهیمی به عنوان مسن‌ترین بازیکن تیم ملی، گل پیروزی ایران در مصاف با بورکینافاسو را به ثمر رساند. او که تجربه زیادی در جام ملت‌ها دارد، احتمالا در این بازی‌ها نیمکت‌نشین خواهد بود اما به عنوان یک مهره تعویضی به تیم ملی کمک خواهد کرد. نکته مهم دیگر در این بازی، درخشش شهریار مغانلو بود. بازیکنی که در غیاب سردار، در ترکیب اصلی قرار گرفت و تلاش زیادی از خودش نشان داد تا در این بازی موفق باشد. تیم ملی حالا یک قدم دیگر به حضور در جام ملت‌های آسیا نزدیک و نزدیک‌تر شده است.

همه محک خوردند! 

تیم ملی در دو نیمه دیدار دوستانه با بورکینافاسو، با دو نیمه کاملا متفاوت به زمین رفت تا همه نفراتش را محک زده باشد. در این مسابقه، حتی چند نفر اولین بازی ملی‌شان را نیز انجام دادند و عملکرد خوبی نیز داشتند. امیر قلعه‌نویی در این نبرد بیشتر از هر چیزی به دنبال قرار دادن ستاره‌های ملی‌پوش در شرایط بازی بود. بازیکنانی که باید خیلی زود در لباس ایران، آماده حضور در دوره جدید جام ملت‌های آسیا شوند.

اتفاق نگران‌کننده‌ای که پس از بازی با حریف آفریقایی در اطراف تیم ملی شنیده شد، مصدومیت علیرضا بیرانوند بود. بازیکنی که یک روز بعد از انجام این بازی در اردوی کیش با تیم ملی نیز تمرین نکرد. با این حال بعید به نظر می‌رسد آسیب‌دیدگی علیرضا، جام ملت‌ها را از او بگیرد

مصدوم است اما می‌رسد

اتفاق نگران‌کننده‌ای که پس از بازی با حریف آفریقایی در اطراف تیم ملی شنیده شد، مصدومیت علیرضا بیرانوند بود. بازیکنی که یک روز بعد از انجام این بازی در اردوی کیش با تیم ملی نیز تمرین نکرد. با این حال بعید به نظر می‌رسد آسیب‌دیدگی علیرضا، جام ملت‌ها را از او بگیرد. او همچنان مرد شماره یک دروازه تیم ملی است. با این حال در این نبرد پیام نیازمند به عنوان جانشین این گلر در نیمه دوم وارد زمین مسابقه شد. به نظر می‌رسد برخلاف تیم کی‌روش، در تیم قلعه‌نویی نیازمند گلر شماره دو تیم ملی و نزدیک‌ترین چهره برای جانشینی بیرو باشد. با این حال همچنان بیرو با اختلاف مرد اول خط دروازه تیم ملی است.

دو زوج و یک بازی

قلعه‌نویی در این بازی، دو زوج دفاعی مختلف را نیز مورد آزمایش قرار داد. تیم ملی در نیمه اول به صورت همزمان حسین کنعانی و مجید حسینی را در ترکیب داشت و در نیمه دوم، با شجاع و سامان فلاح بازی کرد. این ترکیب این پیام مهم را در خودش دارد که انگار امیر به دنبال استفاده از یک زوج به جز شجاع و کنعانی در ترکیب ثابت است. حسینی و کنعانی قبلا هم در کنار هم بازی کرده‌اند و شاید برای جام ملت‌های آسیا به عنوان دو مدافع ثابت ایران انتخاب شوند. باید دید درنهایت این ماجرا چه سرنوشتی خواهد داشت و ژنرال چه تصمیمی برای قلب دفاع تیمش خواهد گرفت. فعلا شانس سامان فلاح برای فیکس شدن در تیم، کم‌تر از سه بازیکن دیگر است.

جانشین رامین کیست؟

رامین رضاییان فعلا مصدوم شده و شاید اولین بازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را از دست بدهد. در نبرد دوستانه روبه‌روی بورکینافاسو، صادق محرمی یک نیمه و آریا یوسفی نیز یک نیمه برای تیم ملی بازی کرد. عملکرد آریا در این بازی بسیار خوب بود و صادق هم در مجموع عملکرد بدی نداشت. با توجه به اهمیتی که سرمربی تیم به فاکتور تجربه می‌دهد، به احتمال زیاد انتخاب اصلی او برای جانشینی رامین در بازی اول، صادق محرمی است. بازیکنی که این سال‌ها در اروپا نیز حضور داشته و می‌تواند به بازیکن تاثیرگذاری برای تیم ملی ایران تبدیل شود.

انتخاب بین دو پیرمرد!‌

در سمت چپ خط دفاعی، قلعه‌نویی دو گزینه مهم دارد؛ احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی. این اواخر، میلاد شانس بیشتری برای فیکس شدن داشته و در چند بازی ملی آخرش هم پاس گل‌های بسیار خوبی داده اما در بازی دوستانه با بورکینافاسو، این احسان بود که از روی نیمکت بلند شد و بعد از ورود به زمین، نمایش موثری را ارائه کرد. هر دو نفر از شرایط سنی ایده‌آلی برخوردار نیستند اما فعلا شانس احسان برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت، کمی بیشتر از میلاد به نظر می‌رسد.

ترکیبی که امیر دوست دارد

امیر قلعه‌نویی دیگر به این اطمینان رسیده که از زوج سعید عزت‌اللهی و سامان قدوس در ترکیب اصلی استفاده کند. زوجی که روبه‌روی بورکینافاسو نیز به صورت ثابت به میدان رفتند. هر دو نفر، مهره‌های بسیار تاثیرگذاری برای تیم ملی هستند. هر دو نفر پاس‌های بسیار خوبی می‌دهند و البته هر دو نفر، در تکل و توپگیری چندان خوب عمل نمی‌کنند.

محبی، پسر مقاوم ترکیب

با وجود حضور ستاره‌های لژیونر در اردو، محمد محبی همچنان در ترکیب ثابت تیم باقی مانده است. دیگر باید او را یک مهره فیکس برای تیم ملی در جام ملت‌ها بدانیم. کمی بعید به نظر می‌رسد که محبی از ابتدا در ترکیب 11 نفره ایران برای جام ملت‌های آسیا قرار نگیرد. او یک ستاره بسیار مهم برای تیم ملی ایران است و در زمین نیز با انرژی بسیار قابل توجهی فوتبال بازی می‌کند. محبی این روزها به نقطه اوج دوران فوتبالش نزدیک شده است.