آریا رهنورد 

البته که فوتبال ایران در روند استفاده از استعدادهای جوان، مشکلات زیادی دارد اما همین فصل، چند باشگاه به نفرات جوان‌شان بازی داده‌اند و به خوبی نیز از مزیت‌های این اتفاق برخوردار شده‌اند. مهره‌هایی که انگار فرمانده‌های کوچک تیم‌های‌شان در رقابت‌های لیگ برتر هستند. بهترین نفرات جوان لیگ برتر، نیم‌فصل درخشانی را پشت سر گذاشته‌اند و چند نفرشان حتی به لباس تیم ملی هم رسیده‌اند.

امید حامدی‌فر: ستاره این فصل خط میانی استقلال، یکی از معدود مهره‌های جوان تیم نکو به شمار می‌رود. امید حامدی‌فر که سال گذشته نیز در عضویت استقلال بوده، در 23 سالگی به مهره ثابت این تیم تبدیل شده است. سرمربی آبی‌ها علاقه زیادی به سبک بازی او دارد و در بسیاری از هفته‌های این فصل، این هافبک را در ترکیب ثابت تیمش قرار داده است.

آریا یوسفی: جوان‌ترین بازیکن اردوی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، این فصل برای اولین بار در لیگ برتر به میدان رفت. ویژگی مهم آریا، توانایی بازی کردن او در چند پست مختلف است. آریا هم به عنوان دفاع کناری و هم به عنوان هافبک میانی، فوتبالیست درجه یکی به نظر می‌رسد و خیلی زود نیز توانسته در جام ملت‌های آسیا تجربه کسب کند.

محمدجواد حسین‌نژاد: بدون شک، او مهم‌ترین پدیده این فصل لیگ برتر بوده است. بازیکن درخشانی که در نبرد روبه‌روی ذوب‌آهن در غیاب چند هافبک تیم ناگهان در ترکیب ابتدایی قرار گرفت و چنان درخشید که انگار سال‌های سال است برای تیم اصفهانی به میدان می‌رود. حسین‌نژاد در 20 سالگی، نمایش‌های درخشانی داشت و به اردوی تیم ملی هم رسید. حتی بعد از بازگشت همه ستاره‌های سپاهان در خط میانی، محمدجواد در ترکیب ثابت تیم باقی ماند و اعتماد مورایس را به هیچ قیمتی از دست نداد.

سعید کریم‌آذر: تراکتور در این فصل چند مدافع چپ خرید اما در نهایت بازیکن ثابت این تیم در این بخش از زمین، یک جوان 21 ساله بود. سعید کریم‌آذر زیر نظر خمس به مدافع چپ ثابت تیم تبریزی تبدیل شد و عملکرد بسیار خوبی در این تیم داشت.

علیرضا  جعفرپور: سنگربان جوان شمس‌آذر فصل گذشته در لیگ یک، گلر سوم باشگاه بود اما حالا سنگربان اصلی تیم شده و در لیگ برتر، فوق‌العاده کار کرده است. علیرضا هم می‌تواند در آینده یکی از امیدهای خط دروازه تیم ملی باشد.

فردین یوسفی: هافبک میانی 23 ساله ذوب، یکی از بهترین‌های تیم محمد ربیعی در این فصل از لیگ برتر ایران بوده است. فردین در همین سن و سال، با تجربه بسیار زیادی فوتبال بازی می‌کند و از همین حالا مورد توجه چند تیم متمول در لیگ برتر ایران نیز قرار گرفته است.

حسین گودرزی: مدافع و وینگ بک چپ شمس‌آذر که در تیم ملی امید نیز حضور داشته، حالا یکی از نفرات درخشان لیگ برتر به شمار می‌رود. بازیکنی که قطعا در آینده در فوتبال ایران چیزهای زیادی از او 

خواهیم شنید.

سعید   سحرخیزان: اواخر فصل گذشته، در ترکیب هوادار درخشید و به گل‌گهر پیوست. سعید این فصل در سیرجان عملکرد خوبی داشته و یکی از مهره‌های بسیار محبوب اوزونیدیس در این باشگاه بوده است. فوتبال ایران برای سال‌های آینده، حساب ویژه‌ای روی این مهاجم باز می‌کند.

محمد  لطفی: شاید در آلومینیوم، بیشتر به مهدی لیموچی 24 ساله توجه شده باشد اما لطفی نیز یکی از مهم‌ترین مهره‌های این تیم است. بازیکنی که تابستان گذشته از چند تیم بزرگ هم پیشنهاد داشت اما تصمیم گرفت در اراک بماند و روند پیشرفتش را در 23 سالگی در همین تیم دنبال کند.

مهدی هاشم‌نژاد: به نظر می‌رسید در ترافیک هجومی تراکتور، جایی برای این ستاره جوان نباشد اما مهدی در این فصل هم خودی نشان داده و موفق شده چند گل برای قرمزهای تبریز به ثمر برساند. او یکی از بااستعدادترین وینگرهای حال حاضر فوتبال ایران به شمار می‌رود و دیر یا زود، در تراکتور نیز نقش مهم‌تری پیدا خواهد کرد.

محمد عمری: ستاره قرمزها در 23 سالگی، همچنان یکی از نفرات مهم این تیم محسوب می‌شود. البته که سرعت پیشرفت عمری دقیقا مطابق میل طرفداران باشگاه نبوده اما به هر حال او تنها مهره جوانی است که قرمزها می‌توانند در بازی‌های حساس رویش حساب باز کنند. این آخرین فصل عمری در پرسپولیس خواهد بود و این بازیکن در پایان فصل، باید دوران سربازی را در تیمی دیگر پشت سر بگذارد.

افشار صداقت: سنگربان جوان ملوان چند هفته بعد از شروع فصل، ناگهان به مهره ثابت این تیم تبدیل شد و درخششی فراتر از حد تصور در این تیم داشت. افشار صداقت در ملوان جانشین اکبر منادی شد و مستقیما از آکادمی باشگاه به ترکیب اصلی رسید. او هم یکی از پدیده‌های مهم این فصل لیگ برتر ایران بوده است.

سامان  فلاح: در تابستان با سروصدای زیادی از پیکان به گل‌گهر ملحق شد. این مدافع 22 ساله فصل را خوب شروع نکرد اما به مرور زمان به جایگاه ثابتی در این تیم رسید و سرانجام با تیم ملی نیز به جام ملت‌ها رفت.